صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۲ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰
اشتغال همزمان با تحصیل(5)/ حسنی‌جوشقانی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

استقبال کارفرمایان از «طرح پویش» در استان مرکزی/ وقتی دانشجویان در کسب مهارت پیشگام می‌شوند

دانشجویان باید به مهارت‌های نرم و توانمندی‌های تجربی مسلط باشندمعاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: در گام اجرایی طرح پویش با توجه به استقبال کارفرمایان استان مرکزی تاکنون جمعی از دانشجویان در رشته‌های کامپیوتر و حقوق پس از انعقاد قرارداد فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
کد خبر : 616937

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ «طرح پویش» (اشتغال توأم با تحصیل دانشجویان) سال ۹۸ با طرح ایده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با همکاری اتاق صنعت، معدن و کشاورزی استان استان اصفهان آغاز شد. در این طرح، دانشجویان می‌توانند در رشته‌های تحصیلی خود در بخش‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی همزمان به‌صورت کارورزی فعالیت کنند و پس از طی دوره کارورزی با مهارت‌سنجی صورت گرفته در همان بخش استخدام شوند.


تربیت نیروی ماهر و متخصص در راستای توسعه تولید و بنگاه‌های اقتصادی و نهاد اجتماعی، هموارکردن زمینه‌های اشتغال و ایجاد آینده شغلی برای دانشجویان با محور کاربردی‌کردن آموزش و پژوهش در دانشگاه، اشتغال همزمان با تحصیل دانشجو در یک صنعت به‌صورت مرتبط با رشته تحصیلی و ایجاد اولویت استخدام برای دانشجویان کارآموز و متقاضیان طرح پویش در صنعت از جمله اهداف کلان این طرح است.




بیشتر بخوانید:


تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت


همه‌چیز درباره «طرح پویش»


«مدرسه اشتغال» مکملی برای طرح پویش




تابستان ۹۹ طرح به نام طرح پویش به‌صورت پایلوت (آزمایشی) از دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان آغاز شد و تاکنون نتایج خوبی داشته است و بازخورد آن هم مورد توجه مسئولان در دیگر استان‌ها قرارگرفت. بر این اساس پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با ارائه گزارشی از اجرای طرح پویش در نخستین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که فاز دوم طرح پویش در استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، قزوین، مرکزی، یزد و واحدهای شهرقدس، شهریار و رباط کریم اجرا خواهد شد و در ادامه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابلاغی مأموریت پیگیری و اجرای گام دوم طرح پویش را به این استان‌ها و شهرها ابلاغ کرد.


خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به ابلاغ رئیس دانشگاه و به‌منظور بررسی چگونگی اجرای طرح پویش در دیگر استان‌های کشور به جز اصفهان، وضعیت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود دانشگاه و صنعت، استقبال صنعتگران و دیگر مؤلفه‌ها در مسیر این طرح با مسئولان اجرایی در استان‌ها و شهرهای مختلف گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده «اشتغال همزمان با تحصیل» گفت‌وگو با علی حسنی‌جوشقانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و مجری طرح در استان مرکزی را می‌خوانیم.


آنا: زمینه اجرای طرح پویش در استان مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید و از چه زیرساخت‌هایی در بخش صنعت و ... در مجموعه دانشگاه آزاد استان برخوردار هستید؟


حسنی‌جوشقانی: راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی، سراهای نوآوری و مراکز رشد تخصصی، ایجاد رشته‌های مهارتی و حرفه‌ای با توجه به چالش‌های فناورانه و مزیت‌های نسبی هر استان و نیز توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در هر منطقه و برطرف کردن ضعف‌های زیرساختی در دانشگاه؛ مهم‌ترین اقداماتی است که برای تحقق آموزش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باید انجام شود.


بی‌توجهی به مهارت‌آموزی باعث شده بیشتر دانشجویان پس از گذراندن دوره تحصیلی، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را در اختیار نداشته باشند.علاوه بر زیرساخت‌ها و تجهیزات، توانمندسازی اعضای هیئت‌ علمی و کارکنان دانشگاه، تربیت مشاوران و منتورها و ایجاد اشتیاق میان دانشجویان برای حضور در فضاهای فناورانه نیاز است‌.


آنا: دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی از چه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی برای اجرای طرح پویش بهره می‌برد؟


حسنی‌جوشقانی: در دانشگاه آزاد اسلامی اراک فضای ۳.۹ هکتاری مجتمع بازار فناوری و نوآوری شهید قاسم سلیمانی به استقرار سراهای نوآوری، مراکز رشد و مدارس عالی مهارتی اختصاص یافته است و مجتمع آزمایشگاهی تحقیقاتی استان مرکزی، آزمایشگاه غذا و دارو، کارگاه‌های تخصصی به‌صورت پشتیبان در این فضا مستقر و تجهیز شده‌اند.


همکاری با پارک علم و فناوری استان مرکزی برای ایجاد دفتر در این مجتمع، ایحاد فضاهای کار اشتراکی تخصصی در حوزه‌های کشاورزی، صنایع شیمیایی و فلزی، نساجی، بازیافت و پسماند، سلامت و صنایع خلاق فرهنگی و هنری با کمک شتاب‌دهنده‌های تخصصی و با هدف ارتباط بیشتر دانشجویان و استادان با زیست‌بوم فناوری و اختصاص فضا به استادان برای حضور موظفی در این محیط صورت گرفته است، اعطای مشوق‌ها مطابق آیین‌نامه هیئت علمی فناور و دانشجو فناور به صورت جدی در حال پیگیری است.


استقبال کم‌نظیر کارفرمایان پیشرو از طرح پویش


آنا: آیا از زمان ابلاغ طرح از طرف دکتر طهرانچی حرکت و برنامه‌ای برای اجرا و آماده‌سازی دانشگاه صورت گرفته و مذاکره، دیدار، امضای تفاهم‌نامه و ... در راستای طرح پویش انجام شده است؟


حسنی‌جوشقانی: بخشی از فعالیت‌های دانش‌بنیان در استان مرکزی به صورت معمول در قالب انجام طرح‌های پژوهشی و فناورانه درون‌دانشگاهی و برون‌دانشگاهی صورت می‌گیرد.


مهم‌ترین هدف دانشگاه اکنون تقویت کیفی محصولات مراکز رشد، تلاش برای تسهیل دریافت مجوزها و در نهایت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی است که دانشگاه در شکل‌گیری آنها نقش داشته است.


دو سال اخیر شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان استان مرکزی با حضور متخصصان سرآمد صنعتی، مالی و دانشگاهی استان به‌صورت منظم به برگزاری جلسات پرداخته و ده‌ها طرح تاکنون برای سرمایه‌گذاری به سازمان مرکزی دانشگاه و صندوق‌های مالی و اعتباری معرفی شده‌اند.



این مسیر برای تجاری‌سازی طرح‌ها در نخستین گام انجام پذیرفته و در ادامه، انتظار می‌رود با فعالیت و حمایت‌های جدی صندوق نوآوری دانشگاه آزاد و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مسیر با شتاب بیشتر طی شود.


در گام اجرایی طرح پویش تاکنون با چند شرکت مطرح استان مرکزی مذاکراتی صورت گرفته است و با توجه به استقبال کم‌نظیر کارفرمایان پیشرو در زمینه تعاملات اجتماعی، تاکنون در رشته‌های کامپیوتر و حقوق جمعی از دانشجویان برجسته دانشگاه، پس از انعقاد قراردهای سه‌جانبه در شرکت‌های مورد نظر شروع به فعالیت کرده‌اند و تا پایان سال جاری نیز قراردادهای دیگری در راستای معرفی دانشجویان رشته‌های مکانیک، برق، پتروشیمی و ... در دست انعقاد است.


آنا: نقش مهارت و آموزش‌های مهارتی در نسل جدید دانشگاه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


حسنی‌جوشقانی: بشر با مهارت‌ها زنده است، راحتی و آسایش انسان رابطه مستقیم با مهارت‌های وی دارد، مهارت‌آموزی قاعده زندگی است که از ابتدای زندگی بشر همواره وجود داشته است. مهارت‌آموزی از زمان‌های بسیار قدیم آغاز شده؛ اما با توجه به افزایش کمی و کیفی مسائل نیاز به مهارت‌آموزی بسیار بیشتر از پیش شده است.


مهارت‌آموزی و تقویت نگرش و ارزش‌ها باید از دوره کودکی و در دوران ابتدایی دانش‌آموزان آغاز و در دوره دانشجویی پیگیری شود. در گذشته هدف توسعه کمی دانشگاه‌های کشور بوده است؛ اما دانشگاه‌ها نباید از تحولات علم و فناوری فاصله بگیرند و شایسته است که برنامه‌های درسی خود را مبتنی بر فناوری‌های نوین برنامه‌ریزی کنند.


آنا: چندسال اخیر توجه به مهارت‌آموزی در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته در این مورد چه نظری دارید؟


حسنی‌جوشقانی: یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه آموزش عالی، تربیت نیروهای متخصص است و سیاست‌های وزارت علوم در زمینه توجه به مهارت‌افزایی دانشجویان به سمت و سویی می‌رود که دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی مهارت کسب کنند که بلافاصله به شغل مورد نظر دست پیدا کنند.


در همین راستا توجه به مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها همواره در برنامه‌های وزرای علوم بوده است به‌نحوی‌که دانشجو پس از گذراندن دوره ۴ ساله در دانشگاه‌ها، مهارت لازم را برای ورود به بازار کار کسب کرده باشد.


نیروی کار ماهر با رشد اقتصادی و افزایش رشد تولید ناخالص ملی رابطه دارد


آنا: بی‌توجهی به مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها چه پیامدهایی داشته است؟


حسنی‌جوشقانی: بی‌توجهی به مهارت‌آموزی باعث شده بیشتر دانشجویان پس از گذراندن دوره تحصیلی، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را در اختیار نداشته باشند. این ضعف باعث می‌شود دانشجویان، شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا نکنند و یا به دلیل ضعف مهارتی شغل خودشان را از دست بدهند؛ چراکه نیروی کار ماهر با رشد اقتصادی و افزایش رشد تولید ناخالص ملی، کار و تولید رابطه دارد.


با توجه به استقبال کم‌نظیر کارفرمایان پیشرو در زمینه تعاملات اجتماعی، جمعی از دانشجویان برجسته واحد اراک تاکنون در رشته‌های کامپیوتر و حقوق پس از انعقاد قراردهای سه‌جانبه در شرکت‌های مورد نظر فعالیت خود را در قالب طرح پویش آغاز کرده‌اند.دانشگاه‌های مهارتی در آموزش عالی دنیا، نقش بسیار مهم و برجسته‌ای دارند، امروز در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در جهان در کنار تولیدات علمی و پژوهشی، دسترسی به اشتغال و بازار کار و تولید نیز لحاظ می‌شود، باید روی بسترهای نرم‌افزاری و بسترهای سخت‌افزاری و بحث آموزش‌های مهارتی کار شود؛ بنابراین لازم است تا آموزش‌های مهارتی ابتدا در اکوسیستم مدارس و سپس دانشگاه وارد شوند.


تقویت مهارت دانشجویان با تعامل دانشگاه‌ها با مراکز مهارتی و کارخانه‌ها


آنا: پیش از این به مهارت‌آموزی کمتر توجه می‌شد در این مورد چه نظری دارید؟


حسنی‌جوشقانی: بخش مهارت‌آموزی در بیشتر دانشگاه‌ها بسیار کم‌رنگ بوده است، اغلب دانشجویان در دانشگاه‌های کشور نظریه‌پرداز تربیت شده‌اند و حتی در رشته‌های فنی مهندسی، کشاورزی و علوم پایه ارتباط دانشگاه‌ها با مشاغل مربوطه کمتر مشاهده می‌شده است.


دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند با مراکز مهارتی و کارخانه‌ها برای تقویت مهارت دانشجویان قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی تنظیم کنند تا افراد پس از دوره کارشناسی صاحب مهارت شده و به مدرک دیگری نیاز نداشته باشند.


آنا: مهارت‌آموزی باید جنبه بومی داشته باشد تا چه اندازه موافق هستید؟


حسنی‌جوشقانی: باید در نظر داشت که یک فرد در یک بوم خاص نیازهایی براساس مبانی فرهنگی و اجتماعی خود دارد که هرکدام از آنها ضرورت‌ها مهارت‌های خاصی را می طلبد که آن نیاز و ضرورت در سایر بوم‌ها مورد توجه نیست. براساس این واقعیت نیازمند دو سطح بومی در مهارت‌آموزی هستیم، یک سطح عام و مشترک که مربوط به مهارت‌های عمومی و مشترک مانند مهارت اندیشیدن که هر انسانی به آن نیاز دارد و دیگری سطح بومی و منطقه‌ای.




بیشتر بخوانید:


«طرح پویش» در مسیر توانمندسازی دانشجویان


ظرفیت‌هایی برای اجرای «طرح پویش» در استان کرمان


اشتغال همزمان با تحصیل چگونه ممکن است؟




مهارت‌آموزی به عنوان ضرورت یک بُعد ملی و مشترک و از سوی دیگر یک سطح منطقه‌ای دارد که در واقع انعکاسی از واقعیت‌های مناطق مختلف کشور است و در هر دو بُعد باید مورد توجه قرار گیرد، در واقع باید دانشجویانی تربیت شوند که هم مهارت‌های نرم در آنها قوی باشد و هم توانمندی‌های تجربی آنها از سطح بالایی برخوردار باشد تا آموزش عالی مشکلی بابت مهارت در دانشگاه‌ها و مشاغل مختلف نداشته باشد.


آنا: بینش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در این زمینه چگونه است؟


حسنی‌جوشقانی: پیش‌بینی زمینه‌های شغلی دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، یکی از ویژگی‌های مثبت واحدهای دانشگاهی است و بر همین اساس تمام تلاش مجموعه دانشگاه آزاد اراک، پرورش دانشجویانی پویا و مؤثر در امر خدمت به جامعه و پیشرفت کشور است.


توجه به بحث «مهارت‌آموزی دانشجویان» باعث می‌شود تا آنها بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی استعدادها و توانایی‌های خود را در جامعه نشان دهند و با به‌کارگیری ظرفیت‌های خود پیشرفت همه‌جانبه کشور را رقم بزنند.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم در راستای معرفی توانایی‌های بالقوه پژوهشی اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان این واحد دانشگاهی با واحدهای تولیدی، خدماتی و ... ارتباطات گسترده‌ای برقرار کرده است و در نظر دارد در هر نیمسال تعدادی از دانشجویان مستعد، علاقه‌مند و مسئولیت‌پذیر را در صنایع مختلف، شرکت‌های کارآفرین و مراکز علمی مرتبط معرفی کند.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر