صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۶ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
فرمانده تیپ حسینیون در گفت‌وگو با آنا-۱:

علی‌اف در دوره روحانی برای محدود کردن شیعیان جمهوری آذربایجان تلاش بسیار کرد/ ملت آذربایجان قوی شوند، صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها پیشروی نمی‌کنند

دشمن‌شناسی و بصیرت افزایی در اولویت فرهنگی «حسینیون»توحید ابراهیم بایلی با بیان اینکه دولت الهام علی‌اف به دنبال تعطیل کردن تریبون‌های مجازی شیعیان آذربایجان بود، تصریح کرد: علی‌اف در دولت روحانی برای برچیدن این تریبون‌ها تلاش بسیار کرد؛ اما ما با روشنگری اجازه چنین کاری را ندادیم.
کد خبر : 615194

گروه جهان خبرگزاری آنا- محمد جعفری؛ تاریخ معاصر جمهوری آذربایجان فعلی که دو سده پیش در پی معاهده‌ای خیانتکارانه از خاک ایران دوره قاجار به روسیه تزاری واگذار شد را اگر بخواهیم از سال ۱۹۹۱ به بعد بررسی کنیم شاهد خواهیم بود که این کشور در پی استقلال از اتحاد جماهیر شوروی بیش از بقیه جمهوری‌های استقلال‌یافته موردتوجه رژیم صهیونیستی و سپس تفکرات نوعثمانی آنکارا نشین‌ها قرار گرفته است. روشن است که این استراتژی مشترک تل‌آویو و آنکارا به دو دلیل برای رسیدن یک هدف مشترک اعمال شده است. در ابتدا رژیم صهیونیستی برای نفوذ به قلب حاکمیت در باکو و همسو ساختن مقامات ارشد این کشور برای پرهیز از ایجاد روابط نزدیک راهبردی با تهران دست به هر توطئه‌ای زدند تا نه تنها یک کشور شیعه نسبتاً ثروتمند به ایران نپیوندد بلکه در جبهه مخالف جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه اسرائیل قرار گیرد.از طرفی، طیف قدرتمند نوعثمانی به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه سال‌ها به دنبال این است که با کمرنگ کردن نقش ولایت‌فقیه در جوامع شیعه، خود را به‌عنوان منجی جمهوری آذربایجان جلوه داده و رهبری افکار در این کشور را بر عهده بگیرند.


این در حالی است که در جنگ ۴۴ روزه سال قبل که به خروج نیروهای ارمنستان از قره‌باغ کوهستانی انجامید شاهد حمایت و  تسلط کامل اسرائیل و ترکیه بر مقامات باکو بودیم.
 پس‌از آن هم ادعاها و یاوه‌گویی‌های الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان علیه تهران و اقدامات ضد ایرانی رژیم باکو از طرفی و قدرت گرفتن جنبش‌های مردمی شیعی علیه حکومت ضد دینی علی‌اف از طرف دیگر، دلایلی بودند که برای روشن‌تر شدن نگاه به زمان حال و آینده جمهوری آذربایجان پای صحبت حجت‌الاسلام توحید ابراهیم بایلی، مؤسس جنبش حسینیون بنشنیم تا بدانیم که جنبش حسینیون که سال‌ها علیه تروریست‌های داعش جنگیده هم‌اکنون چه برنامه‌ای برای دفاع از حقوق مردم شیعه آذربایجان در مقابل رژیم علی‌اف دارد. ابراهیم بایلی در اواخر سال 2013 و اوایل سال 2014 با چند نفر از طلبه‌های اهل جمهوری آذربایجان که در قم و مشهد در حال تحصیل دینی بودند، قصد خود را مبنی بر دفاع از حرم  و برای مبارزه با تکفیری ها در سوریه بود، آشکار ساخت و زمینه تأسیس جنبش حسینیون را فراهم کرد.


بخش اول از مصاحبه با ابراهیم بایلی به شرح ذیل است:


آنا: این امری عادی است که انسان با شنیدن کلمه تیپ به یاد یک واحد نظامی با انگیزه‌های دفاعی و هجومی بیفتد و شاید کمتر کسی بتواند تصور کند تیپ حسینیون که به جنبشی با همین نام وابسته است برای حال حاضر و آینده جمهوری آذربایجان راهبردی همه‌جانبه داشته باشد؛ در خصوص این برنامه مدون بگویید و اصلاً اینکه مبنای کار شما چیست و می‌خواهید کشورتان چه سبک حکومتی داشته باشد؟


ابراهیم بایلی: در همین ابتدای امر تأکید می‌کنم که اهداف جنبش همان اهداف کلی محور مقاومت است. محور مقاومت اعم از حزب‌الله لبنان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، تیپ زینبیون پاکستان، تیپ فاطمیون افغانستان، جنبش انصار الله یمن و هر جنبش دیگری ازاین‌دست از استراتژی کلی و اهداف یکسان برخوردار هستند که البته با توجه به وضعیت میدانی هرکدام قالب خاص خود را برای تحقق اهداف محور مقاومت دنبال می‌کنند. در کل، اجزاء محور مقاومت تحت امر مقام معظم رهبری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای عمل می‌کنند.



اهداف بلندمدت محور مقاومت که تیپ حسینیون هم بخشی از آن است در بیانات مختلف و نیز در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و همچنین در چشم‌اندازی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای این جنبش‌ها تعریف کرده بودند، ان‌شاءالله محقق خواهند شد



اهداف جنبش حسینیون برای آینده جمهوری آذربایجان همان اصول کلی محور مقاومت است


اهداف بلندمدت محور مقاومت که جنبش حسینیون هم بخشی از آن است در بیانات مختلف و نیز در بیانیه گام دوم انقلاب معظم رهبری و همچنین در چشم‌اندازی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای این جنبش‌ها تعریف کرده بودند، ان‌شاءالله محقق خواهند شد



لازم می‌دانم تصریح کنم که جنبش حسینیون یک جبهه فرهنگی را در جمهوری آذربایجان به‌عنوان یک جریان ایجاد کرده است. به این مفهوم که جنبش حسینیون غیر از بُعد نظامی‌اش دفاع از حریم را در اولویت قرار داده است.


آنا: پس جنبش حسینیون که با تیپ ضد تروریستی حسینیون خود را معرفی کرد در مبحث فرهنگی- سیاسی هم حرف برای گفتن دارد.


ابراهیم بایلی: بله ما هم مثل مقام معظم رهبری معتقدیم اگر بتوانیم در جبهه فرهنگی پیروز شویم، جهاد کبیر انجام داده‌ایم. دشمن‌شناسی، بصیرت افزایی و توانمندسازی اعتقادی شیعیان در اولویت فرهنگی جنبش ما قرار دارند.


اگر ما کشور و ملت خود را از منظر فرهنگی قوی نکنیم مطمئن باشید حضور رژیم صهیونیستی چند برابر بیشتر از این‌که هست خواهد شد، تکفیری‌ها با خانواده‌شان در خاک سرزمینی ما علنی‌تر حضور پیدا خواهند کرد، ترکیب مذهبی در آذربایجان به هم خواهد خورد و شیعیان، بیشتر سرکوب خواهند شد. در حال حاضر، این احساس قدرت در جامعه شیعی از بابت تفکراتی و فرهنگی پیش نیامده و درست به همین دلیل است که دشمن، قدرت بازدارنده مقابل خود نمی‌بیند و پیشروی مداوم دارد.




بیشتر بخوانید:


روایت «میدل ایست مانیتور» از جنبش «حسینیون» آذربایجان/ مقاومت در قلب باکو


کارشناس یونانی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛ سوء‌استفاده امنیتی - اقتصادی اسرائیل از بی‌ثباتی در قفقاز جنوبی




به بیانات مقام معظم رهبری که توجه کنیم به عمق موضوع پی می‌بریم. ایشان جایی فرمودند: «مردم مسلمان جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته که از زیر بار حکومت کمونیستی شوروی خارج شدند، به‌طور طبیعی به‌طرف اسلام گرایش پیدا کردند. البته اینکه بعداً داعیان و مبلغان اسلام، بتوانند کار کنند، نتوانند کار کنند، چطور کار کنند یا با چه عمقی کار کنند، باز مسئله بعدی است.»


متأسفانه ما کلام آیت‌الله خامنه‌ای را درک نکردیم و درواقع کم گذاشتیم، یعنی دشمن بیشتر از ما کار کرد. دشمن بیشتر از ما در فضاهای مجازی و حتی به‌صورت رو در رو و شبانه‌روزی برای پیشبرد اهداف ضد شیعی تلاش کرد. رسانه‌ها، اخبار، سریال‌ها، فیلم‌ها، برگزاری محافل هنری و ... همه در ۳۰ سال گذشته در دست دشمن بوده اما ما در این عرصه کم‌کاری کردیم. اگر هم مردم حرکتی به‌سوی اسلام داشتند خودجوش بود. خود مردم می‌رفتند نماز می‌خواندند و مراسم دهه محرم و ماه رمضان را انجام می‌دادند. وقتی می‌بینیم که ما این حس مردمی به‌سوی دین را در زمان خفقان شوروی هم داشتیم، متوجه می‌شویم که چقدر کم‌کاری کرده‌ایم.


آنا: فکر می‌کنم همین حس کم‌کاری بود که درنهایت باعث شد جنبش حسینیون به‌صورت علنی و رسمی و با برنامه‌ای مدون پا به میدان بگذارد.


ابراهیم بایلی:  بله کاملاً درست است. ما متوجه شده بودیم که باید یک عمقی به حس دین طلبی و شیعه دوستی مردم بدهیم. تشیع باید یا به قدرتی می‌رسید و به حاکمیت دست می‌یافت و حکومت اسلام را در آذربایجان برقرار می‌کرد یا به حدی توانمند می‌شد که قدرت بازدارندگی علیه حاکمان رژیم باکو ایجاد می‌کرد تا هم دولت حساب دستش بیاید، هم رژیم صهیونیستی جرئت حضور پیدا نکند.ما آن‌قدر جدی کارکرده‌ایم که دولت علی‌اف شدیداً فشار آورده تا تریبون‌های جنبش حسینیون را تعطیل کند اما چون هسته این رسانه‌های اجتماعی، سیاسی در خارج از خاک آذربایجان است، دولت نتوانست هسته‌ها را تعطیل کند



ما آن‌قدر خوب کارکرده‌ایم که دولت علی‌اف شدیداً فشار آورده تا تریبون‌های شیعیان را تعطیل کند اما چون هسته این رسانه‌های اجتماعی در خارج از خاک آذربایجان است، دولت نتوانست هسته‌ها را تعطیل کند



اعتراف می‌کنم که در ابتدا، کار خیلی دشوار بود زیرا همه تریبون‌ها یا در اختیار دولت یا مخصوص مخالفین غربگرا رژیم بود اما به‌تدریج، اوضاع بهتر شد. ببینید جمهوری آذربایجان نزدیک به ۲ هزار طلبه و روحانی داشت اما یک طلبه و روحانی که بتواند با استفاده از تکنولوژی‌های رایج در فضای مجازی مسائل اجتماعی و سیاسی را برای مخاطبین در کشور تبیین و روشنگری کند، حوادث جهان اسلام را برای مردم آذربایجان آن‌گونه که هست تحلیل کند و حقیقت را بگوید، قدرت تحلیل این مردم را بالا ببرد، وجود نداشت. ما با تأسیس جنبش حسینیون آمدیم و این تریبون‌ها را درست کردیم.


جنبش حسینیون اجازه نداد حاکمان باکو از حب مردم به ائمه(ع) سوءاستفاده کنند


الآن چند تریبون در فضای مجازی برای عمق دادن به حس شیعه دوستی مردم کشور داریم که هرکدام از آن‌ها توسط هزاران نفر از شیعیان و مسلمانان آذربایجان رصد می‌شود. عملکرد این تریبون‌ها به قدری جدی بود که دولت الهام علی‌اف شدیداً فشار آورده تا این تریبون‌ها را تعطیل کند اما چون هسته این رسانه‌های اجتماعی در خارج از خاک آذربایجان و در کشورهایی مثل روسیه، ایران و جاهای دیگر است، دولت نتوانست هسته‌ها را تعطیل کند. باکو حتی بر کشورهای میزبان این کانال‌های ارتباط رسانه‌ای هم فشار آورد تا آن‌ها را تعطیل کند اما ما ایستادگی کردیم و گفتیم این، مسئله بودونبود تشیع است و نباید بر سر تشیع معامله کرد. دولت علی‌اف در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی خیلی برای برچیدن این تریبون‌ها تلاش کرد اما ما حسینیون فریاد زدیم که ایران امّ‌القراء اسلام است، اینجا چشم امید جهان اسلام و تشیع و مستضعفان دنیاست و نگذاشتیم این تریبون‌ها برچیده شوند.


آنا: از موفقیت‌های هسته‌های مقاومت شیعه و بالا بردن قدرت بازدارندگی شیعیان در مقابل مقامات دین‌ستیز باکو صحبت کنید.


ابراهیم بایلی: از پیروزی های مقاومت شیعیان بحث اجرای قانون بی‌حجابی اجباری، پروژه تخریب مساجد، ممنوعیت صدای اذان بود که با تلاش هسته های مقاومت و روحانیون شجاع این برنامه ها عملی نشد. بخصوص برگزاری گردهمایی هم‌جنس‌گرایان و زمینه‌سازی برای قانونی کردن این تفکر در جمهوری آذربایجان بود که باز به خاطر مقاومت مردم به این هدف محقق نشد. مورد دیگر از تلاش شیعیان، برنامه دهه محرم و شهادت اباعبدالله الحسین(ع) بود. در نتیجه دولت که قدرت تعطیلی این مراسمات را نداشت به فکر مدریت این مجالس افتاد و به مردم گفت خیلی خب، شما می‌خواهید مراسم داشته باشید ما حرفی نداریم اما آنگونه که دولت حسین(ع) را تعریف می‌کند باید از حضرت یاد کنید.




عزاداری مردم جمهوری آذربایجان به مناسبت دهه محرم



لازم میدانم که بگویم اداره مسلمانان قفقاز به ریاست شیخ شکور پاشازاده در زمینه مدیریت علاقه شیعیان به ائمه از سال‌ها پیش مشغول به کار بوده. این اقدامات در دوره قدرت ولادیمیر لنین بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی هم انجام می‌شد. افرادی که برای اداره مسلمانان قفقاز کار می‌کنند افسران سابق دستگاه امنیتی شوروی بودند. اگر به اعلامیه‌های اداره مسلمانان قبل از آغاز محرم توجه کنیم درخواهیم یافت که می‌خواهند به مردم تلقین کنند که امام حسین علیه‌السلام با یزید ملعون آشتی کرده بود.


انتهای پیام/۴۱۵۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر