ترخیص کار گمرک کیست؟ (راهنمای کامل)
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، برای اینکه بتوانید فرایند واردات کالا را با موفقیت پشت سر بگذارید، نیاز به آشنایی با روند ترخیص کالا از گمرک دارید تا از بروز مشکلات و مسائل مالی و قانونی احتمالی جلوگیری کنید. امور مربوط به ترخیص کالا همیشه با پیچیدگیهای خاص خود همراه بودهاند؛ اما در طی چند سال اخیر با رشد چشمگیر واردات کالا به کشور، نیاز به انجام تخصصی مراحل آزادسازی کالا هم افزایش یافته است. از آنجا که انجام امور گمرکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، توصیه میکنیم از افراد باتجربه و متخصص این کار مانند ترخیص کار گمرک کمک بگیرید تا در کوتاهترین زمان اجناس خود را تحویل بگیرید. در ادامه با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به شرح وظایف و مسئولیتهای ترخیص کار گمرک به طور مفصل بپردازیم.
ترخیص کار گمرک کیست؟
قطعا میدانید که برای ترخیص کالا از گمرک نیاز به رعایت قوانین و مقررات خاصی دارید و عدم آگاهی و اطلاع کافی از این موارد میتواند مشکلات متعددی را در این زمینه برای شما به وجود آورد و فرایند ترخیص کالا را دشوار و پیچیده کند. به همین منظور برای جلوگیری از این گونه مسائل لازم است همیشه از یک ترخیص کار گمرک باتجربه و مسلط کمک بگیرید تا مدارک مورد نیاز و مجوزهای لازم ترخیص کالا را به طور کامل جمع آوری و دریافت کند و از طولانی شدن فرایند ادارای و گمرکی جلوگیری کند.
ترخیص کار گمرک فردی است که با عقد قرارداد بین خود و صاحب کالا، اقدام به انجام امور اداری و تشریفاتی گمرک میکند و در واقع نماینده صاحب کالا در انجام امور گمرکی محسوب میشود. ترخیص کار گمرک وظیفه وارد و خارج کردن انواع بار را دارد و باید در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه کالا را به دست صاحب اصلی برساند. ترخیص کار گمرک وظایف و مسئولیتهای متعدد دیگری نیز دارد که در ادامه برای آشنایی بیشتر به بررسی دقیقتر آنها میپردازیم.
وظایف ترخیص کار چیست؟
ترخیص کار گمرک میتواند با انجام هماهنگیهای لازم با صاحب کالا اقدام به اخذ مجوزهای موردنیاز ترخیص کالا کند و در نهایت از هزینههای اضافی جلوگیری و زمان انجام مراحل را کاهش دهد. دریافت مجوز ثبت سفارش واردات کالا از مهمترین مجوزهایی است که باید اخذ شود و بدون این مجوز مهم، کالا اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت.
ترخیص کار گمرک، به قوانین و مقررات گمرکی مسلط است و با توجه به تخصص و شناختی که دارد از بروز خسارت جلوگیری میکند؛ زیرا عدم توجه و آشنایی کافی با تشریفات اداری و گمرکی میتواند هزینههای زیادی را متحمل صاحب یا وارکننده کالا کند. به همین منظور استخدام ترخیص کار حرفهای و دریافت مشاوره های لازم درباره شرایط، مراحل، مدراک و هزینههای ترخیص کالا نقش بسزایی در تسریع روند کارها خواهد داشت.
ترخیص کار گمرک علاوه بر آشنایی با مجوزهای ضروری باید با نوع مجوزهای لازم هر کالا نیز آشنا باشد و بداند که بسیاری از اجناس در کنار مجوز ثبت سفارش به مجوزهای متفاوت دیگری هم نیاز دارند.
مراحل کار ترخیص کار چگونه است؟
ترخیص کار گمرک وظیفه دارد پس از ورود بار به گمرک از طریق یکی از روشهای دریایی، هوایی یا زمینی، اصل مدرک حمل را از صاحب کالا اخذ و پس از دریافت آن به گمرک مربوطه مراجعه کند. این مدارک معمولا از طریق پست به واردکننده کالا ارسال میشوند و ترخیص کار موظف است با دریافت این اسناد از صاحب کالا به شرکت حمل واقع شده در گمرک مراجعه و تقاضای قبض انبار برای نگهداری اجناس کند.
بعد از ثبت تقاضای دریافت قبض انبار، ترخیص کار موظف است صاحب کالا را از هزینههای پرداختی مطلع کند. در این مرحله لازم است صاحب کالا هزینههایی مانند هزینه صدور THC، قبض انبار و ترخیصیه را واریز کند. باتوجه به اینکه امروزه تمامی اسناد مالی مربوط به بانک، به صورت الکترونیکی انجام میشوند لازم است ترخیص کار گمرک قبل از ارائه مدارک به گمرک، اسناد را به بانک جهت ظهرنویسی و امور بانکی ارائه دهد.
پس از اتمام مراحل بالا، ترخیص کار باید طبق مدارکی که ارائه کرده است کالا را در سایت EPL گمرک اظهار کند. در این مرحله مبلغی که باید به گمرک واریز شود مشخص میشود و اگر کالا معافیت داشته باشد، نیازی به پرداخت آن نیست. پس از پرداخت مبلغ تعیین شده توسط صاحب کالا، مسیر گمرکی کالا که میتواند از آن عبور کند مانند مسیر سبز، زرد یا قرمز باشد مشخص میشود.
وظایف ترخیص کار در مسیر قرمز گمرک
مسیر قرمز گمرک برای اجناسی تعیین میشوند که نیاز به بررسی دقیقتر و حضوری دارند. از آنجا که در صورت تعیین مسیر قرمز یک کارشناس هم برای بررسی حضوری کالا فرستاده میشود، ترخیص کار گمرک موظف است با هماهنگی با ارزیاب برای بازرسی فیزیکی حاضر شود.
حفاظت از کالا، هماهنگیهای لازم جهت حمل و نقل و جابجایی کالا از جمله وظایفی هستند که ترخیص کار گمرک باید انجام دهد. موارد زیر بخشی از اسناد و مدارکی هستند که در این مسیر مورد بررسی قرار میگیرند و لازم است به طور کامل جمعآوری شده باشند:
- تطابق سال ساخت محصول با ادعای ثبت شده در برگه واردات محصول
- بررسی تطابق نوع کالا با ادعای ثبت شده
- بررسی مدل دستگاه، کشور سازنده، مبدا و..
وظایف ترخیص کار در مسیر زرد گمرک
در صورت تعیین مسیر زرد کالا، کارشناس مجازی انتخاب میشود تا به صورت غیرحضوری به بررسی مدارک ارسال شده بپردازد. در طی این مرحله ترخیص کار گمرک موظف به تمام سوالات احتمالی کارشناس درباره قیمت، کیفیت کالا و.. پاسخ درستی بدهد و تمامی مدارک اولیه را دوباره بارگذاری کند تا روند ترخیص کالا با تاخیر مواجه نشود. در صورتی که تمام مدارک و پاسخها قانع کننده و مناسب باشند، کارشناس محصول را تائید میکند و با سبز شدن مسیر گمرک کالا اجازه خروج از گمرک را خواهد داشت.
وظایف ترخیص کار در مسیر سبز
اگر مسیر سبز باشد، ترخیص کار میتواند فورا اقدام به دریافت کالا کند. در این مرحله ترخیص کار لازم است با مراجعه به درب خروج و دریافت مجوزهای لازم، به شرکتهای حمل و نقل اعلام بار کند نا بتواند محصولات را بارگیری و به انبار صاحب کالا برساند.
سخن پایانی
انجام درست و دقیق تمام مراحل ترخیص کالا برای تحویل و خروج به موقع محصول از گمرکات بسیار ضروری و مهم است. همانطور که قطعا میدانید، فرایند آزادسازی کالا میتواند بسیار پیچیده و دشوار باشد؛ اما امروزه افراد متخصصی وجود دارند که در تمام مراحل کنار تاجر یا بازرگان خواهند بود و انجام امور اداری و تشریفاتی ترخیص کالا یکی از مهمترین وظایف آنها است. ترخیص کار گمرک در تمام مراحل ورود تا خروج کالا همراه تاجر و بازرگان خواهد بود و از آنجا که دانش و تسلط کافی دارد، به تسریع روند ترخیص و کاهش هزینهها کمک بسیاری میکند.
آماده سازی اسناد مورد نیاز، راهنمایی در امور بازرگانی، کمک به حفظ مشتری، آگاهی از تعرفه و نرخ ارز و گسترش کسب و کار از جمله مواردی هستند که یک ترخیص کار حرفهای به انها مسلط است و با نظارت بر تمام فرایند از بروز خسارتهای مالی هنگفت یا مشکلات قانونی احتمالی جلوگیری میکند. اگر تاجر یا بازرگان هستید، حتما با استخدام این افراد از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کنید؛ همچنین میتوانید برای اطلاعات و راهنماییهای بیشتر به سایت FNXCUSTOMS.COM مراجعه کنید و برگه خدمات ققنوس ترخیص را ببینید
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/