صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
اشتغال دانش‌بنیان(۱۰)/ صفری در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

ترسیم نقشه راه اشتغال با اشتراک‌ مهارت‌ دانشجویان/ دانشگاه چگونه برای دانشجو جذاب شود؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تأکید کرد: ایجاد فرصت برای دانشجویان توانمند به‌منظور اشتراک‌گذاری مهارت‌هایشان نقشه راهی برای اشتغال و کارآفرینی در کشور است.
کد خبر : 612577

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ عنوان کرد که سال تحصیلی پیش رو را با شعار «تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان» آغاز خواهیم کرد و این رویکرد مطمئناً دانشگاه را در مسیر متعالی هدایت خواهد کرد.


دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد که گذر از آموزش حافظه‌محور یکی از تمهیداتی است که مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنان داشته باشد. دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید به دنبال یاددهی تعالی‌بخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در استادان نیز نمایان شود؛ بنابراین تنها آموزش مسئله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالی‌بخش و عمیق خواهد بود.


وی تأکید کرد که دانشگاه باید شاخص‌های کار آمادگی و مهارت‌های موردنیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شاد بودن و شادماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و ... از آموزش نشئت می‌گیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و باید محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود.




بیشتر بخوانید:


تحول در آموزش حافظه‌محور با ایجاد انگیزه تغییر در دانشگاهیان


دانشجویان چگونه به فراگیری مهارت‌های جدید رومی‌آورند؟


تغییر سرفصل‌های درسی با تأکید بر آموزش‌ عملی و کارگاهی


استراتژی‌هایی برای گذر از آموزش حافظه‌محور




خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت در پرونده‌ای با عنوان «اشتغال دانش‌بنیان» و در گفت‌وگو با رؤسای واحدهای دانشگاهی به تبیین شعار سال تحصیلی ۱۴۰۰/۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است که در این شماره گفت‌وگو با محمود صفری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند را می‌خوانیم.


دانش‌آموختگان مهارت‌آفرین قدرت رفع مشکلات کشور را دارند


آنا: با توجه به شعار سال جدید تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش‌بنیان» ملزومات تحقق این شعار را چه می‌دانید؟


استادان باید توجه و تمرکز بیشتری روی یادگیری دانشجویان داشته باشند تا اینکه صرفاً اطلاعات و دانش هر موضوع را در اختیار آنان قرار دهند. امروزه امکان دسترسی به این اطلاعات برای دانشجویان از راه‌های مختلف وجود دارد؛ البته در این مسیر باید امکان تجربه و آزمایش مفاهیم آموزش داده شده در دانشگاه مهیا و قدرت حل مسئله دانشجویان تقویت شود.


دانش‌آموختگان با توانمندی حل مسئله و مهارت کسب شده حین تحصیل، امکان و آمادگی لازم برای نوآوری و ارائه راه‌حل برای مسائل و مشکلات جامعه در حوزه تخصصی خود را خواهند داشت و از این جهت بستر ایجاد اشتغال دانش‌بنیان مهیا خواهد شد.


آنا: گذر از آموزش حافظه‌محور چگونه ممکن است و در این راستا دانشگاه به‌ویژه استادان باید چه عملکردی داشته باشند تا این امر محقق شود.؟


صفری: استادان با رویکرد آموزش مهارتی و ارزیابی تکوینی دانشجویان در طول دوره تحصیلی می‌توانند تحولی را در راستای گذر از آموزش حافظه‌محور ایجاد کنند. برای رسیدن به این اهداف باید آموزش از مجازی به حضوری تبدیل شود و استاد از طریق مشاوره، ایجاد انگیزه و شناخت دانشجو بتواند به سؤالات پنهانی دانشجویان پاسخ دهد و آنان را به سمت بستر اشتغال و نیازهای آینده کشور رهنمود کند.


دانش‌آموختگان با توانمندی حل مسئله و مهارت کسب شده حین تحصیل، امکان و آمادگی لازم برای نوآوری و ارائه راه‌حل برای مسائل و مشکلات جامعه در حوزه تخصصی خود را خواهند داشت.


آنا: برای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان علاوه بر آموزش، چه تمهیداتی اندیشیده و چه امکاناتی را فراهم کرده‌اید؟


صفری: برگزاری دوره‌ها و آزمون‌های مختلف در دانشگاه مانند دوره‌های آموزشی نرم‌افزار، دوره‌های مرتبط در حوزه علوم انسانی و هنر و برگزاری آزمون‌های مهمی مانند آزمون نظام مهندسی عمران و معماری ازجمله اقدامات برای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان است.


این مسئول از حضور در طرح‌های ملی مانند طرح سراسری واکسیناسیون کرونا که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و با مشارکت دانشجویان و استادان رشته پرستاری انجام پذیرفت، خبر داد و ادامه داد: دانشجویان باید در کلاس درس خود مشارکت در جنبه تعلیم و تمرین را با هماهنگی استاد فرابگیرند به‌ویژه در دروس غیر کارگاهی و جنبه‌های پرسش و پاسخ می‌توان به یاددهی مهارت دانشجویان کمک کرد.


چگونگی تبدیل محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان


آنا: برای اینکه محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود چه برنامه‌هایی دارید؟


صفری: برای اینکه محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود، برگزاری دوره‌های آموزشی، مسابقات، جلسات متنوع و متناسب با نیازهای روز دانشجویان و مشارکت جوانان دانشجو در برگزاری دوره‌ها در جذاب‌کردن محیط دانشگاه مؤثر است.


جذاب‌کردن دانشگاه برای دانشجو از دو جنبه می‌تواند رخ دهد، نخست، باید کیفیت ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی را ارتقا دهیم. دانشجو دراینصورت احساس می‌کند استادان با دانش کافی، متعهد و با اخلاق امر آموزش آنها را برعهده گرفته‌اند و در زمینه پژوهشی همپای آنان پژوهش، پایان‌نامه یا مقاله‌شان را پیش می‌برند، خدمات پایه دانشجویی مانند تخفیفات و سلف سرویس به‌موقع و باکیفیت ارائه می‌شود و مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده تا پس از یک دوره تحصیلی، فرد آمادگی لازم از نظر علمی، مهارتی و اخلاقی را برای زندگی اجتماعی به دست آورد.



باید در همه عرصه‌ها برای دانشجو ارزش قائل باشیم، جذابیت‌هایی مانند بوفه‌های دانشجویی با تنوع لازم، استفاده از ظرفیت دانشجویان برای سپردن برخی امور به آنها با هدایت، حمایت و نظارت بر آنها، برگزاری اردوهای علمی و فرهنگی، تعیین جوایز ویژه علمی و فرهنگی برای فعالان این عرصه‌ها، کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای دانشجویی و پاره‌وقت از جمله فعالیت‌هایی است که در حال انجام آن هستیم.


مهیاسازی زمینه نقد مسئولان در فضایی باز و افزایش رواداری (قدرت تحمل) مسئولان، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با مسئولان دانشگاه به دور از چارچوب‌های اداری و پیگیری مجدانه دغدغه‌ آنها، تقویت فضاهایی برای استراحت دانشجویان در کنار ایجاد فضای گفت‌وگوی سازنده در ساعات و فرصت‌های غیردرسی درباره موضوعات مورد علاقه دانشجویان، برگزاری جشنواره‌های علمی و فرهنگی، توجه ویژه به دانشجویان مادر، ایجاد مهد کودک علاوه بر مدرسه و ایجاد فرصت برای دانشجویان توانمند برای به اشتراک گذاشتن مهارت‌هایشان نمونه‌های دیگر از این فعالیت‌ها هستند.




بیشتر بخوانید:


دانشکده‌های مهارت مدل پیشرفته فنی و حرفه‌ای


گذر از آموزش حافظه‌محور با توانمندسازی استادان


گذر از آموزش حافظه‌محور چگونه ممکن است؟


مشارکت دانشجویان در اداره امور علمی و مهارتی دانشگاه


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت




تحلیل فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی دماوند


آنا: فعالیت‌های دانش‌بنیان واحد دماوند را چگونه ارزیابی می‌کنید و تا چه اندازه در تحقق شعار سال مفید خواهد بود؟


صفری: سرای نوآوری نوسازی تجهیزات از خرداد ۱۳۹۹ در این دانشگاه راه‌اندازی شده و در کنار مرکز رشد و مرکز تحقیقات انرژی در زمینه جذب دانشجویان و اعضای هیئت علمی در گروه‌های پژوهشی، آموزش، حمایت از ایده‌های نوآورانه دانشجویان و اعضای هیئت علمی، جذب شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و انجام طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی فعال هستند.


به‌تازگی مراسم رونمایی از محصولات نرم‌افزاری هسته فناور متشکل از دانشجویان این واحد مستقر در سرای نوآوری و رشد برگزار و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد تا در راستای حمایت از پژوهشگران و نخبگان و به‌منظور فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری، مشارکت در طرح‌های دانش‌بنیان، مباحث مربوط به عاملیت مالی و صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز طرح‌های برون‌دانشگاهی اقدامات لازم از سوی صندوق انجام شود.


آنا: و سخن آخر ....


صفری: امیدواریم با جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بیشتر، افزایش قراردادهای مربوط به طرح‌های برون‌دانشگاهی و به‌کارگیری دانشجویان در این طرح‌ها و شرکت‌های مستقر در دانشگاه بستر لازم برای کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان مهیا شود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر