صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
سرپرست حجاج ایرانی:

پرونده مفقودان ایرانی فاجعه منا بسته شد/ پیکر 16 قربانی به کشور منتقل می‌شود

سرپرست حجاج ایرانی از بسته شدن پرونده مفقودان ایرانی فاجعه منا خبر داد و گفت: تمام 461 قربانی کشورمان در این فاجعه شناسائی شده اند.
کد خبر : 61140

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دردیدار با جمعی ازخانواده‌های قربانیان فاجعه منا گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که توانست تمامی 461 جانباخته ایرانی این حادثه تلخ را شناسایی و وضعیت همه مفقودان خود را روشن کند.
در این دیدار که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز حضور داشت، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: 26 پیکر جانباختگان ایرانی فاجعه منا برای انتقال به ایران به فرودگاه جده ارسال شد که 10 پیکر هفته گذشته به ایران منتقل شد و با پیگیری‌های صورت گرفته 16 پیکر دیگر هم منتقل می‌شود.
نماینده ولی فقیه با برشمردن اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات خانواده‌ها دربخش‌های مختلف و پیگیری درخواست‌های‌شان تصریح کرد: حل مسایل این خانواده‌ها برای بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در اولویت قرار دارد.
وی افزود: قربانیان فاجعه منا از جمله بهترین خلق خدا بودند و در بهترین حال جان باختند و از راه‌های مختلف پیگیر احقاق حقوق‌شان خواهیم بود.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه تاکنون در تمام دیدارها بازماندگان فاجعه منا با نجابت و متانت مسایل خود را مطرح کرده‌اند، گفت: به عنوان خدمتگزار، پیگیر مسایل و مطالبات شما خواهیم بود و از انتقاد ناراحت نشده بلکه توضیح لازم را هم ارائه خواهیم داد.
در این دیدار رئیس سازمان حج و زیارت نیز بیانات قاطع مقام معظم رهبری در دفاع از حقوق شهروندان ایرانی در حادثه منا را یادآور شد و اظهار داشت: زنده نگاه داشتن این فاجعه و پیگیری مباحث حقوقی دو تکلیف بزرگی است که رهبری مقرر فرموده‌اند و امیدواریم اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است بخشی از آلام بازماندگان این فاجعه را تسکین دهد.
دراین دیدار که نزدیک به سه ساعت بطول انجامید خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا به بیان خواسته‌ها و مشکلات‌شان در محورهای مختلف پرداختند.
نماینده ولی فقیه هم به اقدامات صورت گرفته در داخل و سطح بین الملل برای پیگیری ابعاد گوناگون حادثه منا اشاره کرد و گفت: فاجعه بزرگی اتفاق افتاد و ما وظیفه خود می‌دانیم با کمک شما این فاجعه را زنده نگاه داشته و از حقوق جانباختگان و بازماندگان آن دفاع کنیم و امیدواریم به نتیجه هم برسیم.


انتقال پیکر آخرین گروه از جان باختگان فاجعه منا به کشور


سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: تا این لحظه پرونده شناسایی همه مفقودان فاجعه منا بسته شده است که البته این به معنای بسته شدن کلیت پرونده این فاجعه نیست.


وی با اشاره با تاکید مقام معظم رهبری بر بازماندن این پرونده و زنده نگه داشتن یاد و خاطره جان باختگان فاجعه منا افزود: ۴۲ خانواده از ۷۹ خانواده‌ای که پیکر عزیزانشان در عربستان دفن شده است، رضایت داده‌اند که پیکر آنها در مقبره الشهدا باقی بماند.


وی تصریح کرد: قرار بود پیکر مابقی این عزیزان با هواپیمایی که آخرین دیپلمات‌ها را به کشور بازگرداند، به ایران انتقال یابد که این کار عملیاتی نشد و پیکر ۱۶ نفر از عزیزان ما در جده باقی ماند.


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه همه تلاش خود را برای انتقال پیکرهای باقی مانده انجام می‌دهند و امیدواریم هیچ پیکری بدون رضایت خانواده‌هایشان در آنجا باقی نماند.


اوحدی به مظلوم واقع شدن خانواده جان باختگان فاجعه منا اشاره کرد و افزود: در اکثر دیدارهایی که با خانواده‌های این عزیزان داشتیم، شاهد از دست دادن سرپرست خانواده‌ها بودیم.


وی تصریح کرد: پیگیری استیفای حقوق زائران این فاجعه دلخراش و غمبار بر عهده وزارت امور خارجه است و امیدواریم دستگاه دیپلماسی کشور به هر طریق ممکن نسبت به استیفای حقوق بازماندگان اقدام کند.


وی از تمام نهادها، سازمان‌ها و ادارات خواست تا برای حل مشکلاتی که به صورت طبیعی در اثر از دست دادن سرپرست خانواده‌ها به بازماندگان تحمیل می‌شود، تلاش کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر