صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۰۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۴

یک مقام سعودی در پاسخ به لاریجانی: با حمایت از صدام اشتباه کردیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان جنگ در یک تحریم بزرگ تسلیحاتی قرار داشتیم و غیر از 2 الی 3 کشور بقیه کشورها مقابل ایران بودند، بنابراین ما مجبور بودیم که در داخل کشور تمرکز کنیم و در آن زمان بخش های مختلف به کمک بنیه دفاعی ایران آمدند و حتی ایران خودرو در آن زمان سلاح تولید می‌کرد.
کد خبر : 60987

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی امروز -دوشنبه 21 دی‌ماه- در دیدار با مدیران و پیشکسوتان جهاد و مقاومت دفاع مقدس اظهار کرد: باید به دفاع مقدس نگاه چند وجهی داشت چون موضوعی بسیار مهم است و ابعاد مختلفی دارد، بنابراین باید به همه وجوه آن توجه کرد که تاریخ دفاع مقدس و حفظ ارزش‌های آن میراثی گرانقدر برای ملت است.


وی ادامه داد: برخی کشورها در جنگ تحمیلی ساکت بودند و یا کمک اندکی به ایران داشتند، اگر جنگ تحمیلی در یک اشل جنگ جهانی ترسیم شود می‌توان به اهمیت کار ملت ایران در دفاع مقدس پی برد و اینکه ملت ایران چگونه در مقابل این صف جهانی ایستادگی کردند.


رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در آن شرایط کشورهای مختلفی به صدام کمک اطلاعاتی می‌کردند، گفت: تا اواخر جنگ نیز بسیاری از کشورها امکانات نظامی به صدام می‌دادند و حتی برخی کشورها نیز برای اولین بار هواپیما به صدام اجاره دادند و در این میان آلمان‌ها نیز سلاح‌های شیمیایی به صدام دادند بنابراین شرایط از نیمه جنگ تغییر کرد و حتی برخی کشورهای مهم اسلامی نیز نیرو به صدام می‌دادند.


لاریجانی تأکید کرد: در یک سفرم به کشور سعودی از یکی از مسئولان ارشد این کشور پرسیدم که چرا به صدام در جنگ علیه ایران کمک کردید و این مقام مسئول گفت که ما اشتباه کردیم و فقط 40 میلیارد دلار در این جنگ به صدام کمک کردیم البته همین کشورهای خرده‌ریز در منطقه نیز کم به صدام کمک نکردند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدام بیشتر سلاح برای جنگ با ایران را از کشور شوروی سابق تأمین می‌کرد، افزود: شوروی نیز در آن زمان در کنار صدام بود اما باید دید که چه عواملی باعث شد که این صحنه به‌وجود آید و چه عواملی باعث گردید که صدام این اشتباه را انجام دهد چراکه ملت ایران در مقابل هیچ تجاوزی کوتاهی نمی‌کند بنابراین اینکه حتی پس از جنگ نیز هیچ کشوری جرأت نمی‌کرد به ایران تجاوز کند نتیجه مقاومت ملت ایران بود.


وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در آن زمان باعث شد عراق به ایران حمله کند این بود که آن‌ها تصور می‌کردند نیروهای مسلح در ایران دچار آشفتگی هستند و حتی سپاه پاسداران نیز در آن زمان به طور کامل شکل نگرفته بود؛ بنابراین سپاه تنها در درگیری‌های داخلی فعال بود اما هیچ گروهی در جنگ‌های کلاسیک نداشت بنابراین تقویت بنیه دفاعی کشور امروز نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است بنابراین اگر کشوری هرچند دارای آرمان‌های بلند باشد اما از بنیه دفاعی بازدارنده برخوردار نباشد کشورهای دیگر را دچار توهم می‌کند که می‌توانند به این کشور حمله کنند.


لاریجانی با تأکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بازدارندگی نیروهای مسلح گفت: یکی دیگر از دلایلی که آن زمان عراق را ترغیب به حمله به ایران کرد آن بود که در داخل کشور یک آشفتگی سیاسی وجود داشت چراکه بنی صدر در آن زمان رئیس جمهور بود و با توجه به اینکه امکانات سیاسی بسیاری داشت اما دائما در داخل کشور مسئله سازی می‌کرد و همچنین با سران حزب جمهوری و قوه قضائیه درگیر بود.


وی ادامه داد: همچنین در آن زمان شرایط بین‌المللی به گونه‌ای بود که زمینه را برای حمله عراق به ایران فراهم می‌کرد چراکه رژیم صدام به دنبال گستردگی قدرت خود بود و در این تفکر بود که باید به همه کشورها مسلط باشد اما در مقابل ملت ایران شکست خورد و حتی پس از پایان جنگ نیز به دلیل همان روحیه سلطه‌گری خود به کویت نیز حمله کرد بنابراین امروز هم کشورهای دیگر اگر همین تصور را در منطقه داشته باشند همان اشتباهات صدام را مرتکب می‌شوند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیداری اسلامی در منطقه سران برخی کشورها را دچار اشتباهات محاسباتی کرد، گفت: آن‌ها تصور می‌کردند که می‌توانند با پول و نظامی‌گری حرکت بیداری اسلامی را متوقف کنند که نمونه آن حمله سعودی ها به بحرین و یمن است که خوشبختانه نتوانستند در این حملات به مقاصد خود دست پیدا کرده و موفق شوند در نتیجه دچار اشتباهات محاسباتی شدند.


لاریجانی با بیان اینکه چندی قبل غربی‌ها تحلیل‌های متفاوتی را از رفتار کشورها در جنگ ارائه دادند، گفت: غربی‌ها در مورد ایران می‌گفتند که ویژگی جمهوری اسلامی ایران این است که دارای نیروهای آب‌دیده است و آن‌ها از جنگ نمی‌هراسند که این قدرت بسیار مهم است و این موضوع یک میراث بسیار بزرگ می‌باشد. البته نقش رهبری نیز در این خصوص بسیار مهم بود و امام(ره) این تفکر را به وجود آورد و این موضوع تبدیل به رویش زندگی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر