صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی در پنجاهمین سالگرد تاسیس این پژوهشگاه در گفت‌و‌گو با آنا:

اجرای طرح جامع اعتلا آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد/ پژوهشگاه علوم انسانی نمود تمدن ایران معاصر است

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی را نمود تمدن ایران معاصر خواند و اجرای طرح جامع اعتلا و ساماندهی علوم انسانی را باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.
کد خبر : 60773

دکتر حسینعلی قبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره عملکرد 50 ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: « اگر بخواهیم خاصیت یک مجموعه را بسنجیم ابتدا باید عواقب نبودن آن مجموعه را ارزیابی کنیم. پژوهشگاه علوم انسانی به طور خلاصه، نمود تمدن ایران معاصر در علوم انسانی است.»


او پژوهشگاه علوم انسانی را پایگاه و مرجع متفکران علوم انسانی خواند و افزود: « این پژوهشگاه موجب پرورش محققانی بزرگ و نشر آثار میراثی و تمدنی شده است که گنجینه ارزشمندی به شمار می‌آیند.»


سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: « میراث پژوهشگاه بیش از 500 اثر تراز اول است که از 50 سال گذشته تا کنون نشر و تولید شده، در حال حاضر نیز بیش از 100 اثر فاخر درباره ایران و اسلام در دست تولید و انتشار است.»


قبادی به پروژه‌های تحقیقاتی و علمی در قالب مقاله، کتاب و رساله‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر 470 دانشجو در پژوهشگاه علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که دستاوردهای علمی زیادی در این زمینه دارند.»


«برای نخستین بار برنامه راهبردی توسعه برای پژوهشگاه تدوین شده است. گام اول این برنامه افزایش سرانه تولید علم و رساندن آن به عدد 3 است که تا امروز به رقم 1.6 رسیدیم.»

او درباره برنامه‌های جدید پژوهشگاه علوم انسانی گفت: «برای نخستین بار برنامه راهبردی توسعه برای پژوهشگاه تدوین شده است. گام اول این برنامه افزایش سرانه تولید علم و رساندن آن به عدد 3 است که تا امروز به رقم 1.6 رسیدیم.»


سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: «هدف دوم در برنامه راهبردی دانایی‌محوری است که حرکت پژوهشگاه باید بر مبنای خرد جمعی و مشورت دائمی با بدنه صورت گیرد، بنابراین این برنامه کاملا به شکل درون‌زا تعریف شده است.»


قبادی به کیفی کردن تولیدات پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: «یکی دیگر از اهداف برنامه راهبردی توسعه، کیفیت‌بخشی به تولید آثار از جمله مقالات، پژوهش‌ها، کتب و تحقیقات دانشجویی است. در همین جهت شیب تولید علم بسیار مثبت شده است.»


او هم‌چنین برنامه‌های دیگر پژوهشگاه مطالعات انسانی را برشمرد و گفت:‌ « اجرای طرح جامع اعتلا و ساماندهی علوم انسانی نیز برای اولین بار در کشور از سوی پژوهشگاه علوم انسانی صورت گرفته که تلاش داریم بتوانیم با در نظر گرفتن چالش‌های علوم انسانی و با کمک نهادهای مربوط، معضلات و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.»


سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی درباره کاربردی کردن علوم انسانی، افزود: «در حوزه فناوری‌سازی علوم انسانی هم برنامه‌هایی صورت گرفته. برنامه راهبردی توسعه بر اساس نظام ملی نوآوری تعریف شده تا بتوانیم علم را وارد چرخه کاربردی کنیم. برای این کار پژوهشکده اختصاصی علوم انسانی کاربردی تاسیس شده تا فعالیت‌های پژوهشگاه را با چرخه کاربرد و مخاطب‌گرایی هماهنگ کند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر