دانشگاهها در حوزه علومانسانی، پاسخگوی نیازهای رو به افزایش جامعه نیستند
آزاده شوشتری در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با تأکید بر لزوم اجرایی کردن سیاستهای آموزشی و پژوهشی، عنوان کرد: در دانشگاهها، بحث سیاستگذاری آموزشی کمرنگتر است و بیشتر در مقطع کارشناسی بر آموزش تمرکز میشود درحالیکه بخش مهم آموزش بحث سیاستگذاری پژوهشی بوده و انتظاری هم که از دانشگاه میرود تربیت و هدایت نیروی نخبه برای انجام پژوهشهایی در راستای پاسخگوی به نیازهای روز جامعه است.
وی با اشاره به اینکه فقدان مهارتآموزی در دانشگاهها، فراموشی آموزشهای تئوری را بهدنبال دارد، خاطرنشان کرد: در یک نگاه تحلیلی به دانشگاههای سطح یک کشور در حوزه علوم انسانی، علیرغم وفور مقررات، سازمانسازی، قانونگذاری و ... این نهادها نتوانستهاند مخاطبان خود را که در وهله اول دانشجو و بعد از آن جامعه و دولت است را اقناع کند و دانشجوی علوم انسانی احساس میکند با حضور نیافتن در دانشگاه، چیزی از دست نمیدهد یا اینکه تصور نمیکند در کلاس و محیط پژوهشی دانشگاه چیزی را به دست میآورد که در جای دیگری ارائه نمیشود.
کارشناس حوزه سیاستگذاری عمومی نبود رضایت را چند دلیل مختلف عنوان کرد و گفت: دانشگاهها در کشور نهاد مستقلی نیست و پژوهش و آموزش عالی نیز مانند دیگر جلوههای زندگی و دیگر نهادهای اجتماعی وابسته و تابع دولت است، البته قابل کتمان نیست که در بعضی مواقع تلاشهایی برای خروج از این وضعیت انجام شده ولی بهطور جدی تحت هدایت سیاستهای دولتها قرار دارد.
شوشتری ادامه داد: اگر نیاز به ایجاد تحولی باشد در سیاستگذاری پژوهشی باید اتفاق بیفتد و دانشگاه پژوهشمحور که به نیازهای روز جامعه پاسخ میدهد باید با اراده دولت همراه باشد، البته نه با قانونگذاری جدید و برنامه تحول بلند پروازانه یا ایجاد سازمان و شورای جدید بلکه ضرورت دارد دولت و ارکان مدیریتی کشور نگاه خود را نسبت به نهاد دانشگاه و دانشجو تغییر بدهند و در واقع دانشگاه را نهادی ببینند که میتوانند پاسخ نیازهای پژوهشی را بدهد.
وی عنوان کرد: کمتر اتفاق افتاده که ارکان مدیریت کشور بهخصوص در علوم انسانی اولویتهای خود را به نهاد دانشگاه اعلام کند و از آنها بخواهد به نیازهای پژوهشی سازمان متبوع پاسخ دهند، متأسفانه در سازمانها و وزارتخانهها برای پاسخ به نیازهای پژوهشی و آموزشی، پژوهشکده، پژوهشگاه یا دانشکده مستقل راهاندازی میشود و دلیلی برای برونسپاری اولویتهای پژوهشی به دانشگاه نمیبینند.
این کارشناس افزود: بهلحاظ نهادسازی و آموزشی به میزان مطلوب عمل کردهایم و قانون و مقررات و برنامه بسیار نوشته شده، لازم است در عمل به نقش دانشگاه در جامعه، نحوه ارتباط آن با دولت و نگاه دولت به آن، تجدیدنظر شود.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/