صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
یادداشت/ کمیل خجسته؛

دو اشتباه استراتژیک ساکنان سابق سیدخندان

محصولات مبتنی بر فناوری در محیط کسب‌وکار ناامنی قرار دارند و هر روز منتظر اتفاق غیرمنتظره‌ای هستند.
کد خبر : 606531

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا کمیل خجسته؛ امروز اپ‌های ایرانی مثل فیلیمو و بلد از گوگل‌پلی حذف شدند. این رخداد را باید به‌عنوان برگی دیگر از نتایج عملکرد مدیریت ساکنان پل سید خندان در ‌وزارت ارتباطات حساب کرد. محصولات مبتنی بر فناوری در یک محیط کسب‌وکار ناامن قرار دارند که هر روز منتظر یک اتفاق غیرمنتظره هستند.


از زاویه راهبردی، وضع موجود ناشی از دو عملکرد تیم سابق است:


۱. تعامل با دنیا مخصوصا در حوزه ارتباطات را بلد نبودند. آن‌ها نتوانستند به زبان مشترکی برای تفاهم با دنیا برسند. چون نگاهشان با آمریکایی‌ها حتی هم‌افق نبود. امریکایی‌ها حرف از شبکه و اینترنت پاک می‌زدند؛ تلگرام را تهدید می‌کردند که اگر پروژه ارزی‌اش را پیش ببرد با او برخورد می‌کنند و این پلتفرم با چند صدمیلیون عضو را مجبور کردند تا یک پروژه‌ بزرگش را خاموش کند. آنها ‌تیک‌تاک چینی را فیلتر کردند تا اینکه این پلتفرم محبوب جهانی در نهایت مجبور شد با واگذار کردن بخشی از سهام خود به شرکت‌های آمریکایی و مستقر کردن ستاد خود در آمریکا اجازه فعالیت در آمریکا را بگیرد. با وجود اینکه آمریکایی‌ها زبان گفت‌وگو با جهانشان یکه‌تازی در این حوزه و تسلط بر محصولات دیگران است. اما ساکنان سیدخندان دنبال چیزی می‌گشتند که نیست در جهان. چیزی به نام تکمیل زنجیره جهانی خدمات در جهان مصالحه‌ها.


۲. استراتژی اشتباه تعریف کردند. چون صحنه را درست ندیدند. آنها خود را در تقابل با خودکفایی تعریف کردند. در حالی که عقلانیت انقلابی دنبال خودکفایی نیست. دنبال خوداتکایی است. نه‌می‌خواهد راه حضور بازیگر خارجی بسته شود. نه‌می‌خواهد امکان ارتباط جهانی گرفته شود. بلکه می‌خواهد خوداتکا باشد.


می‌توانید کافه بازاری داشته باشید و آن را معادل گوگل‌پلی بدانید. می‌توانید با حمایت درست فنی از آپارات در مقابل یوتیوب یا حمایت از ‌«بلد» و ‌«نشان» در مقابل «ویز» آن‌ها را رشد بدهید اما وقتی خوداتکا نباشید همه هزینه‌هایی که برای این کار شده به‌راحتی در یک شب از بین می‌رود. ‌کافه بازار با آن همه نیروی متخصص و آن سرمایه‌گذاری و آن تکیه‌ای که دیگر اپ‌های ایرانی‌پسند برای انتشارشان به آن دارند همین الان یک اپ آسیب‌پذیر در مقابل گوگل است. کافی است ‌گوگل اراده کند آن را از سیستم عامل خود حذف کند دیگر نه از تاک نشانی ماند و نه از تاک‌نشان. کنارگذاشتن خوداتکایی موجب می‌شود هیچ بیزنس‌پلنی در این مدل تعامل با دنیا جواب ندهد و بیشتر با استراتژی هر چه پیش آید خوش آید پیش رود.


انتهای پیام/۴۱۲۷/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر