صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جریمه غیابی پلیس مشهد بر مبنای گزارش پارکبان

تعدادی از شهروندان مشهدی از جریمه هایی گلایه کرده اند که اگر چه جریمه «الصاقی» بوده است، اما آن ها هرگز قبض جریمه آن را ندیده اند ، ولی قبض جریمه برای «توقف در محل ممنوع»صادر شده است.
کد خبر : 60590

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، شهروندی در این باره می گوید: « خودرو را حاشیه خیابان پارک کردم ، به مغازه ای در همان نزدیکی مراجعه کردم و بعد از چند دقیقه برگشتم، در این مدت تنها مامور پارکبان الیت به محل خودرو مراجعه و شماره خودرو را یادداشت کرد، اگر چه مامور الیت اعلام کرد که شارژ الیت خریداری کنم اما چون در مدت نیم ساعتی که توقف رایگان است محل پارک حاشیه ای را تخلیه کردم ، شارژ خریداری نکردم. مدتی بعد که برای دریافت عدم خلافی مراجعه کردم ، متوجه شدم جریمه «الصاقی» توقف در محل ممنوع برایم صادر شده است.» گویا گلایه های مردم از شرکت ساماندهی پارک در حاشیه خیابان تنها محدود به الیت نیست ، برخی ازشهروندان معتقدند، پارکبانان الیت و برخی ماموران راهنمایی و رانندگی با همدیگر همکاری دارند و مامور راهنمایی بر اساس گزارش الیت خودروها را جریمه می کند.


جریمه در نیم ساعت اول
شهروند دیگری در این باره می گوید: «حدود یک ماه قبل در حاشیه یکی از مسیرهای خیابان امام خمینی(ره) پارک کردم. هنوز از خودرو بیرون نیامده بودم که مأمور الیت با خودکار به شیشه خودرو زد و گفت: آقا بدهکاری، نمی خواهی شارژ کنی. گفتم ممنون تمایل به شارژ ندارم. توقفم کمتر از 10 دقیقه است. از خودرو که خارج و وارد مغازه شدم دیدم شماره خودروام را نوشت و با عجله دور شد و بعد از یکی دو دقیقه برگشت و برگه ای را پشت برف پاک کن خودرو نصب کرد و رفت. وقتی برگشتم دیدم قبض جریمه است. . . »، «ماشینم را پارک کردم و در مقابل رفتار نامناسب یکی از مأموران الیت که سعی داشت من را مجبور به خرید شارژ الیت کند گفتم کل توقفم 15 دقیقه نمی شود و زود بر می گردم. اما گفت شارژ نداری، اگر شارژ نکنی ضرر می کنی. من هم توجهی نکردم و رفتم. یک ماه بعد که برای عدم خلافی مراجعه کردم دیدم برای تاریخ همان روز قبض جریمه الصاقی برایم ثبت شده، در حالی که من هیچ جریمه ای به چشم ندیدم. . . »، «این چه ماجرایی است که مأموران پلیس و الیت با هم قدم می زنند و خودرو ها را جریمه می کنند؟ »
مردم گزارش بدهند برخورد می کنیم
در این باره «سیدحسین هاشمی زادگان» مدیرعامل شرکت الیت در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: برای جریمه کردن خودروهای فاقد شارژ نباید هیچ گونه هماهنگی میان پارکبانان الیت و مأموران پلیس انجام شود و پارکبانان فقط ملزم هستند اخطار بدهی شارژ را زیر برف پاک کن مشترکان بدهکار نصب کنند.
وی ادامه می دهد: درباره اقدام به جریمه پلیس، نمی توانم نظری بدهم اما همواره به مأموران الیت اعلام کرده ایم برای جلوگیری از سوء تفاهمات با مأموران هم قدم نشوند و مراوده ای نداشته باشند.وی می گوید: با این حال اگر شهروندان این مسئله را از طریق پیامک 3000003000یا تلفن 20-3218-3228 به ما اعلام کنند که مأموران ما برای اعلام بدهی و شارژ با پلیس همقدم شده اند، با آن ها برخورد می کنیم.
اعلام کسر شارژ از طریق تلگرام
هاشمی زادگان با قبول این نکته که اگر شهروندان بعد از هر بار پارک کردن، از میزان کسر شارژ خود آگاه شوند بخش عمده ای از گلایه ها از الیت مرتفع می شود، اظهار می دارد: به تازگی این امکان با پرداخت مبلغی کمتر از 2 هزار و 500 تومان و از طریق کانال تلگرام مهیا شده است و شهروندان می توانند با ثبت نام در این کانال از کسر شارژ خود بعد از هر بار پارک کردن آگاه شوند. وی در عین حال می گوید: با وجود تردد روزانه یک میلیون خودرو در مشهد و حضور 120 هزار خودرو در هسته مرکزی شهر، تمام فضای پارک موجود در مشهد محدود به 16 هزار جای پارک است و با برنامه ریزی الیت هر روز 120 هزار خودرو در این فضا از پارک استفاده می کنند. مدیرعامل شرکت الیت عمده ترین دلیل مخالفت مردم با ساختار الیت را بی اطلاعی از روند کاری این شرکت می داند و می افزاید: اگر بخواهیم طرح الیت را لغو و فراموش کنیم هر روز 90 هزار خودرو به دلیل نبود جای پارک، در هسته مرکزی مشهد سرگردان و خیابان ها قفل می شوند، در حال حاضر هم 40 درصد مشترکان هیچ پولی به الیت پرداخت نکرده اند و همیشه بدهکار هستند.
جریمه حتی در نیم ساعت رایگان!
سرهنگ «حمیدرضا گرایلی» رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه قانون اجازه می دهد شهرداری از وسایل نقلیه ای که در حاشیه خیابان پارک می کنند هزینه ای دریافت کند، می گوید: این کار توسط "الیت" انجام می شود، ضمن اینکه در همین قانون اعلام شده مأموران مکلفند اقدام افرادی را که خودرو خود را در حاشیه پارک می کنند اما مجوز لازم ندارند به عنوان تخلف پارک ممنوع اعمال کنند.
«اگر توقف ها زیر نیم ساعت باشد، نباید اعمال قانون انجام شود؟» وی در پاسخ به این پرسش نیز می گوید: این قانون تنها برای کسانی که حساب آن ها شارژ دارد صدق می کند و بدهکارها حتی اگر زیر نیم ساعت هم توقف داشته باشند اعمال قانون می شوند.
به پلیس اعلام کردیم با پارکبان ها همقدم نشوند
وی با بیان اینکه به نیروهای پلیس اعلام کرده ایم برای اعمال قانون با مأموران پارکبان همقدم نشوند، اظهار می دارد: این امر به این دلیل است که از بروز سوء تفاهم برای مردم در خصوص همراهی پلیس و پارکبان ها، صرفا با هدف جریمه کردن خودروها جلوگیری شود؛ بنابراین اعلام کرده ایم بهتر است مأموران پلیس با فاصله از مأموران پارکبان حرکت کنند.
با این حال هنوز جای این ابهام باقی است که چرا برخی خودروها بدون حضور پلیس در محل و الصاق برگه جریمه، اعمال قانون می شوند، اما در گزارش عدم خلافی این خودروها که بعد از مدتی توسط مالک دریافت می شود، از این جریمه به عنوان جریمه الصاقی یاد می شود. به عبارت دیگر چرا مأموران پلیس بدون مراجعه حضوری صرفا با توجه به گزارش شفاهی یا گزارش دستگاه کنترل مأمور الیت به اعمال قانون غیر حضوری اقدام می کنند، اما برگه جریمه روی شیشه خودرو نصب نمی شود؟
گرایلی دراین باره بدون پاسخ دادن به سوال خبرنگار ما، صرفا به ذکر این مطلب اکتفا می کند و می گوید: البته ما دستگاهی برای سنجش اینکه خودرو با مجوز یا بدون مجوز پارک کرده است، نداریم و معیار اعمال قانون هم دستگاه پارکبان هاست.
وی می افزاید: اینکه خودرویی شارژ دارد یا ندارد برای ما معیار نیست و معیار ما برای اعمال قانون، اعلام مأمور الیت است.


انتهای پیام/

برچسب ها: پارکبان
ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
سهیل خداشناس
13:49 - 1398/06/21
چرا در زیر سایه سکوت مراجع نظارتی و قضایی شرکت الیت همچنان با سازوکارهای مغایر قانون موجبات ناارامی و عدم آرامش روانی جامعه را فراهم کرده طبق ماده 15 قانون راهنمایی و رانندگی برای مدیریت پارک حاشیه ای باید از پارکومتر استفاده بشه نه پارکبان اگه از پارکومتر استفاده بشه معضل طلبکاری این شرکت از احاد جامعه که به دنبال آن جریمه راهنمایی و رانندگی را به همراه داره حل خواهد شد چرا مراجع نظارتی و قضایی سکوت کرده اند و عاملان این بی قانونی رو محاکمه نمی کنند خدا میداند ؟؟؟؟ چرا ماموران راهنمایی و رانندگی به خاطر ساز و کار غیر قانونی این شرکت مردم را جریمه میکنند؟؟ اینها مطالبات عمومی شهروندان مشهدی است چرا کسی پاسخگو نیست؟؟
مهدي سفره اي
00:30 - 1397/10/13
سلام
در خصوص اليت با توجه به اينكه در سالهاي اخير با انجام اليت خدمت خاصي به شهروندان ارايه نشده وحتا باعث ايجاد نارضايت شهروندان شده بايست تمهيدات بهتري انديشيد