صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰

دفتر تحکیم وحدت: وزیر علوم از رویکرد تحولی غافل نشود/ لزوم جبران عقب‌افتادگی علمی

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت طی نامه به وزیر علوم اظهار امیدواری کرد با نگاهی تحولی آموزش عالی کشور دچار تغییرات مثبت شده و نتایج این تغییرات در سرعت رشد علمی کشور و در روحیه دانشگاهیان و پژوهشگران مشاهده شود.
کد خبر : 605201

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت طی نامه از محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم و تحقیقات خواست از رویکرد تحولی در چهار سال پیش رو غافل نشود و همچنین اظهار امیدواری کرد با نگاهی تحولی آموزش عالی کشور دچار تغییرات مثبت شده و نتایج این تغییرات در سرعت رشد علمی کشور و در روحیه دانشگاهیان و پژوهشگران مشاهده شود.


متن این نامه به شرح زیر است:


وزیر محترم علوم و تحقیقات


جناب آقای زلفی گل


سلام علیکم


تحول در هر عرصه نیازمند انسان‌های متخصص و تحول گرا است و همانگونه که خود مستحضر هستید نقش وزارت علوم در تربیت چنین انسان هایی بسیار پررنگ است پس ضرورت ایجاد تحول در آموزش عالی کشور از این جهت که خود سرچشمه ایجاد تحول در سایر عرصه‌ها است دوچندان می‌شود؛ ضمن آرزوی توفیق الهی برای جنابعالی، مطالباتی در زمینه آموزش عالی کشور وجود دارد که به نظر می رسد حل این مسائل به روند تحولی در آموزش عالی کشور کمک خواهد کرد.


نمونه‌ای از این مطالبات در ذیل آورده شده است:


۱- مسئله اول، تحول در علوم انسانی است. ایجاد تحولی اساسی در این علوم سبب می‌شود تا ریل‌گذاری علمی و پژوهشی کشور توسط اندیشمندان داخلی صورت بگیرد، آنگاه با اسلامی سازی و بومی سازی، کارآمدی بیشتر علوم برای کشور حاصل خواهد شد. شما در برنامه خود به تقویت علوم انسانی اشاره‌ای داشتید که امید می‌رود در راستای این تقویت، تحول هم در نظر گرفته شود و صرفاً تقویت در چارچوب فعلی نباشد.


۲- مسئله دوم ایجاد نشاط در دانشگاه ها است، از بین بردن افسردگی اساتید و دانشجو ها، حذف روزمرگی از دانشگاه‌ها و همچنین پمپاژ روحیه «ما می‌توانیم» می‌تواند یک نقش اساسی در تحرک علمی کشور ایفا کند. مشکل معیشت پژوهشگران و دانشجویان، بالا بودن هزینه تحقیقات، بی‌تفاوت بودن دانشجویان به تحصیلات تکمیلی و مشارکت نکردن اساتید در حل مسائل دانشگاه از علت های سرخوردگی در دانشگاه ها است.


۳- مسئله بعدی ارتباط دانشگاه ها با صنعت است که برای حادث شدن این مهم باید زیرساخت مربوط به آن فراهم شود. دغدغه اساتید و موضوع مقاله ها و پژوهش ها باید برطرف کردن مشکلی از مشکلات جامعه باشد، باید ساز و کاری را فراهم آورد تا ارزش گذاری برای تولید هر مقاله و پژوهش علمی کاربردی بودن آن باشد.


۴- مسئله چهارم افت علمی و معضل یادگیری دانشجویان در این برهه زمانی است که اتفاقاً دغدغه مقام معظم رهبری نیز است. اگر بستر آموزش حضوری سریعتر فراهم گردد و تا آن زمان مشکلات آموزش مجازی شناسایی و برطرف شوند می‌توان جلوی این افت علمی را تا اندازه ای گرفت اما این به تنهایی کافی نیست بلکه باید این عقب افتادگی در سال‌های آینده جبران شود.


۵- مسئله آخر هم ایجاد یک فضای نظارتی قوی بر روی اساتید است تا شأن شایسته سالاری در رشد و ارتقا اساتید حفظ شود و همچنین اساتید جهادی و انقلابی به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند تا با حضور خود سرعت رشد علمی را بیشتر کنند. رشد و ارتقاء هر نفر با رانت و لابی در این جایگاه ضربه به رشد علمی کشور و در نتیجه ضربه به عزت ملی کشور خواهد بود چرا که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.


در پایان مجدداً خواسته عمومی خود را به شما اعلام می‌کنیم که از رویکرد تحولی در چهار سال پیش رو غافل نشوید. امید است تا با نگاهی تحولی آموزش عالی کشور دچار تغییرات مثبت شده و نتایج این تغییرات در سرعت رشد علمی کشور و در روحیه دانشگاهیان و پژوهشگران مشاهده شود.


و من الله توفیق


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر