صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر استودیو انیمیشن‌سازی استودیو «گنبد کبود» مطرح کرد:

کرونا برای انیمیشن ایران سودآور بود/ شیوه مدیریتی تلویزیون به انیمیشن آسیب می‌زند

یک سازنده انیمیشن با انتقاد از مدیریت صداوسیما در حوزه انیمیشن گفت: انیمیشن مثل درخت است، باید میوه آن را فروخت نه اینکه تنه‌اش را ببرید و به‌عنوان الوار بفروشید.
کد خبر : 605051

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون خبرگزاری آنا، در میان تمام هنرهای نمایشی که بعد از همه‌گیری کرونا، با یک چالش بزرگ بیکاری مواجه شدند، انیمیشن سازها کمترین آسیب را دیدند. حتی بسیاری از فعالین این حوزه معتقدند که روی آوردن بیشتر به کارهای آنلاین و دورکاری، برای استودیوهای انیمیشن سازی اتفاق مثبتی هم بود و باعث شد که هم هزینه‌های تولید و هزینه‌های جاری استودیوها کاهش یابد و هم سرعت انجام پروژه‌ها بالاتر برود. درحقیقت کرونا فضایی را در اختیار گروه‌ها انیمیشن ساز قرار داد که این تهدید جهانی را به یک فرصت تبدیل کنند.


برادران نکویی، جزء چهره‌های شناخته شده حوزه انیمیشن محسوب می‌شوند. کسانی که پیش از این با ساخت انیمشن‌های کوتاه، تبلیغاتی و سریالی توانمندی‌هایشان را نشان داده‌اند و چند سال پیش یکی از آثارشان تا یک قدمی حضور در فهرست نهایی اسکار هم پیش رفته است. در این روزها که اکثر هنرمندان در بخش‌های مختلف نسبت به بیکاری و کم کاری گلایه دارند، با بابک نکویی گفتگو کردیم، مدیر استودیو «گنبد کبود» که این روزها به همراه تیمش مشغول تولید چند پروژه سریالی انیمیشن است


کرونا شود سبب خیر اگر خدا خواهد...


بابک نکویی در ابتدای صحبت‌هایش درباره شرایطی که همه‌گیری کرونا برای انیمیشن ایران به وجود آورد گفت: این بیماری تهدیدی بود که بچه‌های انیمیشن هوشمندانه آن را به فرصت تبدیل کردند. مثلا اتفاق مثبتی که در این حوزه رخ داد این بود که از اکثرا از امکان کار کردن آنلاین به خوبی استفاده کردند، مخصوصا بچه‌هایی که مقیم تهران نبودند و به راحتی توانستند فعالیت کنند و سفارشات بیشتری داشته باشند. یک سری از بچه‌ها حتی توانستند از خارج از کشور هم سفارش بگیرند و در این شرایط بازار دورکاری کاملا گرم شد.


وی افزود: همه این ماجراها باعث شد که ترس ما از همکاری‌های بزرگ بریزد، همیشه برای خیلی از انیمیشن سازها دورکاری کردن یک تابوی بزرگ بود که سمت آن نمی‌رفتیم، اما حالا این اتفاق باعث شد آن را تجربه کنیم و سفارش‌های بیشتری داشته باشیم، به علاوه اینکه بخشی از هزینه‌های شرکت نیز کم شد. خیلی از شرکت‌های تولید انیمیشن دیگر هزینه‌ای برای اجاره مکان، آب و برق و جمع کردن آدم‌های مختلف در یک مکان ثابت نمی‌دهند و بیشتر مدیریت تولید در این حوزه فعال شد.


این مدرس انیمیشن‌سازی اظهار کرد: انیمیشن به نسبت بقیه هنرها با فشار خاصی مواجه نشد و برعکس در حال حاضر شما در این حوزه نیروی بیکار پیدا نمی‌کنید. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها با مشکل کمبود نیروی با کیفیت مواجه هستند چون سفارش‌ها خیلی زیاد است. این روزها همه یا به صورت شخصی در خانه‌هایشان و یا شرکت‌هایشان مشغول کار هستند، البته این بدان معنا نیست که چند وقت دیگر قرار است که پروژه‌های مختلف سینمایی و سریالی انیمیشن ببینیم، چون خیلی از دوستانم را می‌شناسم که صرفا با سفارش دهندگان خارجی کار می‌کنند. این مدل سفارش ها از نظر درآمدی برای آنها خیلی بهتر است.



او اضافه کرد: برخی از دوستان مثلا از کشور ترکیه مشتری دارند، مشتری‌هایی که کاملا قیمت‌های موجود در بازار ایران را می‌دانند. این روزها خیلی از کشورهای خارجی که سمت بازار انیمیشن ایران آمدند، فضای درآمدی و هزینه‌های تولید در بازار کشورمان را می‌دانند و اینطور نیست که خیلی راحت چند هزار دلار برای هر دقیقه انیمیشن بدهند، ولی همان رقمی که می‌دهند هم دو تا سه برابر قیمت داخل کشور است.


انیمیشن‌های فضای مجازی محتوای یکبار مصرف دارد


این کارگردان انیمیشن درخصوص موج تولید آثار انیمیشن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز گفت: کلا فضای مجازی بستر جدیدی برای پیشرفت انیمیشن شده است و به نظرم اگر کرونایی هم در کار نبود این اتفاق می‌افتاد. فضای مجازی یک رسانه است و شما اگر بتوانید محتوای خلاقانه، نوآورانه و جذاب در آنجا تولید کنید، با اقبال روبرو می‌شوید. درابتدا کسانی که کارهایشان دیده می‌شد و مردم دنبال‌شان می‌کردند زیاد نبودند، ولی در حال حاضر خیلی‌ها در فضای مجازی انیمیشن کار می‌کنند و می‌دانم که به واسطه تبلیغات و اسپانسرهایی که می‌گیرند درآمدهای قابل قبولی هم دارند. به طور کلی انیمیشن سازی برای فضای مجازی یک جریان صرفا دلی و به خاطر علاقه به این هنر نیست و درآمد خیلی خوبی هم دارد.


وی ادامه داد: خیلی از انیمیشن‌های فعال در این حوزه برند شدند و قیمت‌های بالایی هم برای تبلیغات می‌گیرند. در طول این سال‌ها بسیاری از این گروه‌ها توانستند برای خود نامی دست و پا کنند که همه آنها را می‌شناسند. گروه‌های جدیدی هم تازه آمدند که هنوز مطرح نشدند ولی تا یکی دو سال دیگر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به نظرم این بازار هنوز اشباع نشده و شما اگر محتوای جذابی داشته باشید دیده می‌شوید. محتوایی که در فضای مجازی وجود دارد، اصلا فراگیر نیست و محتوایی یکبار مصرف محسوب می‌شود.


تلویزیون، مقصر اصلی


این انیمیشن ساز درخصوص ساختار گذشته تولید انیمیشن در ایران گفت: ما در گذشته فقط تلویزیون را به عنوان مشتری داشتیم و ساختار صداوسیما هم به این ترتیب بود که می‌گفت شما اثر را برای من بسازید و من پول تولید شما را می‌دهم. این پیشنهاد در ابتدا به ظاهر خوب است و از آن استقبال می‌کنید. اما این روش آسیب بزرگی به انیمیشن می‌رساند و آن این است که شما باید درآمدتان را از تولید کار بردارید، یعنی کارتان را هرچه سریع‌تر و ارزان‌تر بسازید، بیشتر سود می‌کنید. در حقیقت تلویزیون تهیه‌کنندگان را به این سمت هل می‌دهد و تهیه کننده نیز برای سود بیشتر به کار لطمه می‌زند و در نتیجه خروجی بی‌کیفیت می‌شود. در این شرایط فضا هم که کاملا فرمایشی است و نظارتی روی خروجی نیست، در نهایت نیز هرچه ساختید با اغماض قبول می‌شود، چون هیچ رقابت و بازاری وجود ندارد.



وی اضافه کرد: در این شرایط چون یک سری شبکه تلویزیونی نیز برای ارائه وجود دارد، شما هر اثری با هر کیفیت بسازید پخش می‌شود و یک چرخه معیوب در انیمیشن به وجود می‌آید. این روش باعث شد کیفیت و جذابیت از انیمیشن ایران گرفته شود درحالی که اگر بازار واقعی که رقابت در آن است به وجود بیاید، شما برای گرفتن مخاطب و ورود به بازار خارجی صرفا به هزینه تولید فکر نمی‌کنید. انیمیشن مثل درخت است، باید میوه آن را فروخت نه اینکه تنه آن را ببرید و به عنوان الوار بفروشید. مثلا شما چندین سال زحمت می‌کشید و یک سریال یا کار سینمایی را می‌سازید، بعد اگر بخواهید صرفا هزینه تولید را بگیرید که فایده ندارد. شما انیمیشن‌های معروف را ببینید، «میکی موس» ۹۰ سال است که به عنوان یک برند پابرجاست. یا «تام و جری» ۸۰ سال و «پلنگ صورتی» ۶۰ ساله است. همه شخصیت‌های معروف و محبوب دنیا بالای پنجاه سال از خلق‌شان می گذرد.




بیشتر بخوانید:


جزئیات سومین رویداد «رویازی» اعلام شد


20 مجموعه 100قسمتی در مرکز پویانمایی صبا درحال تولید است


9 مستند انیمیشنی از زندگی مفاخر ایران تولید شد




این هنرمند حوزه انیمیشن گفت: این یعنی شما زمانی که یک اثر را تولید و در آن شخصیتی را معرفی می‌کنید، این قابلیت را دارد که سال‌ها برایتان درآمدزایی داشته باشید. این روشی بوده که چون ساختار سفارش معیوبی داشتیم، در ایران رخ نمی‌داد اما در حال حاضر شرایط دارد به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود. چون هم تلویزیون دیگر پول ندارد، هم کسانی که کار می‌کنند، دیگر باتوجه به موضوعات و ممیزی‌های تلویزیون با آن کار نمی‌کنند و به مرور به سمت پلتفرم‌ها و فضای مجازی می‌روند.


نکویی حضور پررنگ VODها برای تولید انیمیشن را راهکاری مناسب برای این هنر – صنعت برشمرد و افزود: بازار پلتفرم‌ها هنوز در ایران آنطور که باید و شاید پا نگرفته است. در حال حاضر سریال‌های رئال زیادی در این فضا ساخته می‌شود و انیمیشن هم می‌تواند به آن ورود کند، اما این سامانه‌های پخش فعلا ترجیح می‌دهند محتوای خارجی را دوبله و پخش کنند و هنوز دنبال این نیستند که برای آثار ایرانی هزینه کنند. یعنی برای سلیقه مخاطب ایرانی احترام قائل نیستند و دنبال این هستند که فلان انیمیشن خارجی را مفت و مجانی دوبله کنند و روی خروجی‌های خود قرار دهند. ولی به نظر من بالاخره این اتفاق می‌افتد، در حال حاضر مخاطب ایرانی هنوز انیمیشن ایرانی را نمی‌خواهد چون آن را نمی‌شناسد.


او ادامه داد: اگر مخاطب ایرانی بیاید و تقاضای اثر ایرانی داشته باشد، اوضاع مسلما متفاوت خواهد شد. به عنوان مثال تصور کنید داستان‌های فولکلور ایرانی را بسازید، این چیزی نیست که خارجی ها برای شما تولید کنند. شما وقتی بتوانید یک نسخه باکیفیت از شاهنامه بسازید، مخاطب داخلی از آن استقبال می‌کند. به طور کلی ایران به خاطر ادبیات غنی که دارد، گنجینه‌ای از داستان‌های فوق‌العاده است. در این مدت خیلی چیزها وجود داشت که باید انیمیشن ایران را منحصر به فرد می‌کرد، اگر این اتفاق تا به حال رخ نداده به این دلیل است که ما خیلی کم کاری و مشکلات مدیریتی داشتیم. بزرگترین مشکلات ما به سفارش دهندگان برمی‌گردد که در طول این سال‌ها عمدتا همان صداوسیما بوده. متاسفانه تلویزیون هیچ وقت سفارش دهنده خوبی نبوده و مدیریت‌ ضعیف آن به انیمیشن ایران آسیب رسانده است.


انتهای پیام / ۴۱۰۴ /


انتهای پیام/

ارسال نظر