صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
آنا به بهانه روز جهانی نیکوکاری گزارش می‌دهد؛

تلاش فناوری برای دنیای بدون فقر/ اپلیکیشن‌های موبایل نیکوکاری را آسان‌ می‌کنند

فعالیت‌های خیریه و نیکوکاری به لطف فناوری در سال‌های اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است و بسیاری از افراد بدون حضور در مؤسسه‌ها قادر به انجام کمک‌های مالی و غیرمالی هستند.
کد خبر : 603834

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، مؤسسه‌های خیریه در اقصی‌ نقاط جهان برای بهبود شرایط زندگی فقرا، نیازمندان، کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، مهاجران و پناهندگان، بیماران و ... کوشش می‌کنند و با اقدامات و فعالیت‌های خود زندگی را برای میلیون‌ها انسان تسهیل می‌کنند.


پیشرفت‌های فناوری در عرصه‌های گوناگون، زمینه را برای توسعه امور خیریه در بستر آنلاین فراهم کرده است. با این وجود اتخاذ فناوری توسط این مؤسسه‌ها با سرعت بالایی انجام نمی‌گیرد. بر اساس مطالعه اخیر «تک تراست» (Tech Trust)،  ۵۹ درصد از مؤسسه‌های خیریه حتی در کشور اصطلاحاً پیشرفته‌ای همچون انگلستان هنوز راهبرد دیجیتالی ندارند و اکثریت آنها فاقد سرمایه‌گذاری در ابزارها و آموزش‌های لازم برای اجرای آن هستند.




بیشتر بخوانید:


تفاهم‌نامه‌ جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف امور خیریه درزمینهٔ تولید دام به روش‌های علمی و دانش‌بنیان


همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان اوقاف در توسعه فناوری بذر




با توجه به مزایایی که فناوری در تمام زمینه‌ها ایجاد می‌کند، این آمار را باید در سال ۱۴۰۰ تا حدودی تکان‌دهنده قلمداد کرد. با این وجود همان گزارش نشان می‌دهد که مؤسسه‌های خیریه با راهبرد دیجیتالی در موقعیت بسیار بهتری نسبت به مؤسسه‌هایی هستند که از فناوری بهره نمی‌برند. در انگلستان، ۹۲ مؤسسه‌ خیریه متمرکز بر راهبردهای دیجیتالی می‌گویند قصد دارند سرمایه‌گذاری را به دلیل تأثیر ملموس فناوری بر مشارکت مردم افزایش دهند.


فناوری چه نقشی برای این مؤسسه‌ها خیریه ایفا می‌کند و چگونه بر کل این فرایند تأثیر می‌گذارد؟ در ادامه بیشتر در مورد موضوع بحث خواهیم کرد.


فناوری و وجه غیرنقدی


تعداد زیادی از مؤسسه‌های خیریه در چند سال گذشته روی فناوری پرداخت آنلاین تمرکز کرده‌اند. این امر راه حل خوبی است برای جهانی که تا حد زیادی به طور روزافزون وجه نقد در آن کمتر استفاده می‌شود. برخی مؤسسه‌ها، مثل مرکز مبارزه با سرطان در فروشگاه‌های پر رفت‌وآمد دستگاه‌هایی را تعبیه کرده‌اند که بتوان وجه کمکی را غیرنقدی پرداخت کرد.


همچنین مؤسسه‌های خیریه‌ای وجود دارد که برای بی‌سرپناهان و فقرا پول جمع می‌کند. در گذشته که پول نقد بیشتر رایج بود، رهگذران نیز به فقرای کنار کوچه و خیابان توجه بیشتری نشان می‌دادند، اما حالا انتظار می‌رود از فناوری بدون تماس برای کمک به افرادی که عملاً از کاهش استفاده از پول نقد آسیب دیده‌اند استفاده شود. در واقع، ما همچنین در سطح جهانی شاهد ظهور تعدادی از سازمان‌های جدید بوده‌ایم که فقط به همین منظور تأسیس شده‌اند. مؤسسه TAP یکی از نمونه‌های بارز است؛ یک سازمان غیرانتفاعی که از پرداخت‌های بدون تماس برای بهبود زندگی افراد بی‌خانمان در پایتخت انگلستان استفاده می‌کند.



به لطف فناوری افراد به طور ساده‌تری قادر به انجام امور خیریه هستند


به‌تازگی شهردار لندن با مشارکت TAP کمپین جدیدی را راه‌اندازی کرد که شامل برپایی ۳۵ نقطه دریافت کمک مالی به صورت الکترونیکی برای کمک به ۲۲ خیریه تشکیل‌دهنده گروه خیریه بی‌خانمان‌های لندن بود.




بیشتر بخوانید:


نامهربانی دانشگاه‌ها با دانشجویان فقیر




اما پرداخت غیرنقدی پول تنها حوزه فناوری نیست که به نفع خیریه‌ها باشد. بخشی از دلیل استقبال از فناوری در امور خیریه، نوآورانه بودن راهکارهای آن است. فناوری هم از نظر عملی (سهولت و راحتی اهدا) و هم از نظر روانی (احساس امنیت نسبت به جایی که پول مردم منتقل می‌شود) امور را تسهیل می‌سازد.


برنامه‌هایی برای ساده‌سازی عملیات


در کنار جمع‌آوری کمک‌های مالی از فناوری دیجیتال نیز برای ساده‌سازی و بهبود فرآیندهای خیریه استفاده می‌شود. این مسئله بیشتر در قالب برنامه‌هایی است که توسط کارکنان و داوطلبان برای تسریع و ساده‌سازی کارهای اداری و همچنین پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


برای مثال برنامه‌هایی وجود دارد که این امکان را می‌دهد تا افراد یادداشت تهیه کنند، موضوعات مکالمه را ارائه دهند و برنامه‌های عملی مشترک را پیاده‌سازی کنند. فرایندهایی که قبلاً پیچیده و وقت‌گیر بودند نه تنها از طریق این برنامه ساده می‌شوند بلکه ارائه خدمات جامع را تسهیل می‌سازند.



مؤسسه‌های خیریه این پتانسیل را دارند که تقریباً همه جنبه‌های فعالیت خود را با تمرکز بیشتر بر راهبرد دیجیتال بهبود بخشند.



توجه به این نکته بسیار مهم است زیرا اغلب تصور می‌شود فناوری جایگزین گفت‌وگو و تماس انسانی می‌شود که برای خیریه‌ها سودمند نیست. با این حال نمونه‌های اپلیکیشن همگام با نشست‌های حضوری نشان می‌دهد که فناوری می‌تواند به عنوان ابزاری برای تقویت روابط انسانی عمل کند.


مزایای بلاکچین در حوزه شفافیت


شکل دیگری از فناوری سودمند برای بخش خیریه بلاکچین است. برای روشن شدن مسئله باید بدانید که این فناوری اساساً یک پایگاه داده الکترونیکی غیرمتمرکز از معاملات است که به موجب آن داده‌ها به جای پایگاه داده مرکزی که توسط شخص ثالث مدیریت می‌شود، در یک شبکه همتا به همتا ذخیره می‌شوند.




بیشتر بخوانید:


تلاش «بیل و ملیندا گیتس» برای مبارزه با ایدز به وسیله یک فناوری دارورسانی خودکار




یکی از دلایل اصلی که فناوری بلاکچین (که بیشتر در انتقال ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود) برای خیریه‌ها فرصت ایجاد می‌کند، ایجاد شفافیت بیشتر است. این فناوری امکان ردیابی پرداخت‌ها از طرف اهداکننده به ذی‌نفع را فراهم می‌کند که به همه اطمینان بیشتری می‌دهد.


یکی از بسترهای ارائه خدمات خیریه این نوع خدمات Alice است که بر روی بستر بلاکچین «ایتریوم» (Ethereum) ساخته شده است. «ایتریوم» (Ethereum) قابلیت توزیع‌شدگی و اجرای کد دارد به این معنی که چنانکه در گزارش اخیر «تک تراست» (Tech Trust) آمده است شما نه تنها می‌توانید ارز دیجیتال را به شخص دیگری در شبکه منتقل کنید بلکه شرایطی را نیز که باید تحت آن وجه پرداخت شود رعایت می‌کنید.



بلاکچین یکی از فناوری‌های نوینی است که قابلیت اعتماد و شفافیت را بالا می‌برد


البته در حالی که این روند باعث افزایش شفافیت می‌شود اما می‌توان انتظار داشت که در ابتدا افراد و نهادها نسبت به پذیرش همه‌جانبه این فناوری احتیاط می‌کنند و ماهیت بیگانه و پیچیده بلاکچین نیز می‌تواند مانع از استقبال کامل دولت و مردم شود.


فناوری برای آموزش نیازمندان


علاوه بر کمک مستقیم به افراد نیازمند، بخش زیادی از کارهای خیریه باید به آموزش مهارت‌ها به افراد مستحق اختصاص یابد تا برای گذراندن زندگی عادی‌شان کفایت کند. برخی از مؤسسه‌های خیریه از فناوری برای توانمندسازی مردم استفاده می‌کنند.


برخی از مؤسسه‌ها هم از فناوری برای نجات جان افراد استفاده می‌کنند برای مثال Help Refugees یکی از این سازمان‌ها است. این مؤسسه تلفن‌های هوشمندی را به پناهندگان و افرادی که می‌داند در معرض خطر خاصی هستند ارائه می‌دهد. همچنین در آموزش فناوری سرمایه گذاری می‌کند.


مؤسسه خیریه دیگری که در این زمینه فعال است Paper Airplanes نام دارد. این مؤسسه برای جوانان آسیب‌دیده از جنگ خدماتی مانند آموزش زبان خارجی و مهارت‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهد. برخی از این آموزش‌ها از طریق اسکایپ و سایر بسترهای ارتباطی آنلاین ارائه می‌شوند و آموزش را برای کسانی که نمی‌توانند به برنامه‌های آموزشی گران‌قیمت به طور حضوری دسترسی داشته باشند به ارمغان می‌آورند. شاید این یک مثال ساده از از فناوری باشد اما همین نمونه می‌تواند زندگی یک انسان را متحول کند، بنابراین قدرت واقعی آن را نشان می‌دهد.


در نهایت همانطور که در گزارش Tech Trust آمده است مؤسسه‌های خیریه این پتانسیل را دارند که تقریباً همه جنبه‌های فعالیت خود را با تمرکز بیشتر بر راهبرد دیجیتال بهبود بخشند.


انتهای پیام/۴۱۶۰


انتهای پیام/

ارسال نظر