صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

نتانیاهو برای سخنرانی علیه ایران دست به قلم شد/ سه‌شنبه روز جنجالی در کنگره

نخست‌وزیر اسرائیل شش سالی هست که برای مقابله با برنامه اتمی ایران به هر دری زده؛ از تهدید به بمباران مراکز هسته‌ای تا تلاش برای تصویب تحریم‌ها علیه ایران و حتی جنگ لفظی پراکنده با دولت باراک اوباما از جمله اقداماتی است که بنیامین نتانیاهو انجام داده است.
کد خبر : 6030

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا که روز سه شنبه سوم مارس، دوازده اسفند ماه، ایراد می‌شود یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های او در تمام دوره‌های نخست‌وزیری وی به شمار می‌رود و می‌تواند آغازگر فصل جدیدی در روابط میان دو کشور آمریکا و اسرائیل باشد.


سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا بسیار کوتاه خواهد بود. او یکشنبه حدود ساعت پنج عصر به واشنگتن می‌رسد و قرار است صبح دوشنبه در اجلاس سالانه گروه لابی بانفوذ کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) سخنرانی کند.


وی بعد از ظهر سه شنبه عازم اسرائیل خواهد شد اما چهار ساعت پیش از ترک واشنگتن، حدود ساعت ۱۱ صبح سه شنبه به وقت محلی در کنگره حاضر خواهد شد تا علیه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران نطق جنجالی‌اش را ایراد کند.


تریبون کنگره را جان بینر رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و منتقد سرسخت باراک اوباما، بدون مشورت با دموکرات‌ها یا اطلاع قبلی کاخ سفید، در اختیار بنیامین نتانیاهو قرار داده است.


نتانیاهو در سخنرانی روز سه شنبه خود در مقابل رئیس جمهور آمریکا قرار می‌گیرد و بی‌تردید اصرار بر این ادعا دارد که اسرائیل و تمام دنیا، توافق احتمالی ایران را «توافقی بد» می‌دانند.


آینده سیاسی نتانیاهو نیز به زودی رقم خواهد خورد. دو هفته پس از سخنرانی در کنگره، انتخابات ریاست جمهوری اسرائیل انجام می‌شود و بنیامین نتانیاهو یا برای چهارمین دوره متوالی در پست نخست‌وزیری قرار می‌گیرد و یا باید با آن خدحافظی کند.


نتانیاهو در طول سه دوره نخست‌وزیری خود همواره بر خطر تهدید ایران تاکید ورزیده‌است. او در اولین سخنرانی خود در کنگره در سال ۱۹۹۶ مدعی شد ایران به زودی به بمب اتم دست می‌یابد و نه تنها برای کشور من، بلکه برای خاورمیانه و برای تمام بشریت تهدیدی بزرگ خواهد بود!


آن زمان برخی او را پیشگو خواندند، اکنون منتقدان پیشگویی او را تاریخ مصرف گذشته قلمداد می‌کنند و برخی او را چهره‌ای شکست‌خورده می‌دانند که موجب مخدوش شدن روابط اسرائیل و آمریکا شده و منفعتی برای اسرائیل کسب نکرده‌ است.


در حالی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است با همتایان خود بر سر «رسیدن توافق نهایی با ایران تا آخر ماه مارس» در سوئیس به گفت‌وگو ‌ بنشیند، نتانیاهو می‌خواهد در کنگره آمریکا حاضر شود و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را فردی عاری از مسئولیت‌پذیری و ضعیف بخواند که قصد امضای توافق نامه با شیطان را دارد!


مشاوران نتانیاهو اظهار داشته‌اند وی قصد دارد متن سخنرانی‌اش را خود بنویسد. دفتر نتانیاهو تصاویری از وی منتشر کرده که او را در حال نوشتن این متن نشان می‌دهد.


واشنگتن پست می‌نویسد نتانیاهو از آن جهت برای نگارش متن سخنرانی‌اش دست به قلم شده که خود را نه تنها صاحب نظر در روند برنامه هسته‌ای ایران- تعداد، نوع، تولید و میزان اورانیوم غنی شده در ایران- می‌داند بلکه خود را یک کار‌شناس مسائل سیاسی آمریکا و امور مردم آمریکا نیز قلمداد می‌کند.


اگرچه وی را زمانی «آمریکایی‌ترین» نخست وزیر اسرائیل می‌دانستند اما منتقدان وی در اسرائیل و در کاخ سفید معتقدند وی این بار کاملاً در اشتباه است.


در حال حاضر روابط اسرائیل و دموکرات‌های آمریکا و کاخ سفید، تیره‌ترین فصل خود را تجربه می‌کند.


به گفته یک تحلیل‌گر ارشد اسرائیلی، اگر هم نتانیاهو در انتخابات دو هفته آینده پیروز شود، در دو سال باقیمانده از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، انزوایی سیاسی در خاورمیانه را تجربه خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر