صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۱ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

اذعان اساتید دانشگاه و دانشجویان مقطع دکتری؛ استرس برگزاری آزمون جامع به‌صورت مجازی، چندین برابر شیوه حضوری است

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدند که برگزاری آزمون جامع به‌صورت مجازی، چندین برابر شیوه حضوری استرس‌زا است.
کد خبر : 602466

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مقطع دکتری تخصصی به مثابه قله آموزش عالی در تمام دنیا محسوب می‌شود و دانشجو مانند کوهنوردی است که در مسیر صعود، راه پر و پیچ و صعبی در پیش دارد و امکان وقوع هر خطر و فشاری دور از ذهن نیست و این در حالی است که کوهنورد با علم به‌ تمامی مخاطرات پای در راه صعود می‌گذارد، بی‌هیچ ترسی از سقوطی یا برخوردی با جانوران گزنده و خزنده و گربه‌سانان؛ دانشجو و کاندیدای مقطع دکتری نیز با پرهیز از رویکرد مقاطع تحصیلی گذشته که عموماً استاد محور بوده است با علم به اینکه ورود به مقطع دکتری حاوی فشارها و سختی‌های بسیار است، پای در این مقطع می‌گذارد و بدیهی است که چه خودآگاه و چه به‌صورت ناخودآگاه با چالش‌ها و مسائلی روبه‌رو شود.


این بیت شعر خود در وصف سختی‌های پیش روی دانشجویان این مقطع هویداست، «ز دانش در بی‌نیازی بجوی/ وگر چند سختیت آید به روی»، این سختی‌ها تا چند هفته ابتدایی ‌ترم بهمن ۹۸ و به دلیل برگزاری حضوری کلاس‌ها در دانشگاه‌ها کاملاً ملموس بود، هرچند بروز پاندمی دنیاگیر کووید-۱۹ تمامی حوزه‌های زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار داد و هرچند به‌نوعی، ایست کاملی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر رخ داد اما زندگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی ویروس‌شناسان، ایمنی شناسان و متخصصان مختلف گرایش‌های پزشکی و سازمان بهداشت جهانی برای حفظ سلامت، منع تردد و تجمع به دلیل افزایش سرعت انتقال ویروس، جلوگیری از بیماری‌زایی و ممانعت از مرگ‌ومیر گسترده تجویز شده بود، بی‌وقفه ادامه داشت.


این شوک جهانی، آموزش عالی و سبک تدریس حضوری در دانشگاه‌ها را نیز دستخوش تغییر و تحول بنیادین کرد و پیامد این وضعیت اضطراری برای دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان در پیشاکرونا متفاوت‌تر از دانشگاه‌های دیگر بود و انتقال از کلاس درس حضوری در دانشگاه به کلاس درس مجازی در خانه‌ها به‌مراتب سخت‌تر بود اما این شرایط سخت، دانشگاه آزاد اسلامی را با یک فرار روبه‌جلو در پیاده‌سازی آموزش به شیوه الکترونیک ۱۰ سال پیش انداخت و تهدید ِ کرونا به فرصتی برای ارائه خدمات آموزشی در بستر الکترونیک تبدیل کرد و این مأموریت با موفقیت به انجام رسید و این دانشگاه را به بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی دنیا تبدیل کرد.


هرچند دانشگاه آزاد اسلامی در فراهم آوردن شرایط معمول تحصیل آنلاین موفق عمل کرده است اما این نتیجه در مقطع دکتری آموزش محور کمی متفاوت از مقاطع دیگر است و نیاز به آموزش حضوری بیش از پیش احساس می‌شود، دانشجویانی که تا پیشاکرونا، ساعت‌ها در کلاس‌های درس حضوری با استاد به مباحثه و گفت‌وگو در حوزه تخصصی می‌پرداختند اینک با گوشی چند اینچی یا تبلت و کامپیوتر صوت استاد را می‌شنیدند و این دانشجویانی که پیشاکرونا به مثابه کوهنوردان شجاع در مسیر صعود به قله بودند ترک رویه کرده و با عادت به روال آموزش مجازی، سیر و سیاحت در دامنه کوه را به لذت فتحان ترجیح دادند.


این وضعیت در اعتراض‌های جهت‌دار و سازمان‌یافته دانشجو نماها با هدف تخریب برگزاری حضوری آزمون جامع به بهانه شرایط کرونا، که یکی از مهم‌ترین مراحل سنجش عیار دانشجویان مقطع دکتری است، شدت یافته است و در شرایطی که تمامی واحدها و مراکز تابعه دانشگاه آزاد اسلامی با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی و با کمترین تعداد دانشجو، اقدام به برگزاری حضوری مرحله کتبی آزمون جامع می‌کنند، آزمون‌های دیگری با جامعه آماری بسیار بالا در همین شرایط به‌صورت حضوری و بدون اعتراضی در سطح کشور برگزار شده است؛ در ادامه با چندین نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص کم و کیف شیوه‌های برگزاری آزمون گفت‌وگو شده که خواندنی به نظر می‌رسد.


سنجش شرایط کلی کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری حضوری آزمون جامع، منطقی است


حسین پرورش، عضو هیئت‌علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با اشاره به منطقی بودن سنجش شرایط کلی کشور در برگزاری حضوری بخش کتبی آزمون جامع از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌گوید: «بهترین راهکار برای برگزاری به این شیوه، طی شدن این پیک و همه‌گیری و مشاهده آمار و روند نزولی مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس است.»


این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: «فلسفه آزمون جامع افزایش درک و سطح تجزیه‌وتحلیل تخصصی دانشجویان در هر رشته‌ای است بنابراین خیلی تفاوتی در شیوه برگزاری آزمون به‌صورت کتبی، شفاهی یا آنلاین وجود ندارد زیرا هدف حفظی بودن صرف مطالب نیست و این شیوه با ماهیت آزمون در تضاد است که باید در آن بازنگری صورت گیرد.»


آزمون جامع به شیوه حضوری مانع از گیج و گم‌شدن دانشجویان است


ا.ش. دانشجوی مقطع دکتری تخصصی واحد علوم و تحقیقات نیز می‌گوید: «دانشجویانی که از ابتدای ورود به دانشگاه به‌صورت مجازی درس خوانده‌اند، توانایی کمتری برای گذراندن موفق آزمون جامع به‌صورت حضوری دارند.»


این دانشجو با اشاره به اینکه با برگزاری مجازی آزمون جامع مخالف است، خاطرنشان می‌کند: «استرس‌ها در برگزاری آزمون جامع به‌صورت مجازی، چندین برابر برگزاری آن به شیوه حضوری است، این آزمون اگر حضوری برگزار شود مانع از گیج و گم‌شدن دانشجویان خواهد بود.»


تعداد انگشت‌شمار دانشجویان در بخش کتبی آزمون جامع، امکان سرایت ویروس را منتفی می‌کند


ب.ش. دانشجوی مقطع دکتری تخصصی واحد علوم و تحقیقات نیز اظهار می‌کند: «آزمون‌های با جامعه آماری بسیار بالا در همین شرایط به‌صورت حضوری در سراسر کشور بدون کمترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر، برگزار شده است بنابراین رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و حضور کم و انگشت‌شمار دانشجویان در بخش کتبی آزمون جامع امکان سرایت ویروس را منتفی می‌کند.»




بیشتر بخوانید:


پشت پرده فشارها به دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری آزمون جامع به‌ صورت مجازی چیست؟


چرا دانشگاه آزاد اسلامی آزمون جامع دکتری را مجازی برگزار نمی‌کند؟




این دانشجو با اشاره به ویژگی سیستم آموزشی سنتی ما که بر محور استاد- شاگردی مبتنی است، می‌گوید: «در دوران پیشاکرونا در بخش شفاهی آزمون جامع، دانشجو رو در روی استاد می‌نشست و ساعت‌ها پاسخگو می‌شد اما با تغییر اجباری این روش در دوران کرونا از طریق سامانه‌های مجازی دانشگاه یا اختصاص زمان ده‌دقیقه‌ای مصاحبه به‌صورت آنلاین، استرس بیشتری بر دانشجو وارد می‌کند و خروجی و نمره مطلوب برای دانشجویان در بر نخواهد داشت.»


در آزمون جامع به شیوه غیرحضوری، عیار دانشجو سنجیده نمی‌شود


ع.ب. دانشجوی مقطع دکتری حسابداری واحد بین‌الملل قشم، نیز مهم‌ترین بخش در مقطع دکتری تخصصی را اخذ واحد آزمون جامع می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «بعد از اتمام واحدهای تئوری به ترم انتخاب آزمون جامع این مقطع می‌رسیم که مرحله سنجش عیار دانشجویان به این مرحله معطوف است و در آزمون به شیوه غیرحضوری، این عیار به‌خوبی سنجیده نمی‌شود.»


این دانشجو عنوان می‌کند: «ممکن است بعضی‌ها در شرایط کرونا به بحث برگزاری حضوری این آزمون خرده گرفته و نقد وارد کنند، اما از آنجایی که نگاه و منظر ما آکادمیک و علمی است و با توجه به اینکه این آزمون با نفرات کم از بسیاری آزمون‌های پرجمعیت فاصله معنادار دارد و برگزاری آن واجب است، باید بدون توجه به حواشی ایجاد شده به‌صورت حضوری برگزار گردد.»


پرهیز از انتشار اخبار غیرواقع در مورد شیوه برگزاری آزمون جامع ضروری است


ق.ا. استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز اظهار می‌کند: «آموزش مجازی نباید دانشجو را به تنبلی و بی‌میلی در فراگیری و آموختن سوق دهد بلکه دانشجویان بیشتر از زمان آموزش حضوری باید به مطالعه و تحلیل آثار علمی و تخصصی مربوط به گرایش خود بپردازند.»


این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: «اخباری غیرواقع از سوی دانشجونماها در اعتراض به برگزاری آزمون به‌صورت حضوری منعکس شده که این افراد با ایجاد این حواشی در فضای مجازی و عمومی جامعه، تنها آرامش و تمرکز دانشجویان را نشانه گرفته‌اند که باید از ادامه آن پرهیز کنند.»


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر