من طبیبم نه صنعتگر و تاجر
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاست خبرگزاری آنا، بهرام عیناللهی در نشست علنی امروز (دوشنبه، یک شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه و اولویتهای خود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیتهای بزرگی بر دوش جامعه سلامت ایران گذاشته شد و جوانان مدافع سلامت باید در شهرها و روستاها عقبافتادگیهای گذشته را جبران میکردند و همزمان در جبهههای دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی میپرداختند؛ این جهاد سلامت طی ۴۰ سال ادامه داشت، در ۲ سال اخیر بهحداعلا رسید.
وی ادامه داد: جنگ جهانی با ویروس کرونا در ایران هم موجب بسیج مدافعان سلامت شد و آنها را در خط مقدم نبرد دشمن قرار داد؛ اینجانب دشواری بیماری کرونا را باپوست و گوشت احساس کردم و در اسفند ۹۸ یکی از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشمان خود دیدم و دیگر امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری مبهم از پزشکان و پرستاران فداکاری که در آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری برای زنده ماندنم تلاش میکردند چیزی به خاطر ندارم.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان یادآور شد: در آن اوضاع سخت بیماری خداوند دستم را گرفت و جانی دوباره به من بخشید تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم این پرچم سفید بر زمین بماند پرچمی که پیشازاین دوست قدیمیام شهید مدافع سلامت دکتر محمد زارع پور در ۴۰ سال قبل در دفاع مقدس بهداری در دست گرفتم؛ اکنون در این کارزار مبارزه فراگیر با بیماری کرونا چنان چه شما نمایندگان مصلح بدانید و خداوند بزرگ مقدر کند که خدمتگزاری به اینجانب سپرده شود خاضعانه در برابر این اعتماد ارزشمند سر تعظیم فرود میآورم و در پای خدمت به مردم تا پای جانخواهم ایستاد.
عیناللهی ادامه داد: بر این باورم وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار آنان ایستاده باشد، عنوان وزارت وقتی برازنده وزیر است که برای سلامت مردم خود را به آبوآتش بزند؛ وزیری وزیر مردم است که شب و روزش و خواب و خوراکش بهبودی بیمارانی باشد که رنج درمان و رنج بیماریهایشان افزوده و دلهایشان را به درد آورده و صدای اعتراضشان را بلند کرده است.
وی با بیان اینکه من طبیبم نه صنعتگر و تاجر، گفت: دوشادوش مدافعان سلامت هستم و چنانچه مورد اعتماد قرار گیرم نمیتوانیم درمان مردم را معطل تأخیر و تعجیل تصمیمگیری اینوآن کنیم.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان یادآور شد: همانگونه که در ۸ سال دفاع مقدس اینچنین بودیم اکنون هم دفاع از سلامت نباید معطل شخص یا چیزی شود؛ جان مردم مهمترین نعمت خداوند آنان است و حفظ جان مردم نخستین اولویت دولتی است، کدام پدری را دیدهاید که برای سلامت فرزندانش لفاظی کند و سیاست ورزی نماید.
عیناللهی با بیان اینکه سلامت مردم خط قرمز ما است، گفت: بر این باورم که حوزه سلامتمحور همدلی ایرانیان در دولت مردمی خواهد شد، ما کادر سلامت سوگند خوردهایم هرکه در این سرا در آید درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم. در دفاع از سلامت مردم همه رنگها رنگ میبازد و به رنگ سفید مدافعان سلامت در میآید. همچنین همه شکافها، چنددستگیها، اختلافات در مفهوم بزرگ انسانیت حل میشود؛ مطمئن باشید روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دلهای مرده را بیدار خواهد کرد و روآنهای افسرده را امیدوار خواهد ساخت.
وی یادآور شد: اکنون ۱۰۰ سال پیش نیست که ایران بزرگ مغلوب بیماری و قحطی شود ما میتوانیم بر این ویروس منحوس غلبه کنیم و به امید و یاری خداوند این کار را خواهیم کرد؛ بیماری همهگیر کرونا نشان داد که سلامت موضوعی تکبعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تأثیر میگذارد و از آن تأثیر میپذیرد؛ بهعنوان مدافع حوزه سلامت سالهاست در این عرصه حضور دارم و امیدوارم با اعتماد نمایندگان بتوان جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم. اکنون با تأسی و الهام از سند توسعه کشور و سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و احکام مندرج در برنامه ششم توسعه و سیاستهای ابلاغی و جمعیت و خانواده برنامهام را ارائه میکنم.
وی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون یکی از مهمترین محورهای برنامههای من است، گفت: امروزه در دنیا ثابتشده برای جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش مرگومیر، باید واکسیناسیون بهصورت گسترده انجام شود. حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور داریم که برای واکسیناسیون آنها به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است، بنابراین تولید داخلی واکسن کفاف این تعداد جمعیت را نمیدهد و باید واردات انجام گیرد و ما در این حوزه از واردکنندگان بخش غیردولتی نیز استفاده خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت سیزدهم ادامه داد: اولویت وزارت بهداشت و درمان تهیه واکسن است، اما بر روی روند واردات نظارت لازم را انجام خواهیم داد، زیرا سلامت واکسنها نیاز به حفظ چرخه سرما دارد.
عیناللهی با بیان اینکه اتمام واکسیناسیون تا پایان بهمنماه امسال یکی دیگر از برنامههای من در وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: ما امکانات بسیاری مانند بسیجیان و انقلابیها، شهرداری، نیروهای مسلح و... در کشور داریم که باید با استفاده از کمک آنها واکسیناسیون را در کشور انجام دهیم، طرح شهید سلیمانی که توسط بسیج برای بیماریابی و کمک به بیماران کرونایی در حال اجرا است نیز باقدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
وی قرنطینه یا لاک داون را یکی دیگر از اقدامات خود برشمرد و گفت: کشورها در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد قرنطینه را انجام میدهند و ما نیز با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود باید لاک داون را اجرایی کنیم. البته نباید این موضوع بهصورت نمایشی باشد، بهنحویکه با تعطیلی دوهفتهای میزان مرگومیر در کشور افزایش یابد. برای انجام لاک داون باید از همه مانند اصناف و افراد مؤثر خارج از وزارت بهداشت و درمان کمک بگیریم تا چرخه ویروس کرونا در کشور متوقف شود.
وزیر پیشنهادی حوزه بهداشت و درمان کابینه سیزدهم با اشاره به موضوع تأثیر مدیریت در حوزه بهداشت و درمان نیز بیان کرد: مهمترین موضوع در کنترل شیوع بیماری کرونا مدیریت است و از رئیسجمهور تا معاون اول و ستاد ملی کرونا باید در این حوزه بهدرستی اقدام کنند. میتوانیم در ستاد کرونا از نمایندگان مجلس استفاده مؤثر کنیم. همچنین میتوان یکسری اقدامات را به استانها واگذار کرد تا آنها با توجه به شرایط محلی خود و حضور افراد مؤثر تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
عیناللهی درخصوص حوزه تولیت بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: براساس قانون تولیت سلامت مردم با وزارت بهداشت و درمان است، اما ۷۵ درصد از عوامل تأثیرگذار بر سلامت مردم خارج از حوزه وزارت بهداشت و درمان مانند خرابی جادهها، غذای آلوده و تصادفات است. اما باید وزارت بهداشت و درمان در این میان به حاکمیت شناخته شود تا بتواند تولیت خود را بهدرستی انجام دهد و این موضوع نیاز به اصلاح ساختار دارد.
وی با تأکید بر لزوم اجرای قانون کاهش سهم هزینههای سلامت مردم بیان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری باید وقتی شخصی بیمار میشود تنها به خاطر بیماری خود رنج ببرد و نه هزینههای آن، براین اساس در برنامه ششم توسعه مقرر شد هزینه سلامت برای مردم به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، اما متأسفانه همچنان این هزینهها بر دوش مردم است و ما در برنامه این وزارتخانه بر لزوم اجرای این قانون تأکید داریم.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت سیزدهم با بیان اینکه نظام بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: در صورت انجام پیشگیری، سلامت مردم در معرض خطر قرار نگرفته و حتی هزینههای درمان نیز کاهش پیدا میکند. همچنین موضوع خانه بهداشت و نظام شبکه بهداشت، یکی دیگر از برنامههای من در این وزارتخانه است که باید تلاش شود خانههای بهداشت در مناطق روستایی تقویت و کارایی خود را حفظ کند.
عیناللهی تصریح کرد: امروزه بیماریهای مزمن غیر واگیردار مانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا و... یکی از مشکلات در کشور است که با اصلاح سبک زندگی و تغذیه حل میشود و مردم باید این موضوع را بهدرستی رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه نظام پزشک خانواده برای ما بسیار مهم و در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده براساس برنامه ششم توسعه و برنامه ابلاغی مقام معظم رهبری بر وزارت بهداشت و درمان تکلیف شده و رهبری انقلاب از این وزارتخانه خواستهاند تا پزشک خانواده راهاندازی شود، متأسفانه در این حوزه مقاومتهایی در بخش دهنده سلامت و گیرنده آن وجود دارد، اما به راهاندازی زیرساخت الکترونیکی میتوان پزشک خانواده را اجرایی کرد.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و اروپایی نظام ارجاع و پزشک خانواده وجود دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم از بسیاری از معضلات حوزه بهداشت و درمان رهایی پیدا کنیم باید به سمت نظام ارجاع و پزشک خانواده حرکت کنیم.
وی در مورد توسعه کمی و کیفی پوشش بیمهها گفت: بر اساس بندهای قانونی سیاستهای کلی سلامت باید پوشش بیمه کلی سلامت برای همگان اجرایی شود و پوشش بیمه پایه درمان برای همه ایرانیان بهصورت رایگان برای اقشار آسیبپذیر بر اساس ارزیابی تمکن مالی محقق شود.
عیناللهی با تأکید بر اینکه پوشش بیمه باید افزایش یابد، ادامه داد: برای نمونه خدمات دندانپزشکی و بیماریهای نوپدید مانند بیماری کرونا باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. بیمههای تکمیلی نیز باید ساماندهی و گسترش یابد.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در خصوص وجود پروندههای سلامت الکترونیک نیز گفت: نداشتن پروندههای سلامت الکترونیک باعث شده ما مثل خلبانی که فاقد رادار است عمل کنیم؛ چنانچه پرونده سلامت الکترونیک در کشور اجرا شود میتوان نظام سلامت را در کشور پایش و اجرا کنیم و دارو نیز بر اساس نرم جهانی تجویز شود، در حال حاضر ما دو برابر نرم جهانی دارو تجویز میکنیم که این مسئله به دلیل نبود نظارت و نبود پرونده الکترونیک سلامت است.
وی با بیان اینکه بسیاری از آمارهایی که عنوان میشود آمار دقیقی نیست، گفت: اینکه بدانیم چقدر آمار درستی در جامعه وجود دارد، نیازمند پرونده سلامت الکترونیک است، همچنین پرونده سلامت الکترونیک میتواند تعارض منافع را از بین ببرد.
عیناللهی با تأکید بر اینکه تعریف درآمدهای پایدار یکی دیگر از ضرورتهایی است که باید به آن ورود کرد، گفت: از مجلس شورای اسلامی به دلیل اختصاص درآمدی از قانون مالیات بر ارزشافزوده به حوزه سلامت تشکر میکنم. اختصاص رقم ۱۱ هزار میلیارد در این قانون یک منبع مالی پایدار غیر از درآمدهای نفتی به شمار میآید که این موضوع باید ادامه داشته باشد.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان یادآور شد: موضوع بعدی مسئله تعارض منافع است که نمایندگان نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارند و حتی طرحی در مجلس برای مقابله با تعارض منافع در دستور کار مجلس قرار دارد؛ در تعارض منافع در دو حوزه میتوانیم عمل کنیم، نخست اینکه ساختار نظام سلامت بهگونهای تعریف شود که تعارض منافع در آن وجود نداشته باشد و دوم اینکه از مدیران ارشد شایسته استفاده شود.
وی تأکید کرد: بر اساس بیانیه گام دوم از مدیرانی انقلابی، متخصص، پاک دست، متدین، جهادی و فاقد هرگونه تعارض منافع با صرف وقت کافی و باروحیه همکاری با مجلس استفاده خواهم کرد. برای من عدم همکاری با مجلس خط قرمز به شمار میآید چراکه نمایندگان مجلس، نماینده هزاران مردم به شمار میآیند و سخن آنها، سخن مردم است.
عیناللهی همچنین در مورد زنجیره تولید و توزیع دارو گفت: باید نسبت به تولید، رفع موانع صورت گیرد تا تولیدات باکیفیت انجام پذیرد. در این حوزه نظارت بر تولیدات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در ادامه درباره پوشش بیمهای دارو گفت: امروز برخی اقدامات در این حوزه انجام میشود که باید افزایش یابد. همچنین بنده به طب سنتی و ایرانی اعتقاددارم و به دنبال بازشناسی، ترویج و نهادینه کردن آن با رویکردی عالمانه به استناد بند ۱۲ سیاستهای کلی سلامت هستم.
وی در ادامه با تأکید بر استانداردسازی نحوه شناسایی بیماری در طب سنتی عنوان کرد: وزارت بهداشت بر تأمین داروهای گیاهی نظارت خواهد کرد و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی کشت داروهای گیاهی را که در ایران غنی هستیم صورت خواهد داد. همچنین تعامل و تبادل منطقی میان طب نوین و سنتی ایجاد میکنیم.
عیناللهی در ادامه با یادآوری این مطلب که در سال ۸۴ کمیته طب سنتی را برای علمی کردن آن در وزارت بهداشت ایجاد کردم، گفت: همچنین کارشناسی ارشد و PHD طب سنتی را ایجاد کردم و ۸ دانشکده طب سنتی را به بهرهبرداری رساندم.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به اهمیت سیاستهای جمعیتی و تشکر از مجلس برای تصویب قانونی در این زمینه اظهار داشت: تعهدات وزارت بهداشت مطرحشده در این قانون را انجام میدهم و مراکز درمان ناباروری که امروزه مخارج زیادی را به دوش زوجهای نابارور تحمیل کرده را با کمک بودجه بهصورت رایگان درمیآورم، همچنین از زایمان طبیعی و بهداشت باروری حمایت خواهیم کرد.
وی با اشاره به افزایش کمی و کیفی آموزش پزشکی یادآور شد: به دنبال تربیت نیروی انسانی کارآمد، حرفهای و اخلاقی هستیم و به طبق فرموده رهبری به سمت مرجعیت علمی حرکت خواهیم کرد که در همین زمینه طی ۸ سال اخیر ۵ کنفرانس صورت دادیم و اصول آن را تدوین کردیم.
عیناللهی در ادامه با تأکید بر بومیگزینی در این وزارتخانه اظهار داشت : بومی گزینی باعث رفع محرومیت میشود و طبق قانون مجلس قصد داریم از افراد متخصص در مناطق محروم استفاده کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که افراد ضمن تحصیل در شهر خود در همان منطقه مشغول به کار شوند لذا عدالت آموزشی را مدنظر خواهیم داشت که منجر به گسترش آموزش در کل کشور میشود و زیرساختهای آن را نیز توسعه میدهیم.
وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در ادامه با بیان اینکه باید پژوهشهای کاربردی در این وزارتخانه ایجاد کنیم تا خروجی نیز داشته باشد، به گردشگری سلامت تأکید کرد و افزود: تبادل استاد و دانشجو با سایر کشورها، ارائه برنامه جامع جهت سلامت روان، افزایش عدالت در سلامت، افزایش زیرساختهای پزشکی و توجه به مناطق محروم در دستور کار ما خواهد بود.
وی در ادامه درباره افزایش تعداد دانشجویان پزشکی عنوان کرد: تا دو سال گذشته تعداد این دانشجویان افزایش نداشته است اما با تأمین زیرساختها قصد داریم آن را گسترش دهیم.
عیناللهی در پایان خاطرنشان کرد: بنده کار غیرقانونی در زمان مسئولیت خود نکردهام و موضوعی که درباره فرزندم در سال ۹۵ مطرح شد مربوط به زمانی است که بنده هیچ مسئولیتی نداشتم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/