تحول و نقشآفرینی دانشگاه در حوزه تولید و اشتغال | ۱۲۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی تا مهر ۱۴۰۰ ایجاد میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا، سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در سفر دوروزه به استان سمنان که مرداد سال جاری شکل گرفت، علاوه بر شرکت در شانزدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان از ظرفیتها و توانمندیهای علمی، پژوهشی، ورزشی، صنعتی و فرهنگی واحد دانشگاهی سمنان هم بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها قرار گرفت.
بازدید از مجموعه کمنظیر کارگاهی و آشنایی با توانمندیهای حرفهای اعضای هیئت علمی واحد سمنان، بازدید از مجموعه ورزشی آزادگان، بازدید از کارخانه کلران به عنوان واحد صنعتی فعال و عضو اکوسیستم کارآفرینی دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد سمنان، بازدید از مجموعه تاریخی و گردشگری باغ موزه امیر به عنوان مجموعه هدف گردشگری مرتبط با مرکز تحقیقات گردشگری واحد سمنان و بازدید از ظرفیتها و توانمندیهای دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بخشی از برنامههای سفر بطحایی به استان سمنان بود.
بیشتر بخوانید:
آغاز فرآیند ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای در اقلید
توسعه مهارتآموزی با پیوند دانشگاه و بازار کار
تربیت نیروهای متخصص برای ورود به صنعت و بازار کار
در این سفر پایگاه واکسیناسیون دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با حضور معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گشایش یافت و نخستین دانشکده مهارت و کارآفرینی در بستر واقعیت مجازی با عنوان «کارستان» به بهرهبرداری رسید. بطحایی در نشست مجازی با معلمان و معاونان مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان هم حضور یافت.
خبرنگار خبرگزاری آنا در سمنان در حاشیه سفر سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به سمنان درباره اهداف این سفر و برنامههای اصولی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه سما (مهارتآموزی و کارآفرینی) با هدف کاهش نرخ بیکاری گفتوگو کرده است که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
آنا: هدف از راهاندازی مدارس عالی مهارتی چیست و آیا در استان سمنان این مدارس راهاندازی و یا تصمیمی برای ایجاد آنها گرفته شده است؟
بطحایی: همزمان با سفر به استان سمنان نخستین مدرسه عالی مهارت در رشته «واقعیت مجازی» بهصورت مجازی در سمنان گشایش یافت که انتظار میرود ظرفیت فراخوری در حوزه اشتغال، تولید و خدمات این استان باشد و سمنان بهعنوان قطب آموزش عالی مهارت در حوزه واقعیت مجازی برای سایر شهرها معرفی شود.
اکنون ۴۰ واحد مدارس عالی مهارت در سراسر کشور راهاندازی شده که انتظار میرود با تلاشهای صورت گرفته در سال تحصیلی آینده این رقم افزایش یابد و به ۷۰ تا ۸۰ واحد آمورزشی برسد.در این سفر دو مدرسه عالی مهارتی در قالب دانشکده مهارتی و کارآفرینی در سمنان پیشنهاد شد که یکی بهعنوان مدرسه عالی مهارتی سیستمهای حملونقل و گردشگری هوشمند و دیگری مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال است که مقرر شد مستندات توجیهی برای راهاندازی این مراکز به سازمان مرکزی ارسال تا در شورای عالی مرتبط بررسی و در صورت تأیید، مجوز راهاندازی این مراکز اخذ شود.
راهاندازی مدارس عالی مهارت اقدام جدی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف آموزش مهارت به جوانان بوده و هدف اصلی آنها در حوزه ارتقای مهارت است بهطوریکه بخش اعظمی از این مهارتها و آموزشهای ارائهشده در این مدارس منطبق با نیاز بازار کار است.
آنا: در این مراکز چه آموزشهایی ارائه میشود؟
بطحایی: آموزشهای کاربردی در دورههای سه تا چهار و ششماهه در مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به مهارتآموزان ارائه شده و افراد داوطلب پس از طی دورهها، موفق به اخذ گواهینامه و بلافاصله جذب بازار کار میشوند؛ البته تعدادی از افرادی که اکنون در بنگاههای اقتصادی مشغول به کار هستند نیز برای ارتقای مهارت به این مراکز آموزشی مراجعه میکنند. بهعنوانمثال فردی دارای حرفه و شغلی بوده و اکنون به دنبال افزایش سطح علمی کار و حرفه خود است که با مراجعه به کلاسهای مهارتی در مدارس، دانش خود را ارتقا میدهد.
مدارس عالی مهارت نقش تکمیلی در حوزه آموزشهای دانشگاهی را دارا هستند
مدارس عالی مهارت درواقع نقش تکمیلی در حوزه آموزشهای دانشگاهی را دارا هستند، بهعنوانمثال کسی که در حال فارغالتحصیلی در رشته حقوق بوده باوجوداینکه دوره کارآموزی حقوق و وکالت را طی کرده با حضور در مدرسه عالی مهارت و اخذ مهارتهای لازم در رشته مورد نظر موفق به کسب مهارت لازم در دوره تکمیل مهارت است.
آنا: اکنون ۴۰ واحد مدارس عالی مهارت در سراسر کشور فعال هستند، آیا این مراکز مهارتی افزایش مییابند؟
بطحایی: اکنون ۴۰ واحد مدارس عالی مهارت در سراسر کشور راهاندازی شده که انتظار میرود با تلاشهای صورت گرفته در سال تحصیلی آینده این رقم افزایش یابد، بخشی از این مراکز در مسیر بررسی و صدور مجوز بوده و ازآنجاییکه صدور مجوز برای متناسبسازی با نیاز داوطلب و منطقه سختگیرانه است؛ اما سعی ما این است در سال تحصیلی پیشرو این تعداد مدارس به عددی حدود ۷۰ تا ۸۰ واحد آموزشی در کشور برسد تا بتوانیم نقش مؤثری در حوزه تولید و اشتغال کشور ایجاد کنیم.
استقبال از مدارس مهارتی قابلقبول بوده است؛ زیرا که این مراکز آموزشی منطبق با ظرفیت هر شهر دایر میشود. بهعنوانمثال در شهر تبریز ازآنجاییکه آذربایجانشرقی و تبریز قطب چرم کشور است، مدارس عالی چرم و کفش راهاندازی شد.
آنا: برای افزایش تعداد مدارس عالی مهارتی در سراسر کشور چه اقداماتی در حال انجام است؟
بطحایی: آموزشکدههای فنی و حرفهای سما در سراسر کشور حدود ۱۲۰ واحد آموزشی است که همه این آموزشکدهها باید با تغییر رویکرد به دانشکده مهارت کارآفرینی تبدیل شوند. با توجه به فضا و ساختمانی که باید برای این مرکز آموزشی (دانشکده مهارت و کارآفرینی) تعبیه شود؛ انتظار این است تمام استانها تا مهر ۱۴۰۰ به ساختمان متمرکز با چارت تعیینشده سازمانی برسند تا تعداد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی به ۱۲۰ واحد آموزشی برسد.
در کنار ظرفیت یادشده(۱۲۰ واحد) تعدادی از واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور وجود دارند که ظرفیت شکلگیری آموزشکده فنی و حرفهای را نداشتند؛ اما از قابلیت ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی برخوردار بودند که از استانها درخواست شده در جلسه شورای گسترش، واحدهایی که ظرفیت فضا و امکانات را دارند، احصا و گردآوری و معرفی شوند تا در شورای تخصصی گسترش معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی بررسی و اگر شرایط فضا و امکانات مهیا بود، دانشکده در آنجا مستقر شود.
آنا: با اوجگرفتن کرونا تکلیف بازگشایی مدارس سما چگونه است؟
بطحایی: در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تابع سیاست آموزشوپرورش هستیم و نمیتوانیم مستقل عمل کنیم؛ اما پیشبینی این است که سال تحصیلی پیشِ رو با رعایت ضوابط برگزار میشود؛ البته در صورت حضور دانشآموزان، مشروط به تشکیل کلاسها با تعداد معدود و شیوهنامه سختگیرانه است.
با توجه به فضا و ساختمانی که باید برای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تعبیه شود؛ انتظار این است تمام استانها تا مهر ۱۴۰۰ به ساختمان متمرکز با چارت تعیینشده سازمانی برسند.در راستای سیاست واکسیناسیون سراسری به نظر میآید از اواخر آبان ۱۴۰۰ مدارس بهصورت حضوری راهاندازی شود؛ اما تمام سعی معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی این است که اگر به هر دلیلی مدارس بهصورت حضوری راهاندازی نشد از طریق سیستم مجازی آموزشهای لازم به دانشآموزان ارائه شود.
آنا: کرونا بر کیفیت آموزش تأثیر ندارد؟
بطحایی: البته که تأثیر کرونا بر حوزه آموزش در همه دنیا اتفاق افتاده، زیرساختهای آموزش مجازی در حال شکلگیری است و در موضوعات فرهنگی و تربیتی نیز تدابیری اتخاذ شده تا دانشآموزان از فعالیت فرهنگی و تربیتی عقب نمانند.
آنا: به عنوان سؤال پایانی، گویا بودجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان افزایش ۶۳ درصدی داشته است در اینباره توضیح میدهید؟
بطحایی: در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان بودجه سال آینده این استان علمی به تصویب رسید که امید است منجر به گسترش و تحقق برنامههای دانشگاه شود، رقم بودجه سال آینده ۴۳۰ میلیارد تومان است که حدود ۶۳ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشت و این رقم قابلتوجه است؛ البته دانشگاه حدود ۴۲ میلیارد تومان کسری بودجه دارد؛ اما نسبت به کسری سالهای قبل این رقم تعدیل یافته است.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
توجه ویژه به اشتغال دانشآموختگان در مدارس عالی مهارت
نبض بازار کار در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی میزند
توسعه کارآفرینی مستلزم طراحی نظامی جامع
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم اعلام کرد که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، انتظار این است تمام استانها تا مهر ۱۴۰۰ به ساختمان متمرکز با چارت تعیینشده سازمانی برسند تا تعداد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی به ۱۲۰ واحد آموزشی در کشور برسد.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/