صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۴ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

بیجندی

////////////////////////////
کد خبر : 602052

چه کارهایی را انجام داده‌اید به خصوص در حوزه کرونا؟
- جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، فعالیت‌های زیادی را از بدو تأسیس تا الان انجام داده است.
در حال حاضر معاونت آموزش و کارآفرینی در چند حوزه، ویژه دارد کار می‌کند. یکی از حوزه‌هایی که معاونت آموزش و کارآفرینی به‌صورت ویژه در آن حوزه فعالیت دارد، حوزه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی است. یعنی در زیرنظام مجموعه‌های غیردولتی، جهاد دانشگاهی دارای دو دانشگاه و 6 مؤسسه آموزش عالی در اقصی نقاط کشور است. همچنین جهاد دانشگاهی دارای 41 مرکز آموزش علمی کاربردی در سراسر استان‌های کشور است.
علاوه بر اینها ما دارای 160 مرکز فعال در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی و مهارتی در سطح کشور هستیم که جمعیت بخش اول‌مان یعنی بخش آموزش عالی بالغ بر 50 هزار دانشجو در مجموعه‌های آموزش عالی جهاد دانشگاهی شاغل به تحصیل هستند.
در دوره‌های کوتاه‌مدت و تخصصی، سال گذشته علی‌رغم محدودیت‌های کرونا، ما با داشتن زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی توانستیم بیش از 700 هزار نفر را در سطح کشور تحت آموزش‌های خودمان داشته باشیم.
یکی دیگر از کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود، تغییر ساختاری بوده که در معاونت آموزش جهاد دانشگاهی ایجاد شده و عنوان این معاونت به معاونت آموزش و کارآفرینی تغییر پیدا کرده.
در این حوزه ما به شدت به دنبال اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستیم با بهره‌مندی از طرح‌های ملی و الگوهای مختلف که بتوانیم دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را در قالب طرح‌های حین دوره دانشجویی‌شان و پس از دوره دانشجویی‌شان برای بازار کار و اشتغال کشور آماده کنیم.
در دوران کرونا همان‌طور که اکثر بخش‌های کشور آمادگی نداشتند، جهاد دانشگاهی هم ابتدا به ساکن چون در دوران کرونا با یک هجمه خاصی مواجه شد، ما تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم از زیرساخت‌ها و بسترهایی که مقدمات آنها از قبل آماده شده بود، در کمترین زمان ممکن بهره‌مند شویم.
بر همین اساس، دو ماه پس از شروع کرونا توانستیم سامانه آموزش الکترونیکی خودمان را به نام امجد (محمدی: شک دارم گفت امجد یا نه؟ 0339) رونمایی کنیم و در حال حاضر تمام مراکز آموزش عالی و همچنین مراکز آموزش کوتاه‌مدت و تخصصی ما امکان بهره‌مندی از این ظرفیت را دارند و آموزش‌ها و خدمات‌شان را در بستر این سامانه انجام می‌دهند.
این سامانه هم آموزش‌های عمومی و هم آموزش‌های تخصصی ما را تحت پوشش دارد.
در کنار این سامانه، ما سامانه آزمون برخط داریم که مختص همین سامانه طراحی شده و به عنوان یک سامانه مکمل در خدمت ان است.
یک سامانه مدیریت امور آموزشی هم در کنار این سامانه برگزاری کلاس‌ها، مجموعه آموزش الکترونیک ما را با جدیدترین شیوه‌ها و مدل‌های آموزشی در حال پیگیری هستیم و خدا را شکر اقدامات خوبی انجام شده است.

یکی دیگر از کارهای ویژه‌ای که در دوران کرونا انجام دادیم، بحث آموزش اعضای هیئت علمی و مدرسان‌مان در حوزه آموزش بر بستر وب یا آموزش مجازی بود.
به دلیل عدم آمادگی اعضای هیئت علمی و مدرسان، در ابتدای شیوع کرونا، شیوه‌های آموزشی سنتی در کلاس‌های درس به صورت مجازی پیش برده می‌شد اما خوشبختانه در کمترین زمان ممکن و با یک آسیب‌شناسی درست، جهاد دانشگاهی اقدام به تولید محتوای روش‌های تدریس، ابزارهای تدریس در فضای مجازی برای اعضای هیئت علمی و مدرسان خودش داشت که بالغ بر 8 هزار نفر بودند و تمام آنها از آموزش‌های مربوطه برخوردار شدند و بر اساس ارزیابی‌هایی که به عمل آمده، بازخوردهای بسیار خوبی را داشتیم.



سؤال: طرح کارآفرینی زنان خانه‌دار که در کل کشور انجام شد، به معاونت شما مربوط می‌شود؟
- بله. الان راجع به طرح‌های حوزه اشتغال‌مان هم توضیح می‌دهم.
ما در حوزه اشتغال و کارآفرینی، طرحی را با مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذیل هر 9 طرحی که در ستاد اقتصاد مقاومتی و بر مبنای طرح اشتغال فراگیر در کشور، ما یکی از طرح‌ها را به عنوان الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی پیاده‌سازی کردیم، ابتدا در 9 استان برای 20 هزار نفر.
بعد همین طرح با توجه به عملکرد و بازخورد خوبی که داشت، توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در 24 استان با ظرفیت 6200 نفر پیاده‌سازی و با نتایج بسیار خوب به اتمام رسید.
پس از اجرای این دو طرح پایلوت یا به عنوان طرح‌های مقدماتی، باز با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ذیل طرح اشتغال فراگیر، این طرح برای 54300 نفر در 31 استان کشور در حال پیاده‌سازی است که فاز یک و دو آن به اتمام رسیده و وارد فاز سه شده‌ایم که این هم اتفاق بسیار خوبی است که در این حوزه افتاده.
یکی از ویژگی‌های مهمی که الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی دارد،‌ بحث تمرکز بر بازار و فروش و همچنین تمرکز بر مشاغل و مهارت‌های نوین بر بستر وب است.


جهت استحضار، تا قبل از این، اکثر کسب و کارهایی که در حوزه مشاغل خانگی و خرد انجام می‌شد، مشکل فروش در محصولات و خدمات‌شان داشتند اما در این الگوی نوین با هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی مختلفی که انجام شد، توانستیم از سمت بازار یعنی از سمت تقاضا به سمت تولید و عرضه پیش رفتیم و الان می‌توانیم ادعا کنیم که تمام تولیدات و اقداماتی که در این طرح انجام می‌شود، قبل از اینکه وارد بحث تولید شود، بازارش به نوعی تضمین شده است.
اگرچه تا این موضوع در تمام جامعه نهادینه شود، زمان می‌برد ولی الان معتقدیم در دو طرح اول بازخورد بسیار خوبی داشته و امیدواریم در طرح سوم‌مان در 31 استان به صورت کاملاً نهادینه پیاده‌سازی شود.
از ویژگی‌های این طرح هم این است که ما به مشاغل نوین برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها توجه کردیم؛ مثل مترجمی زبان در حوزه‌های مختلف، مثلاً از انگلیسی به فارسی، فارسی به انگلیسی، فارسی به عربی، عربی به فارسی؛ که افراد بر اساس یک چارچوب در سامانه‌ای که به همین منظور تهیه شده بود، ثبت‌نام می‌کردند، آموزش‌های لازم را می‌دیدند، سطح‌بندی می‌شدند و بعد، کارهای مختلف به این دوستان ارجاع می‌شد.
یا مثلاً در حوزه ویراستاری باز به همین ترتیب. در حوزه مشاوره، در حوزه برنامه‌نویسی، بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای توسعه کسب و کار توسط دانش‌آموختگان در منزل به‌ویژه برای دانش‌آموختگان خانم در نظر گرفته شده که مطمئنم در پایان فاز سه 31 استان، اثرات خودش را به خوبی خواهد گذاشت، به‌ویژه اینکه ما در الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به شبکه‌سازی فوق‌العاده تأکید داریم و معتقدیم.
اگر قرار است اتفاق خوبی برای حوزه مشاغل خانگی رخ دهد، حتماً باید زنجیره ارزش و شبکه‌های مرتبط با آن تشکیل شود.
یعنی از بخش تأمین، بخش تولید و بخش بازاریابی و فروش، اینها در قالب زنجیره ارزش یک محصول، کالا یا خدمت فعال باشند و بتوانند کار کنند.

یکی دیگر از کارهایی که ما در حوزه مهارت‌آموزی و یا اشتغال انجام دادیم، با همکاری وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح برای آموزش کارکنان وظیفه در آموزش بدو خدمت بوده است.
ما سالانه بالغ بر 400 هزار نفر سرباز یا کارکنان وظیفه داریم که با توجه به دستور و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده بهینه از دوران خدمت سربازی، به‌ویژه برای کمک به اشتغال دوستان پس از خدمت، ستاد کل نیروهای مسلح اقدام به تشکیل قرارگاهی به نام قرارگاه مهارت‌آموزی کرده است.
این قرارگاه مهارت‌آموزی با وزارت ورزش و جوانان همکاری بسیار خوبی را داشتند و از جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای دعوت کردند در دورانی که سرباز در دوران آموزش بدو خدمتش (که تا قبل از دوران کرونا سه ماه و الان یک ماه) قرار می‌گیرد، ما 80 ساعت آموزش‌های هم اشتغال و کارآفرینی و هم آموزش‌های مهارت‌های زندگی برایش داشته باشیم که دو سال است این طرح دارد اجرا می‌شود و تا الان بالغ بر 100 هزار سرباز یا کارکنان وظیفه از این آموزش‌ها برخوردار شده‌اند.
امیدواریم این آمار در پایان 1400 به بیش از 150 هزار نفر برسد.
سؤال: معرفی؟
- محمد صادق بیجندی


انتهای پیام/

ارسال نظر