صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۴ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

علی زاده

/////////////////////////////////
کد خبر : 602051

عیسی علی‌زاده
سؤال: ؟؟؟ انجام داده و فعالیت خاصی داشته؟
- اساس تشکیل فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی بر حوزه نیاز و مسئله در سال‌های آغازین دهه 60 بوده و اگر ما این را بپذیریم که در آن سال‌ها توانسته هم ساختار خوبی را تشکیل دهد و هم به بخشی از نیازها توجه کند، قاعدتاً با توجه به شرایطی که الان وجود دارد، نمی‌شود از بحث فضای مجازی و مسائل کرونا غافل باشد.
ما در جهاد دانشگاهی سه خبرگزاری سیناپرس، ایسنا و ایکنا و یک مرکز افکارسنجی داریم که خیلی زودتر نبض دانشگاه و جامعه را به ما می‌دهد. الان هم در این یکی، دو سال تجربه به ما نشان داده که مجموعه‌هایی موفق هستند که توانسته باشند فعالیت‌های خودشان را به سمت فضای مجازی ببرند.
اما فعالیت‌های ما دو بخش است. بعضی از فعالیت‌هایمان قابلیت اینکه از طریق فضای مجازی انجام دهیم را دارد ولی بعضی از آنها اصلاً این قابلیت را ندارد.
به عنوان مثال برگزاری کتاب سال، پایان‌نامه سال دانشجویی، دفاع سه دقیقه‌ای از کتاب، مناظرات، حتی یکسری دوره‌های آموزشی در حوزه قرآنی مثل دانشجو-مربی و دانشجو-متدبّر داشتیم، اینها ظرفیت اینکه با توجه به توسعه زیرساخت‌مان این کار فراهم شد.
ولی بعضی از برنامه‌های ما مثل برنامه‌های اردوهای طریق جاوید که مربوط به اندیشه‌های حضرت امام(ره)، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه بود یا مباحث مربوط به «ایران، مرز پرگهر» که مربوط به گردشگری بود، قاعدتاً از طریق مجازی به آن شکل قدیم نمی‌شد.
ما آن بخشی را که می‌شد، انجام دادیم.
آن بخشی را که نمی‌شد، یک تغییر رویکردهایی دادیم که اصل برنامه حفظ شود و یکسری فروعش را مجازی کنیم.
مثلاً ما در ایران مرز پرگهر که هر ساله دانشجویان می‌آمدند با جاذبه‌های فناورانه و پیشرفت‌های کشور آشنا می‌شدند، یکسری اردوهایی را با حضور یکی از اساتید و چند تن از دانشجویان و با تولیدات چندرسانه‌ای دنبال کردیم.
یعنی اگر دانشجویان قبلاً خودشان می‌رفتند مثلاً مجتمع فولاد را می‌دیدند و اساتید برای‌شان توضیح می‌دادند، الان فیلم آن را در سایت «روی‌تاب» (0215) که یک سایت منسجمی شد که در ایام کرونا راه‌اندازی کردیم و تمام فعالیت‌هایمان چه فعالیت‌های زنده و چه فعالیت‌هایی که آرشیوی بود را در سایت روی‌تاب داریم،‌ از این طریق انجام دادیم.
ولی واقعیت این است که حوزه فرهنگ، حوزه‌ای است که روی در رویی و تعامل در آن خیلی مهم است چون بعضی از ابزارش مثل سینما، تئاتر و گالری اصلاً منوط به بودن مخاطب است و شما نمی‌توانید بدون مخاطب یک برنامه موفقی داشته باشید ولی ما در حد بضاعت و شرایط خودمان توانستیم بعضی از فعالیت‌هایمان را از طریق فضای مجازی انجام دهیم.

سؤال: در حوزه گردشگری چه فعالیت‌هایی دارید؟
- حوزه گردشگری ما جدای از برنامه‌ها و نشست‌هایی که در مورد مثلاً آسیب‌شناسی که کرونا به گردشگری زده یا جشنواره‌های عکسی که در ایام کرونا کسانی توانسته بودند از منطقه خودشان عکس بگیرند، یکی، دو برنامه این‌طوری داشتیم؛ مهم‌ترین برنامه ما در حوزه گردشگری، ایران مرز پرگهر است.
ما در ایران مرز پرگهر، دانشجویان را در گروه‌های مختلف تقسیم می‌کنیم و براساس ذائقه‌هایشان آنها را به مناطقی می‌بریم که در عین اینکه جاذبه‌های گردشگری را ببینند، جاذبه‌های فناورانه و پیشرفت کشور را هم ببینند.

این قسمت را ما امسال، با توجه به اینکه مسافرت ممنوع بود، به صورت چندرسانه‌ای، یعنی به صورت دوربین، استاد و دانشجوها، آنها رفتند بیان کردند که این جاذبه‌ها چیست.
یعنی در عین اینکه ما اصل برنامه را حفظ کردیم اما از طریق فضای مجازی برنامه را جلو بردیم.


به لحاظ ویژی‌های، فعالیت‌های جهاد دانشگاهی چندتا ویژگی دارد که به نظر خیلی مهم است.
یکی اینکه تشکیلات ما خیلی منسجم است. یعنی ساختارهایی که ما داریم، در تمام کشور تکرار می‌شود. یعنی هشت سازمان مرکزی که در ستاد داریم، در کشور هم هست.
یکی اینکه ما سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس داریم که اینها، دیتاها و نیاز جامعه را خیلی زودتر می‌توانند به ما منعکس کنند با توجه به اینکه اخبار خیلی زودتر می‌تواند به این نیاز برسد.
ما یک مرکز افکارسنجی معتبر ایستپا را داریم که باز این هم در کل کشور، مثلاً ایسپای خراسان رضوی، ایسپای خوزستان و بیش از 5 هزار پرسشگری را داریم که الان نظرسنجی سبز انجام می‌دهیم، یعنی با تبلت نظرسنجی می‌کنیم و دقت نظرسنجی ما بالاست.
اینها در کنار نیروی انسانی علاقه‌مند و دغدغه‌مند به ما این ویژگی‌ها را داده که فعالیت‌های ما زیاد فعالیت‌های خیلی روتین و دور از نیاز جامعه نباشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر