مردم باید از موسیقی فاخر داخلی اقناع شوند
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رضا مهدوی آهنگساز، مدیر هنری، منتقد و پژوهشگر حوزه موسیقی با اشاره به نمونههای انگشتشمار آثار خوب در دو دهه اخیر گفت: در دهه ۶۰ از ترانه غافل شدیم و به کتابهای قدما رجوع کردیم و آهنگسازان، سرودهای شعرا را استفاده کردند و در دهه ۷۰ خود را بازآفرینی کردیم و از دهه ۸۰ ترانهسرایی در نسل نو آغاز شد.
وی افزود: گاهی با وجود خوب بودن ترانه اما به دلیل عدم انتخاب خواننده و آهنگساز و تنظیمکننده خوب، آهنگی مورد پذیرش مردم واقع نمیشود؛ اما در برخی آثاری که آهنگسازان و خوانندگان به سمت زیادهروی و ابتذال میروند، موجب لطمه به ترانه و ترانهسرا و ساحت موسیقی پاپ میشود در حالی که به جایی رسیده بودیم که موسیقی پاپ وطنی داشتیم اما با وقفه ۱۵ ساله در این موسیقی دوباره به نقطه اول بازگشتیم.
این آهنگساز ضمن اشاره به خوانندگان خوب بیان کرد: ما امروز کمبود ترانهسرا نداریم اما گاهی خوانندگان خوب، ترانههای خوبی میآوردند که گفته میشد مردم دیگر اینگونه ترانهها را نمیپسندند و این امر هیچگاه آسیبشناسی نشد.
مهدوی با بیان اینکه جوانان علاقه داشتند به ریشههای نمونههای قدیمی بپردازند اظهار کرد: کسانی که ممیز و کارشناس بودند و یا سرمایهگذاری داشتند، دخالت میکردند و خودشان را نماینده مردم میدانستند.
این پژوهشگر حوزه موسیقی در رادیو گفتوگو ضمن اشاره به صرف هزینه بیشتر برای ترانههای ضعیف خاطرنشان کرد: باید تدبیر و سیاستی به وجود آید که متولی موسیقی مشخص باشد و همچنین در یک جا متولی وجود داشته باشد و شوراهای متعدد برای موسیقی، به آن آسیب وارد میکند.
وی ضمن اشاره به حساسیتهای زیاد روی موسیقی افزود: مردم باید از موسیقیهای فاخر و سالم داخلی اقناع شوند تا به موسیقیهای دیگر و خارجی توجهی نداشته باشند و این در حالی است که ممیزی باید به کلام واژه و نه موسیقی تعلق بگیرد.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/