سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
به گفته حمیدرضا حسینی دانا دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای و عضو هیئت علمی گروه رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، هدف از این رویداد علمی حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری است و تا زمان برگزاری همایش، بهترین چکیدههای دریافتی از این طریق منتشر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
استراتژی رسانهای داعش و اختلال در نظم بینالملل
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
بهزاد نجمه زعیم پژوهشگر دوره دکترای مدیریت رسانهای در تحقیقی با عنوان سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت، معتقد است که سوءاستفاده از رسانههای اجتماعی برای تحریک یا ایجاد خشونت، بهعنوان بستری برای تهدید امنیت ملی جوامع درحال گسترش است.
وی میگوید: در جریان این سوءاستفاده، شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای عمومی برای انتشار اطلاعات دروغ، ایجاد سردرگمی، در معرض دید قراردادن (افشاگری)، اوباشگری (ترول کردن)، رابطهسازی، خنثیسازی مخالفان، تهدیدات آمیخته، کاشت تفرقه و واردکردن آسیب به جهان واقعی به شکل خشونت، آزار و اذیت و استثمار به کار گرفته میشوند.
این مقاله چهار روش «عملیاتهای اطلاعاتی»، «دستکاری سیاسی»، «نفرتپراکنی دیجیتال» و «افراطگرایی و استخدام» را برای سلاحسازی از رسانههای اجتماعی، مطرح میکند.
بیشتر بخوانید:
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
نجمه زعیم در بررسی این روشها بهدنبال شناسایی این نکته است که رسانههای اجتماعی چگونه میتوانند محرکهای جدیدی را برای ایجاد درگیریها ارائه کنند و یا از محرکهای سنتی برای تشدید طیف وسیعتری از علل ریشهای و محرکهای خشونتآمیز استفاده کنند.
وی با بهرهگیری از مدل سلاحسازی نیسن (Nissen) چند نمونه واقعی را مورد بحث و بررسی قرار داده و روشهای چهارگانه فوق را ردیابی کرده است.
این نمونه ها عبارتند از «عملیاتهای اطلاعاتی برای هدف قراردادن کلاهخود سفیدها در سوریه توسط کشور روسیه»، «دستکاری سیاسی در انتخابات فیلیپین»، «نفرتپراکنی دیجیتال در خشونتهای داخلی میانمار» و «افراطگرایی و استخدام در جهاد رسانهای داعش».
نویسنده در بخش پایانی مقاله دو عامل اساسی «توسعهطلبی، زیادهخواهی و ایجاد بازارهای مصرفی جدید» و همچنین «انگیزه دولتها در برابر گروههای متخاصم» را بهعنوان دلایل اصلی برای سلاحسازی از رسانههای اجتماعی معرفی میکند.
نجمه زعیم معتقد است که این فرایند یک مجموعه بسیار مخرب از پدیدههای اجتماعی تکنولوژیکی است که حوزههای مختلف دانشی را درگیر کرده و توصیه میکند که جوامع و دولتها برای مقابله با این جنگ در ابعاد پدافندی و آفندی آماده باشند.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: http://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/