صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۴

استقبال رسانه های افغان از سفر عبدالله به تهران/ ایران همسایه مهم و قدرتمند است

روزنامه 8 صبح در آستانه سفر عبدالله عبدالله به تهران نوشت: ایران یکی از همسایه‌های مهم‌، قدرتمند و کشوری باثبات در منطقه است و رویکرد مثبت ایران می‌تواند برای افغانستان مهم باشد.
کد خبر : 59524

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،درحالی‌که عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان قرار است فردا در رأس هیئتی به تهران سفر کند، رسانه‌های افغان ازجمله روزنامه‌های سرنوشت، ویسا، اصلاح، افغانستان، انیس، اطلاعات روز، Outlook Aghanistan و Afghanistan Times امروز به بررسی اولین سفر عبدالله به تهران پرداخته‌اند.


روزنامه 8 صبح در مطلبی با عنوان «ما و ایران، به بهانه سفر دکتر عبدالله به تهران» نوشته است: «دکتر عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در رأس یک هیئت به تهران می‌رود. قبلاً محمد اشرف غنی به تهران سفرکرده بود. حکومت وحدت ملی در ماه‌های اخیر تلاش کرده است، تا به همگرایی منطقه‌ای توجه بیشتر داشته باشد.


حضور مقام‌های افغان در کشورهای چین، روسیه، هند، کشورهای آسیای میانه‌ و مهم‌تر از همه حضور هیئت‌های افغانستان در نشست‌های شانگهای و قلب آسیا همگی نشان از یک رویکرد جدید دارد.


غنی در ماه‌های اخیر گام‌های خوبی در برقراری روابط با کشورهای منطقه برداشته است. عقد قرار‌داد تاپی، انتقال برق کاسا یک‌هزار، عقد قرارداد واردات گندم از کشورهای منطقه و تلاش برای رسیدن به بندر چا‌بهار ایران همگی نشان از توجه ویژه افغانستان به همکاری‌های منطقه‌ای دارد. کشورهای منطقه نیز همکاری‌ها و حسن نیت‌ خود را در قبال افغانستان به نمایش گذاشته‌اند.


ایران در سیاست اعلامی‌ خود همواره از فصل جدید در افغانستان حمایت کرده است. اما این کشور همیشه نگرانی‌های خود را از حضور نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان و امضای توافق‌نامه امنیتی با آمریکا مطرح کرده است.

ترس مشترک کشورهای منطقه از افزایش و رشد تروریسم سبب شده، تا به افغانستان توجه بیشتری شود. در کنار آن افغانستان با رویکرد تازه تلاش دارد تا بسترهای همکاری را در بخش‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان فراهم کند. در این میان رابطه افغانستان و ایران در طول ۱۴سال اخیر متفاوت بوده است. ایران در سیاست اعلامی‌ خود همواره از فصل جدید در افغانستان حمایت کرده است. اما این کشور همیشه نگرانی‌های خود را از حضور نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان و امضای توافق‌نامه امنیتی با آمریکا مطرح کرده است.


با تمام این‌ها ایران یکی از بازیگران جدی و مهم در سه‌دهه جنگ و خشونت در افغانستان بوده است. ایران با گروه‌های سیاسی زیادی رابطه گرم و نزدیک داشته و با استفاده از مشترکات زبانی و مذهبی نیز تلاش کرده است تا حضور خود را در تمام بخش‌ها به‌صورت پر‌رنگ حفظ کند.


ایران از تجربه بزرگ در بخش مبارزه با مواد مخدر برخوردار است. تجربه ایران در این بخش می‌تواند برای افغانستان مفید باشد.

با این‌همه سفر عبدالله در این مقطع زمانی می‌تواند از چند جهت حائز اهمیت باشد؛ ایران از تجربه بزرگ در بخش مبارزه با مواد مخدر برخوردار است. تجربه ایران در این بخش می‌تواند برای افغانستان مفید باشد.


همچنین ایران یکی از مسیر‌های بزرگ برای ترانزیت مواد مخدر است و همکاری‌های دو کشور در مرز‌های مشترک می‌تواند در مبارزه با قاچاق مواد مخدر مفید تمام شود.


دولت ایران بیش از ۵۰۰۰ افغان را به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان‌های خود نگهداری می‌کند. بارها در ارتباط با سرنوشت این زندانی‌ها میان دو کشور حرف‌وحدیث‌هایی گفته‌شده است. اما گام‌های عملی در این رابطه برداشته نشده است. ممکن است تعیین سرنوشت این تعداد از زندانی‌ها برای هیئت افغانستان در اولویت باشد.


از سوی دیگر ایران سال‌ها است که از ده‌ها هزار افغان مهاجر پذیرایی می‌کند. اما برخورد‌های خشن مأموران ایرانی با افغان‌ها در اکثر موارد خبر‌ساز شده است و این موضوعات باید در این سفر مورد بررسی قرار گیرد.


همچنین اختلافات ایران و افغانستان درباره ساخت سد کمال خان و سلما از دیگر مواردی است که این روزنامه تأکید کرده است باید در سفر عبدالله به تهران موردتوجه قرار گیرد.


بر اساس این گزارش یکی از موارد دیگر امضای تفاهم‌نامه استراتژیک ایران و افغانستان است. کارهای مقدماتی این تفاهم در زمان کرزی انجام‌شده بود. ظاهراً طرف افغانستان خواستار تجدیدنظر در برخی ماده‌های آن شده است.


باوجود همه این نکات ایران یکی از همسایه‌های مهم‌، قدرتمند و کشوری باثبات در منطقه است و رویکرد مثبت ایران می‌تواند برای افغانستان مهم باشد.


این روزنامه در خبر دیگری نیز به جزئیان سفر عبدالله عبدالله به تهران پرداخته و تأکید کرده است: در این سفر محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی، محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، سیدحسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و بازگشت‌کنندگان، همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع، نسرین اوریاخیل،وزیر کار و امور اجتماعی، عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ، محمداله بتاش وزیر حمل‌ونقل، حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و محمدقربان حقجو رئیس اداره آیسا و شماری از مشاوران دفتر ریاست اجرایی عبدالله راهمراهی می‌کنند.


برخی از آگاهان سیاسی سفر رئیس اجرایی به تهران را بااهمیت توصیف کرده اما می‌گویند که انتظار می‌رود این سفرها نوعی تقسیم‌بندی حکومت وحدت ملی برای کشورهای همسایه نباشد. عزیز رفیعی، مسئول مجتمع جامعه مدنی افغانستان و از آگاهان سیاسی کشور، می‌گوید که سفر رئیس اجرایی به تهران نشان می‌دهد که رهبران حکومت وحدت ملی در تلاش هستند تا همکاری‌های متحدین منطقه‌ای خود را در عرصه‌های سیاسی و امنیتی جلب کنند.


برخی از آگاهان سیاسی سفر رئیس اجرایی به تهران را بااهمیت توصیف کرده اما می‌گویند که انتظار می‌رود این سفرها نوعی تقسیم‌بندی حکومت وحدت ملی برای کشورهای همسایه نباشد.

رفیعی با تأکید بر این‌که انتظار می‌رود سفر رهبران حکومت وحدت ملی به کشورهای همسایه به‌ویژه ایران و پاکستان به مفهوم نشان دادن علایق این رهبران به این دو کشور نباشد، می‌افزاید: «امیدوارم این سفرها از یک‌طرف نوعی حساس‌سازی طرف نباشد و از طرف دیگر هم نوعی از تقسیم‌بندی دولت وحدت ملی مبنی بر اینکه عبدالله به‌طرف ایران و اشرف غنی به‌طرف پاکستان بروند، را به نمایش نگذارد. من خیلی امیدوار هستم که این سفرها بتواند پیام‌آور صلح در افغانستان باشد تا حکومت وحدت ملی در افغانستان بتواند همسایه‌ها را اقناع نماید که صلح در افغانستان برای آنان بیشتر مفید است تا جنگ در افغانستان.»


همچنین غلام فاروق نظری، نماینده استان هرات در مجلس نمایندگان نیز، نسبت به پیامدهای سفر رئیس اجرایی به ایران ابراز امیدواری کرده و می‌گوید که تهران می‌تواند در عرصه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی و سیاسی با دولت افغانستان همکاری داشته باشد. افغانستان و ایران از نگاه تجاری و اقتصادی می‌توانند ارتباط گسترده داشته باشند. به گفته‌ او، برای گسترش این ارتباطات طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.


سفر رئیس اجرایی به تهران در حالی انجام می‌شود که افغانستان تلاش دارد تا از طریق بندر چابهار ایران به بازار جهانی وصل شود. تاکنون اقداماتی در این راستا صورت گرفته و دولت ایران نیز تمایل خود را برای تحقق این هدف دولت افغانستان نشان داده است. همچنین ایران و افغانستان عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی، اکو، هستند و به گفته‌ آگاهان سیاسی این دو کشور می‌توانند روابط خود را در عرصه‌های مختلف ازجمله ترانزیت گسترش دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر