صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۰
نمایش تجمل‌گرایی در شهر؛

بیلبوردهایی که فرهنگ‌کشی می‌کند/ جدال فقر و غنا در پسا نمایش تبلیغات شهری

تبلیغات رنگ‌ و لعاب‌دار و گسترده بیلبوردهای شهری که در نقاط مختلف شهر نصب شده است توجه همه شهروندان را به خود جلب می‌کند، این درحالی است که کمتر به محتوای آنها توجهی می‌شود.
کد خبر : 594240

به گزارش خبرنگار شهری گروه جامعه خبرگزاری آنا، بر اساس برخی آمارهایی که اخیرا در صحن شورای شهر تهران و توسط اعضای شورا مطرح شده است در هفته‌ها و ماه‌های پایانی مدیریت شهری پنجم تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر تهران به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و این موضوع مخالف ادعای مسئولانی است که مدعی هستند عملکرد مناسبی داشته و به نوعی شهرفروشی نکردند!


همیشه پشت پرده جملات جذاب و شعارهای قشنگ بیلبوردهایی که اکثرا با تصاویر چهره سلبریتی‌ها در شهر مرکز توجه شهروندان است منجر به شکل‌گیری علامت‌ سوال‌های زیادی در ذهن مخاطب می‌شود که هیچ مسئولی پاسخ قانع کننده‌ای نمی‌دهد و همه چیز در ابهام باقی می‌ماند!


گاهی محتوای تبلیغات چنان بحث‌برانگیز می‌شود که فراموش می‌کنی اصلا ارگان نظارت‌گری هم در شهر وجود دارد. بهره‌برداران صنعت تبلیغات بیلبورد برای رسیدن به اهداف مالی به تنها چیزی که‌ توجه نمی‌کنند عواقب نصب این تابلوها در مناطق غیر استاندارد شهری است، این بیلبوردها علاوه‌بر اینکه‌ نظم و زیبایی شهر را بهم زده‌اند منجر به حواس‌پرتی رانندگان پشت چراغ قرمز و بزرگراه‌ها نیز می‌شود که آن هم دردسرهای خود را دارد.


افزایش ناگهانی بیلبوردهای تبلیغاتی صدای نمایندگان مجلس را هم درآورد


این اتفاق ناخوشایند تا به آنجا رسیده که حتی صدای مسئولان و نمایندگان مجلس را هم درآورده و با واکنش‌های منفی آنان مواجه شده است. اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مورد گفته است: «اخیرا سازمان زیباسازی شهر تهران، به نحو غیرشفافی تعداد قابل توجهی تابلو تبلیغاتی را در سطح شهر تهران نصب و راه‌اندازی کرده است که این تابلوها نه تنها بر اساس استانداردهای آیین نامه نصب تابلو و علائم شهری جانمایی نشده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد حاشیه‌های زیادی بر سر نحوه صدور مجوز این تعداد تابلو وجود دارد که باید با پیگیری نهادهای قضایی و نظارتی باید جوانب آن روشن شود.»


صحبت‌های این نماینده بیانگر آن است که برای نصب بیلبوردهای شهری معیارهای استاندارد و آیین‌نامه نصب تابلو و علائم شهری به صورت مصوب وجود دارد اما عدم توجه به این معیارها ظاهر شهر را دچار بی‌نظمی و نازیبایی بصری کرده است.


هرچه پول بیشتر بیلبورد بزرگتر


در همین خصوص یعقوب موسوی جامعه‌شناس شهری در مورد معیارهایی که برای محل نصب بیلبورد باید در نظر گرفته شود به خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید: «بی‌نظمی در محل نصب بیلبوردهای شهری یک نوع اغتشاش بصری در سطح شهر ایجاد می‌کند.»


وی با بیان این‌که بی‌نظمی در نصب بیلبوردها ناشی از تامین منافع اقتصادی است ادامه می‌دهد: «این موضوع نشانگر این است که کسانی که دارای توانمندی اقتصادی بیشتر هستند و منافع تجاری و اقتصادی بیشتری را دنبال می‌کنند، به راحتی می‌توانند محل نصب بیلبوردها را بدون در نظر گرفتن معیارهای استاندارد تعیین کنند.»


عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا ضمن تاکید بر این موضوع که نصب بیلبوردها فاقد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است و به یک نوع تصمیم‌گیری منظم نیاز دارد، می‌افزاید: «برای نصب بیلبورد باید کارشناسی شود که کدام مناطق، کدام نواحی، کدام حوزه‌های شهری، کدام مکان‌ها برای چه بیلبوردهایی وبا چه محتواهایی مناسبت دارند.»


موسوی خاطرنشان می‌کند: «برای تعیین جای نصب بیلبوردها در شهر باید یک شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری تشکیل شود که در آن در خصوص نقطه ‌نظرات ارزیابی و پرسشگری کنند و نظرات شهروندان را هم در نظر بگیرند.»


صحبت‌های این کارشناس تأکیدی بر این موضوع است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران با مجوزهایی که به پیمانکاران برای نصب بیلبورد داده است تهران را به شهر بیلبوردها تبدیل کرده است.



زیبایی شهر موضوعی که با منافع مسئولین در تضاد است!


محمد حقانی عضو پیشین شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خصوص این‌که برای نصب بیلبوردهای شهر باید جایابی صورت بگیرد، می‌گوید: «برای جایابی و نصب بیلبوردها در شهر باید به معیارهای استانداردی که تعریف شده توجه کرد اما در حال به آن توجهی نشده و نمای بیرونی شهر را بی‌نظم کرده است.»


وی با بیان این‌که متاسفانه امروزه به زیبایی شهر اهمیتی داده نمی‌شود ادامه می‌دهد: «وقتی پیمانکاران کار را بدون نظارت مسئول مربوطه به دست می‌گیرند نتیجه این می‌شود که پیمانکار تعیین تکلیف می‌کند که بیلبورد کجا و چگونه نصب شود!»


نقش بیلبوردها در آموزش مردم شهر


از آنجا که بیلبوردها بخشی از ارتباط بین نهادهای تجاری، آموزشی، هنری، فکری و توده مشاهده‌گر در شهر را شکل می‌دهد، بخشی از فراگیری مردم در شهر از همین مشاهداتی است که بیلبوردها عامل انتقال آن هستند.


لذا لازم به ذکر است بیلبوردهایی تبلیغاتی که در سطح شهر می‌بینیم جنبه تجاری، بازرگانی، بعضاً آموزشی و هنری دارند و در صورتیکه در جای مناسب و با محتوای آموزشی و فرهنگی در شهر نصب شود می‌تواند به عنوان نشانی از زنده بودن مردم و شهر باشد.


بیلبوردهایی که فرهنگ تجمل‌گرایی را رواج می‌دهد


اما شهر مملو از تابلوها با تصویر سلبریتی‌هایی است که با پوشیدن لباس‌های مارک‌دار در پوزیشن‌های مختلف مصرف‌گرایی را رواج می‌دهند و مهمتر از آن در حالی این تابلوها در شهر به نمایش گذاشته می‌شود که بخشی بزرگی از مردم در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی به سر می‌برند.


گذشته از ‌نمایش انواع مواد غذایی رنگارنگ که این روزها خیلی‌ها توانایی تهیه آن را ندارند رواج تجمل‌گرایی و مصرف گرایی و مارک‌پوشی آسیب‌های جدی و بحرانی است که مسئولین برای بهره‌برداری‌های اقتصادی به مردم جامعه می زنند.


مبحث بیلبوردها و درآمدهای میلیاردی آن در هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری برای مردم شفاف‌سازی نشد و حالا که درآمدهای شهرداری هنوز غیر شفاف است لااقل کسی پاسخ‌گوی آسیب‌های فرهنگی ناشی از این سودجویی‌هایی باشد که خانواده‌ها متحمل آسیب‌های بنیادی آن می‌شوند.


انتهای پیام/۴۱۶۱


انتهای پیام/

ارسال نظر