تمایز میان اعضای هیئت علمی منطقی و قابل توجه است | اختیاریبودن نکته اساسی طرح الف و ب
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ نیمه بهمن ۹۹ بود که محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی این دانشگاه مطابق شیوهنامه (مدل الف) در جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و با تشریح مصوبهای مبنی بر «طرح نظام پرداخت اعضای هیئت علمی نوع الف و ب» اظهار کرد که اعضای هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه مبنی بر افزایش حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه (مدل الف) مبتنی بر شیوهنامه پیشنهادی موافقت کردند.
وی عنوان کرد که این طرح در راستای افزایش انگیزه و استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسیده و مطابق این طرح «عضو هیئت علمی تماموقت الف» موظف به انجام نظاممند ۳۲ ساعت کار علمی در هفته (ثبت شده در سیستم حضور و غیاب) یا معادل آن در زمینه آموزش، پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری)، پژوهشهای برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه، مشاوره، داوری مقاله، رساله، مشاوره فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه و مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاهها، کارگاه، کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
فداکار بیان کرد که عضو هیئت علمی تمام وقت(مدل ب) موظف به انجام نظاممند ۱۶ ساعت کار علمی در هفته مشتمل بر آموزش و پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری) است. در مدل «ب» حق مرتبه نسبت وضعیت فعلی با توجه به کاهش ساعات حضور و موظفی کاهش مییابد، اما هیئت علمی تماموقت است.
بیشتر بخوانید:
طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی چه مزایایی دارد؟
۵ نکته برای اجرای مؤثرتر طرح الف و ب
مروری بر «طرح الف و ب اعضای هیئت علمی»
جزئیات سازوکار همکاری هیئت علمی دانشگاه آزاد
بعد از ابلاغ شیوهنامه طرح «الف» و «ب» در اسفند ۹۹ به استانها و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واکنشهایی از سوی برخی اعضای هیئت علمی نشان داده شد و اعتراضاتی را در پی داشت که با این طرح مخالفت میشد و از طرفی این طرح موافقان پروپاقرصی هم داشته و دارد.
از طرفی احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بهتازگی در گفتوگو با خبرنگار آنا، درباره بخشنامه نحوه همکاری اساتید با دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرده است که بر اساس این بخشنامه اساتید اختیار کامل دارند تا نحوه همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرده و به آنان اجازه فعالیتهای برون دانشگاهی داده شده تا درآمد بیشتری کسب کنند و حتی میتوانند از طریق برگزاری دورههای کوتاهمدت کسب درآمد داشته باشند.
وی بیان کرده است که ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گروه الف بخشنامه همکاری اعضای هیئت علمی قرار میگیرند.
خبرنگار آنا به همین مناسبت در گفتوگو با استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گفتوگو نشسته و مزایا و فواید اجرای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی این دانشگاه را جویا شده است.
علی فتحاللهی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره وجود و اجرای طرح طبقهبندی استادان دانشگاه آزاد اسلامی به الف و ب اظهار کرد: نکته اساسی این طرح اختیاری بودن آن است، معتقدم لزوم تمایز میان اعضای هیئتعلمی که در دانشگاه محل خدمت خود حضور پیدا میکنند با کسانی که فرصت حضور فیزیکی در طول ترم را ندارند، امری معقول، منطقی و قابلتوجه است.
دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد بیان کرد: به همین دلیل که حضور استاد در محیط دانشگاه موجب نشاط و سرزندگی در دانشگاه میشود، امری انکارناپذیر بوده و ازاینروست که دانشگاه آزاد با استدلالی ساده و معقول مبادرت به تفکیک میان دو گروه اعضای هیئت علمی از همدیگر کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد مطرح کرد: دستهبندی با عنوان (الف و ب) نامگذاری مطلوبی نیست؛ چهبسا تقسیم این دو گروه بهصورت (آموزشی و آموزشی/پژوهشی) یا (آموزشیار استادیار/ پژوهشیار استادیار) عنوان محترمانهتری میبود.
فتحاللهی گفت: مسلماً اعضای هیئتعلمی گروه ب که فرصت حضور در دانشگاه را ندارند در جاهای دیگری اشتغال دارند که بر حضور در دانشگاه ترجیح دارد، ضمن اینکه رؤسای دانشگاه باید خود را ملزم به تأمین فضای مطلوب و مورد نیاز برای اعضای هیئتعلمی کنند.
وی اظهار کرد: به نظر میرسد آنچه سبب تکدر خاطر اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد شده است، فاصله میزان دریافتی آنان به نسبت افراد همتراز و همرتبه خویش در دانشگاههای دولتی است که دانشگاه آزاد هم با بهرهگیری از فرصت حضور اعضای هیئتعلمی و با افزایش درآمدهای غیرشهریهای باید اهتمام لازم را به کار بندد.
دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد در تشریح مزایا و فواید طرح الف و ب اعضای هیئتعلمی در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: مزیت این طرح یعنی لزوم حضور اعضای هیئت علمی در زمانبندی مقرر در محیط دانشگاه و ارتقای علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی است، بدون شک این حضور موظف در ایجاد رقابت سالم درزمینهٔ دستاوردهای پژوهشی و حضور در عرصه حل مشکلات دانشجویان و دانشگاه و ایجاد فرصت مطلوب برای شرکت در نشستهای حضوری دانشافزایی فرهنگی، علمی و پژوهشی از طریق برگزاری جلسات و مشارکت در اجرای کارگاههای موردنیاز اعضای هیئت مؤثر و مفید است.
طرح الف و ب به دلیل نوپابودن ایراداتی دارد
فتحاللهی در ارزیابی این طرح در مقایسه با طرحهای موازی در دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت است، اظهار کرد: نظر به نوپابودن اجرای این طرح در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت ممکن است دارای نواقصی و ایراداتی باشد.
وی عنوان کرد: بهعنوانمثال زمان حضور استادان در دانشگاه باید به پاسخگویی به دانشجویان و حل و رفع مشکلات علمی دانشجویان و آمادگی استادان برای ارائه تدریس موفق و مطالعه دروس اختصاص یابد، به نظر میرسد که تکلیف موظف راهنمایی و مشاورت پایاننامه ارشد و رساله دکتری زائد و سنگین به نظر آید.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: شایسته است که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مانند سایر مراکز علمی دولتی حضور استادان را فقط به فعالیت فرهنگی و پژوهشی و دانشجوپروری اختصاص دهد و از تکلیف الزامی راهنمایی و مشاوره یا تدریس بیشتر آنان صرفنظر کند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/