صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۴

نسل نخست پهپادهای ارتش آمریکا بازنشسته شدند

نخستین نسل از پهپادهایی که ارتش آمریکا برای استفاده‌های نظامی رسمی به کار گرفت، اکنون به بازنشستگی رسیده‌ است و به شرکت‌های نظامی خصوصی تحویل داده می‌شود. این پهپادها نخستین هواپیماهای بدون سرنشین بودند که در ابعاد وسیع در میدان جنگ به کار گرفته شدند.
کد خبر : 59026

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ارتش آمریکا، در دهه 1990، ارتش آمریکا برای نخستین بار به فکر استفاده از هواپیماهای جنگی افتاد که بدون حمل خلبان یا سرنشین، خودشان بتوانند پرواز کنند و در صورت نیاز از روی زمین کنترل شوند. حاصل مجموعه‌ای از طرح‌های پیشنهادی و نمونه‌سازی‌ها به آزمایشگاه‌های ارتش رسید تا اینکه از میان آنها، پهپاد IAI Hunter، انتخاب شد.


هانتر در واقع پیشگام پرواز بدون خلبان در میدان‌های جنگی بود اما شروع خوبی نداشت و به دلیل سوء مدیریت، خط تولید آن به زودی متوقف شد.


در سال 1999 و در جریان جنگ بالکان، نمونه‌های سفارش داده‌شده ارتش برای نخستین‌بار در نبرد شرکت کردند و نتیجه‌های به دست آمده آن‌قدر خوب بود که خط تولید این پهپاد دوباره راه‌اندازی شد تا پرنده‌های بدون خلبان، آسمان جنگ‌های آینده را پر کنند.


اکنون پس از یک دوره 20 ساله فعالیت در جنگ‌های اول و دوم خلیج‌فارس، افغانستان، سومالی، لیبی و دیگر نقاط جهان، این پرنده‌های بدون سرنشین جای خود را به «عقاب خاکستری» ساخت شرکت جنرال اتمیک می‌دهند.


پهپادهای هانتر نیز از ارتش به شرکت‌های نظامی خصوصی که مسئولیت پشتیبانی نیروهای نظامی آمریکا را دارند منتقل خواهند شد تا با کمی ارتقا به کارهای دیگر بپردازند.


پهپاد «عقاب خاکستری» مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به هانتر دارد. در حالی‌ که هانتر تنها توان استقامت 12 ساعت پرواز بدون وقفه داشت، جانشینش می‌تواند 25 ساعت استقامت پروازی داشته باشد.


این قابلیت در کنار افزایش ارتفاع پرواز از 15 هزار پا به 29 هزار پا، موجب شده است تا عقاب خاکستری به‌ عنوان یک ارتقادهنده، تاریخ پهپادهای جنگی را متحول کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر