تداوم نگاه دوقطبی بعد از انتخابات عامل مشکلات کشور است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «مجری» در برنامه شب گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اسدالله بادامچیان، از بنیانگذاران حزب مؤتلفه اسلامی و محمدجواد حقشناس، عضو شورای شهر تهران روی آنتن رفت و به میزبانی حمیدرضا آصفی، زوایای پیدا و پنهان دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی را بررسی کرد.
بادامچیان در ابتدای برنامه با گذری بر چگونگی حضور و موفقیت حجتالاسلام روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: در دوره دوازدهم، آقای روحانی برای بار دوم نامزد انتخابات شد و با آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم به رقابت پرداخت. البته در کنار آقای روحانی دو نامزد دیگر هم بهعنوان نامزد پوششی حضور داشتند که همان زمان هم ما آن را اقدام خوبی نمیدانستیم.
وی با بیان اینکه مؤتلفه براساس درخواست برخی از مراجع از آقای رئیسی حمایت کرد و در این خصوص بیانیه دادیم، گفت: ما بر مبنایی که در مؤتلفه داریم دستور حزبی را حجت شرعی برای کسی نمیدانیم. بلکه این عمل به حق است که برای اعضا حجت است و اگر یک عضو حزب دستور حزب را منطبق با حق دانست، باید مطابق عمل به حق با آن برخورد کند ولی باید تحقیق هم داشته باشد تا دچار انحرافهایی که برخی احزاب دچار آن میشوند، نشود. لذا حضور آقای میرسلیم در رقابت آن دوره را حضور خوب و متینی میدانم و معلوم هم شد آقای میرسلیم با همه دانش و مسئولیتهای گوناگونش انسان پاک و سالمی است.
دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که نباید برای کشور ما رخ دهد، این است که دولت از حالت تمام مردمی به دولت قطبی تبدیل میشود. شهید رجایی هم از رهبران مؤتلفه بود ولی وقتیکه دولت تشکیل داد از برجستگان همه عناصر در آن حضور داشتند. دولت آقای روحانی هم که نتوانسته موفق باشد و با نارضایتیهای شدیدی همراه است، فارغ از احترامی که برای ایشان بهعنوان رئیسجمهور کشور قائلیم، به این دلیل است که ایشان در قطب محدود و محصور بود.
باید به مردم بگوییم چرا رویکرد دولت تدبیر به ثمر ننشست
طهرانچی، مهمان دیگر برنامه مجری در ادامه اظهار داشت: سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ شاید در تمام دوران چهلساله انقلاب اسلامی به لحاظ ویژگیهای بینالمللی و پاندمی جهانی، جزو سختترین دورههاست و باید زحمات دولت را قدر دانست ولی نگاه اکنون ما با هدف حرکت در آینده است. آن چیزی که از هر دوره به دوره دیگر فرق دارد، نگاه به حکمرانی است که جدا از بدنه است و رئیسجمهور با نگاه به این چارچوب بر اساس رأیی که از مردم به امانت میگیرد آن را در بدنه دولت جاری و ساری میکند. مردم هم انتظار دارند امورشان در هر رأی بهبود پیدا کند.
وی بیان داشت: از لحاظ آثار و پیامدها، اگر به ۹۲ بازگردیم نکاتی که آقای رئیسجمهور در مناظرهها بیان کردند اعم از تورم و رکود بالا و سختی معیشت مردم، امروز در بورس و مشکلات مسکن و مسائل دیگر ادامه یافته است. ما نقد رویکردها را داریم تا به مردم بگوییم چرا این رویکرد به ثمر ننشست. چرا که مردم همواره به امید بهبود وضعیتشان پای صندوق میآیند. لذا اگر مردم دلیل این عدم موفقیت را بدانند، در انتخاب بعدی حتماً لحاظ میکنند. ما چهل سال است که داریم مردمسالاری دینی را تجربه میکنیم و این فرازوفرودها نباید این کشور را به ناامیدی بکشاند. ما با نقد عالمانه میتوانیم راه به سمت پیشرفت را پیدا کنیم.
قطبیسازی بعد از انتخابات عامل عدم موفقیت دولت در حل مشکلات
رئیس دانشگاه آزاد با گذری به گذشته انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگاه رقابتی و دوقطبیسازی لازمه انتخابات است اما لازمه حکمرانی نیست، عنوان کرد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری که حضرت آقا رئیسجمهور شدند و بعد از ایشان، آقای هاشمی، نگاه رقابتی در انتخابات شکل گرفت که لازم هم بود ولی اگر رئیسجمهور بعد از انتخابات نتواند خود را از این نگاه جدا سازد، منشأ مشکلات در اداره کشور میشود و در حکمرانی ضرر میکنیم.
وی افزود: در سال ۹۲ چندقطبی به وجود آمد که برآیندش آقای روحانی بود که در انتخابات ۹۶ به دوقطبی رسید. اولین اشکالی که موجب شد دولت نتواند بر مشکلات بعدش فائق آید، همین رویکرد قطبیسازی بعد از انتخابات بود. کما اینکه آقای روحانی در هیئت دولت بارها در سخنرانیها این دوقطبی را یادآور میشود. البته در دوره آقای احمدینژاد هم با این دوقطبی روبهرو بودیم؛ بهخصوص در سال ۸۸ که نتوانست از آن جدا شود.
طهرانچی با بیان اینکه دولت به دلیل تسری نگاه جناحی دچار گسست شد، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر اولین دولتی است که کابینه را در سال ۹۶ بدون وزیر علوم معرفی کرد. دلیل آن هم این بود که در دوره آقای روحانی معاونان وزرا باید از سوی مسئول دفتر رئیسجمهور تأیید حضور یا اجازه تغییر دریافت میکردند که منجر به این شد که نظام درون وزارتخانهها منسجم نباشد و تا جایی پیش رفت که حتی معاون اول رئیسجمهور گفت من اختیار عوض کردن منشی خودم را هم ندارم. ما در این دوره از دعوای وزیر صنعت و معاونش، دعوای وزیر بهداشت و معاونش تا دعوای وزیر علوم و یکی از معاونانش را شاهد بودیم که این مشکل از وزارتخانههای غیرمنسجم نشئت میگرفت.
وی افزود: نکته دیگری که مطرح است این است که مانند دولت دوم آقای احمدینژاد، دولت از چند ماه قبل از پایان کارش، در معرض این قرار گرفت که یکی اگر یکی از وزرایش را از دست میداد، کل دولت فرو میریخت و این حالت انسجام هیئت دولت را به هم ریخت. اینکه در طول چهار سال، نیمی از کابینه را به دلایل مختلف تغییر دهی نشان میداد که انسجام درون هیئت دولت هم وجود نداشت.
رئیس دانشگاه آزاد گفت: من در جلسات زیادی در این دولت حضور داشتهام. این احساس وجود دارد که وزیر، جایگاه خود را برای اداره امور در دست ندارد. بهطوریکه شاهد بودیم یک مشاور، مطلبی را به آقای رئیسجمهور میداد و آن موضوع دیگر در جلسه اجازه طرح و بحث پیدا نمیکرد؛ یعنی هیئت دولت هم یک نظام منسجم مشورتی و تصمیم گیر نیست. اینگونه است که وزیر آموزشوپرورش میگوید من اصلاً رئیسجمهور را نتوانستم ببینم که بگویم استعفا دادهام! وقوع این دست مسائل، نشان میدهد که در این دولت یک نگاه جناحی حاکم است، نه شایستهسالاری و منجر به این شد که نتواند آن عملکرد به هنگام را در شرایط سخت، چه درخصوص تحریم و چه کرونا بروز دهد؛ این نتیجه تسری نگاه قطبی شدن بر تصمیمات و نگاه دولت است.
حقشناس نیز در ادامه سخنان دکتر طهرانچی در پاسخ به سؤال آصفی که چه شد جریان اصلاحات به آقای روحانی رسید، گفت: در سال ۹۲ بخش عمده بدنه جریان اصلاحات به دلیل شوکی که بعد از حصر رهبرانش به آن وارد شد، حاضر به حضور در انتخابات نبود و حتی وقتی آقای خاتمی در دماوند رأی داد، مورد هجمه بدنه قرار گرفت. لذا ما با دو نگاه روبهرو بودیم که یکی نگاه تحریمی بود که از بیرون هم تقویت میشد و هم نگاهی مبتنی بر اصلاح و تغییر با کمترین هزینه ممکن بود که انتخابات را بهترین راه میدانست و قهر با صندوق را یک عمل غیر اصلاحطلبی تلقی میکرد؛ که خوشبختانه این نگاه تند تحریمی عملاً منزوی شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعدازاین، نوبت به انتخاب گزینه مناسب رسید؛ چهرههایی که در این دوره حضور داشتند فضای رقابت جدی شکل داده بود. از یک سو دوره هشتساله آقای احمدینژاد تمام شده بود و جریان اصولگرا باید چهره جدیدی معرفی میکرد که منتسب به خودش بود و از سوی دیگر اصلاحات هم درصدد پوشش جریان ۸۸ بود. کاندیداها آمدند و آقای هاشمی بهعنوان یک پدیده در لحظه آخر ورود کرد. در آن مقطع در یک رقابت نفسگیر این بازسازی شکل گرفت و دولت آقای روحانی با اینکه او از جریان اصلاحات نبود ولی با حمایت اصلاحطلبان و جریانی از اصولگرایان پیروز میدان شد.
مشکل دسترسی وزرا به رئیسجمهور؛ مشکل پرتکرار دولت
وی افزود: در سال ۹۶ که ایشان دیگر رئیسجمهور مستقر بود، این مسئله رقابت را برای دیگران سخت کرد؛ جریان اصولگرا به حمایت از آقای رئیسی برخاست و توانست انتخابات را دوقطبی کند که درنهایت باز هم آقای روحانی رأی آورد. در این دو دوره یکی از مشکلات دولت که زیاد آن را شنیدم، بحث دسترسی وزرا به رئیسجمهور بود. آن جملهای که جناب جهانگیری عنوان کرد به نظرم تاریخی شد و بهراحتی فراموش نمیشود؛ در دوره دوم میبینیم رئیس دفتر رئیسجمهور، جایگزین معاون اول میشود و از اختیارات بیشتری برخوردار است!
دکتر طهرانچی در این خصوص با اشاره به حضور جهانگیری در انتخابات بهعنوان کاندیدای پوششی و نماینده جریان اصلاحات بیان داشت: آقای جهانگیری خیلی صریح در انتخابات اعلام کرد که من نماینده جریان اصلاحطلب هستم؛ سؤال اینجاست که چرا وقتی جایگاه معاون اول که جایگاه فرماندهی دولت را دارد چنین ورودی به میدان میکند، جریان اصلاحات پای این قضیه ایستاد؟ چرا که این شرایط سختی که پیش آمده است برای این است که قدرت در دولت سر جای خودش نبود!
حقشناس در پاسخ گفت: جریان اصلاحطلب در سال ۹۶ میتوانست با کاندیدای اختصاصی خودش حضور یابد و اگر به ائتلاف هم میرسید با شرط و شروط و قواعد مشخص شکل میگرفت. چرا که در دوره دوم به نظر میرسد آقای رئیسجمهور به رأی اصلاحات نیاز ندارد و تمام وعدههایش فراموش شد.
دکتر طهرانچی گفت: البته این را نمیتوان کتمان کرد که بدنه دولت و حتی فرمانداران و استانداران از اصلاحطلبان بودند.
حقشناس در توضیح بیان داشت: وزارت کشور بعد از بحث بازنشستگی مدیران، حدود هفتصد هشتصد مدیر کارکرده و توانمند را از دور خارج کرد و در دور دوم سعی شد یک پوستاندازی در بدنه دولت انجام بگیرد.
آصفی گفت: البته در سطح وزرا این اتفاق نیفتاد.
حقشناس پاسخ داد: بههرحال این اتفاق افتاد و من این نقد را از آقای دکتر طهرانچی میپذیرم.
دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال آصفی که برای انتخابات کنونی باید چه کرد، بیان داشت: در این دوره مسئله برجام مسئله مهمی است که اتفاقاً جزو یکی از مسائل دولت بعد خواهد بود.
فریب مردم با دوگانه کاذب مذاکره و عدم مذاکره
وی با بیان اینکه گاهی دوگانه کاذب برای مردم ایجاد میشود، گفت: دوگانه مذاکره و عدم مذاکره یک دوگانه کاذب بود چرا که حل مسئله برای منافع ملی اصلیترین حرف است. آقای روحانی چون اصرار دارد بگوید دوره اول تأسیس برجام است و دوره دوم تثبیت برجام، باید بگویم که برجام اساساً اصالت ندارد؛ آن چیزی که اصالت دارد منافع ملی ملت ایران است.
رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ایران در حوزه علم به گونهای عمل کرد که خارج از نظام سلطه جهانی بود و توانست هم در حوزه هستهای و هم در علوم فضایی نسبت به کشورهای دیگر جهش داشته باشد. پیشرفتهای علمی کشورمان که بالاترین سرعت پیشرفت علم را دارا هستیم موجب شد تا آمریکاییها اینگونه القا کنند که این روند ایران خطرناک است و شما میبینید که یکی از کشورهایی هستیم که رسماً دانشمندان ما را ترور میکنند.
وی گفت: در پی این مسئله، آمریکا محدودیتهایی را ایجاد کرد و مقرر شد که جمعی برای حفظ منافع ملی در مذاکرات تلاش کنند؛ وقتی یک معاهده روی زمین میآید، هر کشوری از زاویه منافع ملی خودش آن را بررسی میکند. این بار اول هم نبود؛ بعد از الجزایر و قرارداد ۵۹۸ این سومین باری بود که پای میز مذاکره میرفتیم؛ اما دوستان بهقدری مذاکره را اصل کردند که برجام خودش هدف شد؛ زمانهای محدودی که آقای روحانی برای نتیجه دادن برجام تعیین میکرد، موجب شد تا ما مکانیزم ماشهای را قبول کنیم که خروج ما از برجام را منتفی کرد و اعتمادی را در آن تزریق کردیم که دیگر آن اعتماد باید کار میکرد نه این معاهده!
دولت سازوکاری برای خروج آمریکا از برجام طراحی نکرده بود!
دکتر طهرانچی با اشاره به نقش ترامپ در بیاثر شدن برجام بیان داشت: به نظر من ترامپ یک اتفاق نبود. آمریکا از پیش در گزارش «فراتر از طوفان» در دوره اوباما پیشبینی کرده بود که ما میخواهیم علیه ایران و چین و روسیه به صحنه بیاییم و باید قواعد بینالمللی را به هم بزنیم بنابراین باید کسی سر کار بیاید که دیپلمات نباشد. لذا ترامپ روی کار میآید؛ نه آقای روحانی و نه آقای ظریف آمادگی این خروج از برجام را نداشتند و برای آن مکانیزمی تعریف نشده بود. لذا سال ۹۷ که این اتفاق افتاد، تصمیمات ما برای مقابله با خروج طرف مقابل از برجام تصمیماتی است که آمریکا هم میداند تصمیمات جدی نیست!
بادامچیان با اشاره به انتخابات پیش رو با بیان اینکه باید با استفاده از تجربیات گذشته انتخاب خوبی داشته باشیم، گفت: این اقتدار امروز ایران برای همه ملت است؛ اگر میخواهیم از همه تلخیهای گذشته عبور کنیم، باید مشکلات را حل کنیم.
وی افزود: ما امروز با مشکلات عدیده مردم روبرو هستیم و هر دولتی روی کار بیاید، ابتدا باید مشکلات مردم را حل کند. مسئله برجام را از روز اول حضرت آقا فرمودند من با مذاکره مسئلهای ندارم ولی اعتماد نکنید، اما دولت از آن بهعنوان بازی برد برد یاد کرد. من برای آنها نوشتم که آمریکا به ما اجازه برد نمیدهد، شما هم فکر نکنید میتوانید. ما در مؤتلفه مذاکرات را نه آفتاب تابان دانستیم و نه ترکمانچای.
آصفی در خصوص این بخش از سخنان بادامچیان با ذکر خاطرهای بیان داشت: در دورانی که در وزارت خارجه فعالیت داشتم، در جلسه محدودی که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم، ایشان فرمودند اگر من احتمال بدهم از مذاکره و رابطه با آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران منافعی حاصل میشود، اولین نفری هستم که پیشنهاد مذاکره میدهم.
حقشناس نیز در پایان اظهار داشت: امروز با مجموعهای از تلاشها و کاستی روبهرو هستیم و باید بدانیم بدون تعامل و استفاده از همه ظرفیتها نمیتوانیم به حل مشکلات کمک کنیم. این سبد رأی را برای انتخاب فرد صالح برای مردم باز بگذاریم و کسی که به ریاست جمهوری رسید هم بداند رئیسجمهور همه مردم است.
گفتنی است، برنامه مجری کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما سهشنبه و در آخرین قسمت به میزبانی حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، چالشها و فرصتهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را مورد بررسی قرار خواهد داد.
انتهای پیام/پ
دانلود فایل صوتی
انتهای پیام/