صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
در صبحانه‌ای کاری با خبرنگاران؛

قالیباف: اگر کسی مسئولیت آلودگی هوا را قبول نمی‌کند، حاضرم در مدت مشخصی این مشکل را حل کنم/ به سپاه علاقه‌مندم اما زیربار تخلفات عشرت‌آباد نمی‌روم

شهردار تهران با بیان اینکه روشی را که هم‌اکنون مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می کنند درست نیست، گفت: ما ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم.
کد خبر : 58773

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا محمدباقر قالیباف صبح امروز در صبحانه‌ای کاری با خبرنگاران با بیان اینکه بحث آلودگی هوا تنها چالش اساسی پایتخت است، اظهار کرد: اگر بر روی حل این چالش متمرکز شویم، ده‌ها چالش دیگر شهری نیز حل می‌شوند چرا که چالش مادر، آلودگی هوا است.


وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم معضل آلودگی هوا را حل کنیم ناگزیر می‌شویم تا حمل و نقل عمومی را بهبود ببخشیم و در همین راستا فرهنگ ترافیک ارتقاء پیدا می‌کند، اضافه کرد: اگر به من بگویند تنها یک مشکل تهران را اعلام کنم آلودگی هوا را نام می‌برم چرا که مردم این دغدغه را با همه وجود می‌فهمند.


شهردار تهران با بیان اینکه هیچ سازمانی به اندازه شهرداری تهران، آنالیز دقیقی از آلودگی هوا و مشکلات آن ندارد، عنوان کرد: شهرداری با استفاده از آخرین تکنولوژی و امکانات، تسلط و شناخت کافی به آلودگی هوا دارد.


روشی فعلی حل مشکل آلودگی هوا صحیح نیست


قالیباف با بیان اینکه حالا سوال اینجاست که باید برای رفع آلودگی هوا چه کرد، گفت: روشی را که هم‌اکنون مسئولان کشور برای حل مشکل آلودگی هوا دنبال می‌کنند درست نیست، چرا که ابتدا اجازه می‌دهیم آلودگی در هوا تولید شود و سپس نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم، این روش غلطی است زیرا اگر نسبت به توقف منابع تولید آلایندگی اقدام نکنیم، محکوم به شکست هستیم.


وی با بیان اینکه باید تمام تصمیمات ما به سمت مهار منابع آلودگی باشد، توضیح داد: حدود 73 تا 75 درصد آلاینده‌های خطرناک پایتخت از منابع متحرک است و آمارهای آن نیز موجود است.


شهردار تهران با بیان اینکه حدود هفت هزار تاکسی پیکان در پایتخت تردد می‌کنند که دو برابر وزن‌شان که حدود 1200 تن است، آلایندگی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: ما موضوع آلودگی هوا را می‌شناسیم و خلاء قانونی برای حل این مشکل نداریم و مشکل ما اجرای قانون است.


قالیباف با بیان اینکه اگر از من سوال کنید مشکل عدم اجرای قانون چیست؟ می‌گویم تنها ضعف مدیریت است و بس، توضیح داد: من داوطلب حل آلودگی هوا نیستم اما در خدمت هر فردی از بدنه دولت که بخواهد این مشکل را حل کند هستم.


شهردار تهران ادامه داد: اما اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران پیدا نشد که مسئولیت حل آلودگی هوا را قبول کند، حاضرم مسئولیت را بر عهده بگیرم و ظرف مدت مشخصی این مشکل را حل کنم.


وی با تاکید بر این موضوع که آلودگی هوا را نباید سیاسی و جناحی کنیم، بیان کرد: اگر مصوبه سال 89 دولت در حل مشکلات آلودگی هوا اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود و اگر این مدیریت و اختیارات را به شهرداری واگذار کنند به شرط آنکه ظرفیت قانونی آن نیز تنفیذ شود، حاضر به حل آلودگی هوا هستیم.


تاکید شهردار تهران بر شفافیت مالی


شهردار تهران همچنین در خصوص حسابرسی ها در شهرداری توضیح داد: قبل از سال 85 حسابرسی صورت نگرفته است و در حال حاضر تاکید بر شفافیت مالی داریم.


وی با بیان اینکه از سال 86 به بعد شرکت‌های وابسته به شهرداری را از 120 شرکت به 47 شرکت رساندیم، عنوان کرد: سازمان حسابرسی که هم‌اکنون بررسی حساب‌های شهرداری به آنها داده شده بهترین حسابرس کشور و مورد تایید قوه قضاییه است.


تخلفات در شهرسازی زیر دو درصد است


قالیباف با بیان اینکه منکر تخلفات در حوزه شهرسازی در شهر تهران نیستیم، توضیح داد: اما این تخلفات کمتر از دو درصد محاسبه شده است که البته همین میزان هم قابل قبول نیست و باید با این موضوع برخورد شود.


50 درصد ساخت پول مترو در دست دولت است


شهردار تهران در پاسخ به برخی انتقادات درباره صرف بودجه مترو برای ساخت بزرگراه توضیح داد: به هر میزان که مترو، قدرت جذب پول داشت، پول تزریق کردند.


قالیباف با بیان اینکه خرج کردن درست پول سخت است، ادامه داد: در سال 85 که بنده به عنوان شهردار تهران انتخاب شدم، در مجموع 32 ایستگاه مترو راه‌اندازی شده بود اما اکنون شما ببینید در طول 10 سال چه تعداد ایستگاه به ظرفیت ناوگان اضافه شده است.


وی با بیان اینکه 50 درصد ساخت پول مترو در دست دولت است، اضافه کرد: با این حال تقریبا دولت زیر یک درصد به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده، به گونه‌ای که از ابتدای امسال تاکنون شهرداری 1500 میلیارد تومان برای مترو صرف کرده اما دولت 50 میلیارد تومان بیشتر نداده است و مترو هر ساله بیش از ردیف بودجه‌اش پول می‌گیرد.


شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری مصمم است تا سال 96، خط 6 و 7 متروی تهران به طول 60 کیلومتر را تکمیل کند، تصریح کرد: اگر این تکمیل خطوط مترو به سرانجامی نرسد، می‌دانم که شهردار بعدی حداقل 10 سال زمان لازم دارد تا به اصول کار اشرافیت داشته باشد.


قالیباف با اشاره به اینکه روزی که شروع به ساخت مترو کردیم، ساخت هر کیلومتر مترو 80 میلیارد تومان بود، بیان کرد: امروزه هزینه تمام شده ساخت هر کیلومتر مترو بر اساس فهرست بهای سال 94، 240 میلیارد تومان است.


وی با بیان اینکه مسئول حل آلودگی هوا، دولت است، اظهار کرد: یا دولت به ما بگوید که چه کار کنیم یا اینکه کار را به دیگران تحویل دهد.


شهردار تهران درخصوص سرانجام نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های پایتخت بیان کرد: ما خودمان نصب فیلتر بر روی اتوبوس‌ها را پیگیری کردیم و در حالی که وزارت صنایع مسوول این امر بود، ما خرید سه هزار فیلتر دوده را در دستور کار قرار داده‌ایم و حتی تکنولوژی آن را وارد کشور کردیم، اما درخصوص نصبش بر روی اتوبوس‌ها اختلاف‌نظرهایی وجود داشت که این فیلترهای دوده بر روی اتوبوس تک کابین یا دوکابین نصب شود که براساس رایزنی‌های صورت گرفته، مقرر شد، براساس میزان آلایندگی اتوبوس‌ها، ابتدا بر روی اتوبوس‌های تک کابین و پس از آن دوکابین نصب شود و در اولویت سوم، اتوبوس‌های بخش خصوصی قرار دارند.


سرانه فضای سبز در تهران 21 متر است


قالیباف در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تخریب فضای سبز توسط شهرداری و ساخت مراکز تجاری و مسکونی در آن گفت: گوگل وجود دارد و می‌توانید با مراجعه به آن درخصوص فضاهای سبزی که در تهران وجود داشته، قضاوت کنید در دهه هفتاد سرانه فضای سبز در پایتخت 20 متر بود که تا سال 85 این سرانه به 17 متر رسیده است اما از سال 85 تا 93 تلاش کردیم که سرانجام سرانه فضای سبز به 21 متر رسیده است.


وی در خصوص تراکم‌فروشی‌های پایتخت نیز با بیان اینکه در گذشته حتما تراکم‌فروشی وجود داشته است، عنوان کرد: کسانی در دهه 70 طرح تفصیلی را در کشوی میزشان گذاشته و در کشو را بستند و با افتخار سخنرانی می‌کردند و بعد در محله کامرانیه به زمین‌های دو هزار متری، مجوز ساخت 25 طبقه را دادند و تراکم‌فروشی کردند، امروز به نقد عملکرد شهرداری نشسته‌اند و جای سوال است که چرا آنها نقد می‌کنند؟


شهردار تهران با بیان اینکه تراکم‌های شهر تهران براساس طرح تفصیلی انجام شده است، گفت: ممکن است خطاهایی در این زمینه داشته‌ایم اما خطاهای انجام شده زیر دو درصد است اما وقتی که مصوبه برج – باغ داریم که برای شخص مالک حقوقی را مشخص می‌کند، چه باید کرد؟ جز اینکه دقت کنیم که ساخت و ساز در 30 درصد باغ افزایش نیابد؟


قالیباف با بیان اینکه مساله فضای سبز تهران را با حساسیت کنترل می‌کنیم، گفت: حتما در حوزه شهرسازی تخلفاتی را داشته‌ایم اما باید عنوان کنیم که دقیق‌ترین کنترل‌ها در شهر تهران اعمال می‌شود.
پاساژ علاالدین پایان کار ندارد


شهردار تهران در مورد آخرین وضعیت پاساژ علاءالدین با بیان اینکه این ساختمان در دهه 70 ساخته شد و پایان کار نیز ندارد، تصریح کرد: بخشی از تخلفات ساختمان علاءالدین همچون ساخت طبقات اضافی در زمان مدیریت بنده اتفاق افتاده و شهرداری نیز در این زمینه تخلفاتی داشته است که بدون سروصدا با متخلفان برخورد کرده و ضمن عزل آنها، این افراد را به دادگاه معرفی کردیم. جالب است بدانید مدعیان فعلی که در رسانه‌ها فشار می‌آورند که چرا این طبقات اضافه تخریب نمی‌شود، در زمانی که در سکوت به دنبال مجوزهای تخریب طبقات اضافه بودیم، توصیه می‌کردند شهرداری کوتاه بیاید، اما حالا فرار رو به جلو دارند و باید بگویم که برای تخریب طبقات اضافه با شرکت مهندسی قرارداد داریم تا بدون آسیب رساندن به سازه، طبقات اضافی را تخریب کنند.


من با افتخار به سپاه علاقه‌مند هستم اما زیربار تخلفات نمی‌روم


شهردار تهران درخصوص آخرین وضعیت ساخت و ساز در عشرت آباد توضیح داد: من با افتخار به سپاه علاقه‌مند هستم اما زیربار تخلفات نمی‌روم و آنها مجاز هستند هفت طبقه بر روی همکف داشته باشند و باید طبقات اضافی حذف شود و شما نیز مشاهده می‌کنید که طبقاتی که باید حذف شود، هنوز دیوارکشی نشده است.


قالیباف با بیان اینکه براساس اصول حسابرسی، اسناد حسابرس‌ها باید به مجمع ارایه و پس از تصمیم‌گیری اعلام شود، گفت: اینکه می‌گویند در شرکت ها فساد مالی است، درست نیست چراکه چطور ممکن است سازمان حسابرسی که از معتبرترین سازمان‌هاست، امتیاز مطلوب و قابل قبولی به وضعیت حساب‌های شرکت‌های شهرداری بدهد، اما حسابرس یک شرکت حسابرسی بند «ج» که بر اساس گریدها صلاحیت حسابرسی از شهرداری با این حجم معاملات مالی را ندارد، حسابرسی را رد کند.


وی با بیان اینکه حسابرس نظری دارد باید نظرش به شورا ارائه و پس از اختلاف نظرها بین جامعه حسابرسی نهایتا شورا موضوع را تایید یا رد کند، اضافه کرد: این انصاف نیست که قبل از نهایی شدن گزارش حسابرسی، اخبار جلسه‌ای که در راستای بررسی این گزارش است، منتشر شود.


وی با بیان اینکه موضوعات مالی، سیاسی نیست، گفت: در شهرداری حتما سوءاستفاده وجود دارد اما براساس اعلام مراجع ذی‌حساب، روند تخلف اینچنینی نسبت به گذشته و نسبت به سایر سازمان‌ها در حال کاهش است و قطعا اگر جایی تخلف و جرمی رخ داده، من با آن به شدت برخورد می‌کنم.


به گفته قالیباف، اگر در مجموعه شهرداری مشخص شود که فرد یا سازمانی در حال دزدی و تخلف است، این مساله جرم بوده و باید رسیدگی قضایی صورت گیرد.


شهردار تهران درخصوص اراضی عباس‌آباد نیز با بیان اینکه هرگونه تغییر در اراضی عباس‌آباد براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و مصوبه مجلس انجام می‌گیرد، توضیح داد: میزان بارگذاری و تراکم براساس مصوبه بوده است و اگر برخی معتقدند که باید تغییری در این حوزه صورت گیرد باید مسیر خود را طی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر