ضرورت پیادهسازی فرهنگ آموزشهای دوگانه با صنایع در سراسر کشور
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسین سلمانی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای با تاکید بر حضور پر شور در انتخابات پیش رو گفت: در آستانه یک رویداد سیاسی و اجتماعی به سر میبریم و در آینده نزدیک دولت سیزدهم جمهوری اسلامی آغاز به کار خواهد کرد و همگان شاهد این موضوع هستیم که محور اصلی تبلیغات و مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری در دو حوزه اقتصاد و اشتغال است.
وی افزود: در مرور نامگذاری سالهای یک دهه اخیر از سوی مقام معظم رهبری از سال ۹۰ تاکنون به نکات مهم و کلیدی بر خورد میکنیم. سال ۱۳۹۰ جهش اقتصادی، (۱۳۹۱) تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (۱۳۹۲) حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی (۱۳۹۳) اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی (۱۳۹۴) اقتدار ملی و اشتغال آفرینی (۱۳۹۵) اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل (۱۳۹۶) اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال (۱۳۹۷) حمایت از کالای ایرانی (۱۳۹۸) رونق تولید (۱۳۹۹) جهش تولید (۱۴۰۰) و سال پیش رو هم از سوی معظمله، تولید، پشتیبانی و مانعزداییها نام گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: کلید واژه مشترک تمام این نامها در اقتصاد، اشتغال و فرهنگ کار است. مقام معظم رهبری دقیقاً در سال ۱۳۹۰ که درآمدهای ارزی کشور بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است، با جهش اقتصادی به دنبال سیاستگذاری خاصی بودهاند که بعد از یک دهه مدیران اجرایی به اهمیت آن پی بردهاند.
وی تصریح کرد: منبع مالی دولتها در دنیا از فروش منابع و ذخایر یا از طریق ایجاد ارزش افزوده شامل تولید محصول، دانش فنی و فروش خدمات تأمین میشود. پس یکی از روشهای تأمین منابع مالی فروش خدمات فنی و مهندسی است و نیاز به تکنسین ماهر چه در داخل کشور و یا کشورهای همسایه مهمترین بخش فروش خدمات فنی و حرفهای است و این رسالت دانشگاه فنی و حرفهای و سایر بخشهای آموزش عالی مهارتی است.
سلمانی بیان کرد: نیاز اصلی اقتصاد کشور اشتغال و ارزآوری هست. روشهای متعددی برای این امر توسط کارشناسان مطرح میشود، اما آنچه که مغفول مانده اشتغال فراسرزمینی در کشورهای همسایه به منظور ایجاد یک شبکه مویرگی درآمد ارزی است.
وی افزود: امروز در آمد یک تکنسین ماهر در کشورهای همسایه تا ده هزار یورو در ماه است و سهم ایران از این بازار گسترده در کشورهای همسایه اندک است. خصوصاً اینکه به دلیل بافت فرهنگی دانشجویان این دانشگاه که عموماً از قشر متوسط و محروم جامعه هستند وابستگی خانوادگی و عاطفی مانع از مهاجرت دائم این افراد میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره بر تجربیات کشورهایی مانند چین و هندوستان ادامه داد: کشور چین در یک دوره چهل ساله ۸۰۰ میلیون شغل ایجاد کرد که قسمت مهمی از آن فرا سرزمینی بوده است. بازار کار کشورهای همسایه جنوبی ما در حال حاضر بیشتر در اختیار تکنسینهای ماهر هندی و افغانی است.
وی اظهار کرد: باراک اوباما در آخرین سخنرانی سالانه کنگره آمریکا در سال ۱۳۹۴ اشاره کرده که برای رشد اقتصادی و برتری آمریکا نیازمند است که به آموزش مهارت محور توجه کند و دو سال تحصیل در کالجها (آموزشکدههای فنی و حرفهای) را رایگان سازد و برای رسیدن به این هدف باید جنگید.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: همین مسیر را اقتصادهای نوظهور در کشورهای برزیل، هند، روسیه، کشورهای آ س آن و چین نیز در سالهای اخیر میپیمایند، دلیل اقبال دانش آموزان در کشورهای نظیر کانادا، فنلاند، آلمان و ... به سمت کالجها و انستیتوهای تکنولوژی همین نیاز بازار کار است، در حالی که در کشور ما ۵۰۰ هزار دانشآموز هر سال در رشته تجربی برای ۵۰۰۰ صندلی دانشگاه در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رقابت میکنند در حالی که همین رشتهها نیز با بحران اشتغال مواجه هستند.
سلمانی افزود: در حال حاضر بیشتر از سرمایه گذاری اقتصادی به سرمایه گذاری فرهنگی نیاز داریم. سرمایه گذاریهای اقتصادی در آموزش و کارگاهها با توجه به سرعت تولید تکنولوژی و فناوری در عین حال که ضرورتی مهم است، اما همواره با محدودیت منابع مواجه است. اگر بتوانیم فرهنگ آموزشهای دوگانه را با صنایع که در دانشگاه فنی و حرفهای رقم خورد در سراسر کشور پیاده نمائیم گام بلند و ماندگاری برداشته میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفهای افزود: قدمت آموزش عالی مهارتی در ایران به ۱۷۵ سال قبل و شکل گیری اولیه آن توسط امیرکبیر و میرزا حسین سپهسالار در سال ۱۲۲۵ برمی گردد، تأسیس هنرستانهای صنعتی و هنرستانهای عالی که بعدها به انستیتو تکنولوژی و آموزشکدههای فنی و حرفهای تغییر نام یافت در ترویج گری آموزش مهارتی استفاده مطلوبی نگردید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی از استانها حتی ساختمانهای نهاد حاکمیتی مانند دیوان محاسبات جهت توسعه آموزش مهارتی به دانشگاه فنی و حرفهای انتقال یافته است پس معتقدم برای توسعه فرهنگی و هدایت تحصیلی دانش آموزان نباید منتظر مجلس، دولت یا مسئول دیگری باشیم هر یک از ما میتوانیم مروج این اقدام باشیم تا از هدر رفت انرژی و زمان جوانان جلوگیری کرده و با معضل اشتغال نه منفعلانه بلکه هوشمندانه برخورد کنیم.
انتهای پیام/ ۴۱۶۲/
انتهای پیام/