صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۴۹ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

آیا آموزش‌های مجازی در پساکرونا ماندگار می‌شود؟

کرونا باعث شد که آموزش مجازی به جز لاینفک آموزش در دانشگاه‌ها تبدیل شود به همین دلیل انتظار می‌رود که این مدل از آموزش ماندگار بماند.
کد خبر : 586525

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا/متین منتظمی، با افزایش واکسیناسیون در کشور، امیدها برای بازگشت به آموزش حضوری در میان دانشگاهیان افزایش پیدا کرده است اما در این میان تجربه آموزش مجازی در کشور باعث شده که بسیاری از مسئولان ادامه آموزش‌های مجازی در دوران پساکرونا را نیز مدنظر داشته باشند.


به گفته علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم؛ در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تجربیات نابی بدست آمد و علی‌رغم همه مشکلاتی که این بیماری به وجود آورد، برکاتی در آموزش عالی کشور ایجاد شد. در این راستا با هدف انعطاف‌پذیری و شیوه‌های جدید آموزشی، بازنگری‌هایی در مقررات آموزشی به عمل آمد که عمدتاً بر مبنای آموزش الکترونیکی بود.


وی ابراز امیدواری می‌کند در دوران پساکرونا نیز یادگیری الکترونیکی جزئی از سیستم آموزشی دانشگاه‌ها باشد و تلفیقی از دو سیستم حضوری و مجازی در آموزشهای دانشگاه‌ها به کار گرفته شود.


معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مزایای آموزش حضوری اظهار می‌کند: آنچه متخصصان امر بر آن تأکید دارند این است که آموزش چهره به چهره و حضوری بسیار مهم و مفید است؛ اما دستاوردهای این مدت به ما نشان داد که باید در کنار آموزش حضوری از آموزش الکترونیکی نیز بهره‌مند شویم. مهم‌ترین موضوع این است که آموزش دانشجویان حتی یک روز هم تعطیل نباشد.


اقبال به آموزش مجازی


از طرفی نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که بسیاری از استادان و دانشجویان از اجرای آموزش مجازی در دانشگاه‌ها راضی هستند.


به گفته خاکی صدیق؛ در آغاز شروع کرونا شاید به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، نبود محتوای مناسب و آشنا نبودن دانشجویان با نرم‌افزارها و شیوه‌های آموزش الکترونیکی میزان رضایتمندی دانشجویان و استادان از این نوع آموزش کم بوده، اما در نظرسنجی که در دی‌ماه ۹۹ شکل گرفته، بسیاری از دانشجویان و اساتید رضایت خود را از نظام آموزش الکترونیکی اعلام کرده‌اند.


ارائه ۵۰ درصد دروس به‌صورت الکترونیکی در دوران پساکرونا


مزایای آموزش مجازی باعث شده که مسئولان تصمیم بگیرند که در دوران پساکرونا ۵۰ درصد دروس در دانشگاه‌ها به‌صورت الکترونیکی برگزار شود.


خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در این باره می‌گوید: هم‌اکنون مطالبه بهره‌مندی از آموزش مجازی در دوران پساکرونا در میان دانشگاهیان وجود دارد.


بر اساس این نیاز مقرر شده که در دانشگاه‌های برتر کشور تا ۵۰ درصد و در سایر دانشگاه‌ها به میزان کمتری دروس دانشگاهی در دوران پساکرونا به صورت الکترونیکی ارائه شود. البته این موضوع بستگی به نظر شورای آموزشی دانشگاه‌ها دارد و شورای آموزشی دانشگاه می‌تواند این تصمیم را بگیرند که در چه رشته‌ای و چه مقطعی و چه درسی به صورت مجازی برگزار شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر