آیا معطل کردن ارباب رجوع جرم است؟
به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، اطاله و به درازا کشیدن رسیدگی امور ارباب رجوع توسط کارمندهای ادارات به یکی از چالشها و معضلات سیستم اداری کشور تبدیل شده است. این در حالی است که قانونگذار جهت حمایت از ارباب رجوع، در این مورد قوانینی وضع کرده است. همچنانکه طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی یا اداری، ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع یا انجام ندادن یا تأخیر در انجام امور قانونی آنها بدون دلیل، ایراد تهمت و افترا و هتک حیثیت را جزء تخلفات به شمار آورده است. پس هرگاه کارمند دولت وظایف محولشده به خود را در ارتباط با ارباب رجوع انجام نداده و یا تعمداً در انجام این وظایف تعلل یا تاخیر کند و هیچ گونه دلیل و یا توجیه قانونی نیز نداشته باشد عمل وی مصداق تخلف فوق است. مجازاتهای اداری نیز به ترتیب عبارتند از:
۱. اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی؛
۲. توبیخ کتبی با درج در پروند استخدامی؛
۳. کسر حقوق و فوقالعاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا یکسوم از یک ماه تا یک سال؛
۴. انفصال موقت از یک ماه تا یک سال؛
۵. تغییر محل جغرافیایی خدمت به مدت یک تا پنج سال؛
۶. تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پستهای حساس و مدیریتی در دستگاههای دولتی و دستگاههای مشمول این قانون؛
۷. تنزل یک یا دو گروه و یا تعویق در اعطای یک یا دو گروه به مدت یک یا دو سال؛
۸. بازخرید خدمت در صورت داشتن کمتر از ۲۰ سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمان زن و کمتر از ۲۵ سال سابقه خدمت دولتی در مورد مستخدمان مرد یا پرداخت ۳۰ تا ۴۵ روز حقوق مبنای مربوط در قبال هر سال خدمت به تشخیص هیئت صادرکننده رأی؛
۹. بازنشستگی در صورت داشتن بیش از بیست سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمان زن و بیش از ۲۵ سال سابقه خدمت دولتی برای مستخدمان مرد بر اساس سنوات خدمت دولتی با تقلیل یک یا دو گروه؛
۱۰. اخراج از دستگاه متبوع؛
۱۱. انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاههای مشمول این قانون.
علاوه بر این در مصوبه اخیر شورای عالی اداری به نام حقوق شهروندی در نظام اداری، با عنوان حق برخورداری از کرامت انسانی و رفتار محترمانه و اسلامی، دستگاههای اجرایی موظف شدهاند که در همه فعالیتهای اطلاعرسانی، دعوتنامهها، آگهیها، ابلاغها و هشدارها، از ادبیات محترمانه و غیرتحکمآمیز استفاده کند، همچنین مکلف هستند محیط ارائه خدمت، امکانات و تسهیلات مناسب و شرایط حاکی از احترام به مراجعان را فراهم کند و در مکانهای ورودی و خروجی دستگاههای اجرایی، رعایت حرمت مراجعان رعایت شود.
انتهای پیام/۴۱۵۸/پ
انتهای پیام/