مأموریتهای دانشگاهها در سال ۲۰۵۰ از سوی یونسکو اعلام شد
به گزارش خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مأموریت دانشگاهها تا سال ۲۰۵۰ این است که مسئولیت فعال در توسعه تواناییهای همه انسانها را بر عهده گیرند. ارتقا رفاه و پایداری با هدف عدالت، همبستگی و حقوق بشر، احترام به فرهنگ و تنوع، ایجاد فضای گفتوگو و ایجاد همکاری بین جوامع محلی و جهانی در این میان مأموریت دانشگاهها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این برنامه از سوی یونسکو به کمک نظرات کارشناسان برجسته آموزش عالی بینالمللی تدوین شده است. بر این اساس ارزشهایی مانند احترام، همدلی، برابری و همبستگی در هسته اصلی مأموریتهای آینده مؤسسات آموزش عالی خواهد بود.
بهعبارتدیگر، آموزشی که دانشجویان را نهتنها برای تأمین معاش بلکه برای زندگی آماده میکند. به گفته دزولکیفلی رزاق، رئیس دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی دراینباره؛ با استفاده از این ارزشهای متعالی، آموزش عالی میتواند برای پاسخگویی به چالشهای جهانی عمل کند.
برخی از کارشناسان معتقدند که این آموزش میتواند به معنای حمایت از دانشجویان برای داشتن شهروندان بهتر باشد. یادگیرندگان در این مسیر باید بدون در نظر گرفتن هویت جنسیتی، اولویت جنسی، کلاس، زبان، قومیت و سایر نشانگرهایی که اغلب افراد را توصیف یا تعریف میکنند پرهیز کنند.
در این میان مطالعات نشان میدهد که همهگیری COVID-۱۹ باعث شده که همکاری جهانی در تحقیقات، نوآوری و افزایش تواناییهای علمی بیش از پیش ضروری به نظر برسد.
پاسخ به چالشهای جهانی در قلب همکاریهای بینالمللی آینده خواهد بود چراکه دارای ارزشهای یکپارچگی و دسترسی عادلانه است. بسیاری از کارشناسان آموزش معتقدند که مؤسسات آموزش عالی باید ارزشهایی مانند احترام، همدلی، برابری و همبستگی را ارتقا دهند.
رزاق رئیس دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی همچنین میگوید: ما در مورد دانش صحبت میکنیم، اما از خرد کافی برخوردار نیستیم. وی از انسانسازی آموزش صحبت میکند و ادامه میدهد: این مأموریتها باید فراگیر، پایدار و مقاوم باشند.
بر اساس اهداف در نظر گرفته شده برای دانشگاهها در سال ۲۰۵۰؛ دانشگاهها همچنین باید برای دیجیتالی شدن جهان تلاش کنند. مؤسسات آموزش عالی باید از حق اتصال و انجام شبکه، از طریق مراکز یادگیری حمایت کنند. علاوه بر این مؤسسات آموزش عالی باید در صف مقدم مبارزه با تغییرات آبوهوا، تحقیق در مورد تولید و انتشار فنآوریها و سایر چالشهای جهانی باشند.
همچنین در مأموریتهای دانشگاهها تا سال ۲۰۵۰ به این نکته اشاره شده است که باید در تحقق حق تحصیلات عالی برای همه بیشتر تلاش شود. آموزش عالی باید بهگونهای سازماندهی شود که بر تلفیق یادگیری در بین رشتهها متمرکز باشد. برای کنار آمدن با تغییر، برنامهها و مسیرهای انعطافپذیر و فراگیر و همچنین رویکردهای سازگارانه و خلاقانه برای ارزیابی و اعتبارسنجی نتایج یادگیری مورد نیاز است.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/