صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه در گفت‌وگو با آنا:

برای مقابله با اشغالگری آمریکا و ترکیه در سوریه مقاومت مردمی تشکیل می‌دهم

حمایت‌های ایران را از سوریه هرگز فراموش نمی‌کنیمنامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: راه‌های تعامل زیادی با ترکیه و آمریکا وجود دارد، ولی اگر این دو کشور اشغالگر نیروهایشان را از سوریه خارج نکنند، مجبور خواهیم شد گروه‌های مقاومت مردمی تشکیل دهیم.
کد خبر : 584328

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه در همه شهرهای سوریه به‌جز چند منطقه تحت کنترل گروه‌های تروریستی برگزار شد. بشار اسد، محمود مرعی و عبدالله عبدالله نامزدهای انتخابات سوریه هستند که برای دومین بار از سال ۲۰۱۴ به‌طور سراسری و با حضور همه گروه‌های سوری ازجمله معارضان داخلی برگزار شده است.


بامداد روز پنج‌شنبه درهای مراکز رأی‌گیری بسته و روند شمارش آرا آغاز می‌شود. انتخاباتی که با وجود فشارهای غربی‌ها با هدف غیرقانونی جلوه دادن آن برگزار شد و طبق نظرسنجی‌ها، انتظار می‌رود بار دیگر بشار اسد ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد.


در زمینه برگزاری انتخابات و مواضع نامزدهای انتخابات سوریه با محمود مرعی، از نامزدهای انتخابات و رقیب بشار اسد گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر تقدیم می‌شود.


آنا: حدود ۱۰ سال در رسانه‌های غربی-عربی معاند تبلیغ می‌شد نظام سوریه حکومت دیکتاتوری دارد و اکنون شما در انتخابات سوریه شرکت کرده‌اید. چشم‌انداز مردم‌سالاری را چگونه می‌بینید؟  


مرعی: دموکراسی در سوریه ریشه نداشته و ریشه ندوانیده و این نخستین تجربه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با حضور نامزدها از طیف‌های مختلف است که در آن همه گروه‌ها مشارکت کردند و حتی معارضان میهنی نیز حضور یافتند.



ظاهراً در سوریه بی‌سابقه بود که معارضان داخلی در انتخابات نامزد داشته باشند و بخواهند برنامه‌های خود را اجرا کنند؛ من برنامه‌های خود را برای انتخابات اعلام کردم و از اینکه نظام سوریه دموکراسی را به اجرا گذاشته است استقبال می‌کنم. این روند می‌تواند به ریشه‌دار شدن دموکراسی کمک کند و حیات سیاسی کشور را در بر بگیرد.  


آنا: اگر پیروز انتخابات سوریه شوید، نخستین اقدام شما چه خواهد بود؟


مرعی: اگر در انتخابات پیروز شوم حکومت وحدت ملی تشکیل می‌دهم و زندانیان عقاید را آزاد می‌کنم. برنامه انتخاباتی من دارای ۱۴ بند شامل تثبیت وضعیت سوریه ازجمله وحدت سرزمینی و ملی، گسترش حق حاکمیت بر کل جغرافیای سوریه، مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و ترکیه است.  


دنبال رفع همه‌جانبه تحریم‌ها و محاصره اقتصادی کشور از سوی آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهیم بود. طبعاً موضوع آزادی زندانیان عقاید، تکریم خانواده شهدا، تضمین تشکیل حکومت وحدت ملی و برگزاری کنفرانس ملی سوری-سوری با هدف تثبیت جایگاه دمشق و خروج از بحران و گفت‌وگوهای سوری‌ها در دستور کار دولت من قرار خواهد داشت.  




بیشتر بخوانید:


بشار اسد: نظر غربی‌ها درباره انتخابات سوریه مهم نیست




در دولت من تدبیر خاصی در زمینه قانون احزاب و نفی سلطه اندیشیده خواهد شد. قصد دارم امور جاری را به دست جوانان بسپارم و گروه‌های سیاسی و معارضان داخلی و خارجی را به مشارکت در روند فعالیت‌های جاری کشور دعوت کنم.  


آنا: در دولت مدنظر شما نحوه مواجهه با ترکیه و کشورهای غربی که باعث جنگ و ویرانی می‌شوند، چگونه است؟ آیا با آمریکا روابط را ازسر می‌گیرید؟


مرعی: ما معارضان سوری، ترکیه و آمریکا را دولت‌های اشغالگر می‌دانیم و شیوه تعامل با آن‌ها به مانند ارتباط با دولت‌های اشغالگر خواهد بود. طبعاً زمانی با آن‌ها وارد رابطه می‌شویم که نیروهایشان را از کشورمان خارج، تأسیسات نفت و گازمان را آزاد کنند و ارتش عربی سوریه بتواند کل سرحدات کشور را در کنترل خود درآورد.  


راه‌های تعامل زیادی با ترکیه و آمریکا وجود دارد، ولی اگر این دو کشور نیروهایشان را از سوریه خارج نکنند، مجبور خواهیم شد برای اخراج آن‌ها گروه‌های مقاومت مردمی تشکیل دهیم و مقابل اشغالگران صهیونیستی-آمریکایی-ترکی بایستیم.  


آنا: سوریه و ایران روابط دیرینه دارند. آیا در دولت شما روابط دو کشور دست‌خوش تغییر می‌شود؟  


مرعی: روابط ایران و سوریه قدیمی، تاریخی و سال‌های دوری است که تهران و دمشق همکاری‌های مختلفی با هم دارند و در همه حوزه‌ها همکاری‌های راهبردی ادامه یافته است. ما فراموش نخواهیم کرد که ایرانیان با خون، مال و حمایت‌های خود به مقابله با تروریسم پرداختند و از وحدت ملی سوریه پشتیبانی کردند.  


ما متحدان و دوستان خود را فراموش نمی‌کنیم؛ کشورهایی همچون ایران، روسیه، چین و همه آنهایی که به سوریه کمک کرده‌اند.   


آنا: نحوه برخورد شما با تروریست‌ها چگونه است و چه برنامه‌ای برای پایان جنگ در سوریه دارید؟


مرعی: درباره شیوه برخورد با گروه‌های تروریستی همچون جبهة النصره و داعش باید بگویم ما تنها با زبان زور و قدرت با آن‌ها سخن می‌گوییم، مگر اینکه تسلیم ارتش عربی سوریه شوند یا خاک کشورمان را ترک کنند؛ آمریکا خانه دوم تروریست‌هایی است که اکنون در سوریه جولان می‌دهند و ما به مبارزه با تروریسم بین‌المللی ادامه می‌دهیم.  


آمریکا کشوری است که سهم عمده‌ای در تأسیس داعش و القاعده دارد و ما با آن‌ها مبارزه می‌کنیم.  


آنا: روسیه به‌تازگی بمب‌افکن های اتمی در سوریه مستقر کرده است. آیا به همکاری راهبردی با روسیه ادامه خواهید داد؟  


مرعی: بله، روسیه و سور یه توافقنامه همکاری‌های راهبردی و دفاعی مشترک امضا کرده‌اند و روس‌ها پایگاه‌های هوایی، زمینی و دریایی در خاک کشورمان دارند. روسیه نقش فعال و مهمی در شکست تروریسم داشت و همواره از دولت و ملت سوریه حمایت کرده و در محافل بین‌المللی ازجمله شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع سوریه را تنها نگذاشته است.  



روابط مسکو و دمشق راهبردی و دوستانه است. آن‌ها حمایت‌های زیادی از سوریه انجام داده و در این راه نیروهایشان کشته شده‌اند.


آنا: در دوره ریاست جمهوری شما سوریه همچنان عضو قدرتمند محور مقاومت خواهد ماند؟


مرعی: همه قومیت‌های عربی داخل سوریه مخالف توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی در منطقه هستند؛ بنابراین درگیری‌های اعراب با صهیونیست‌ها درگیری بر سر موجودیت است. معتقدم موضوع فلسطین و حمایت از مقاومت موضوع اصلی و دغدغه جهان اسلام است که در آن یأس و ناامیدی وجود ندارد؛ ما نیز در آینده پر قدرت در کنار محور مقاومت خواهیم ماند و نقش خود را در برابر توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی ایفا خواهیم کرد.  


آنا: موضع‌گیری شما درقبال رژیم صهیونیستی و تجاوزاتش به خاک سوریه چیست؟  


مرعی: هرگز چیزی به نام دولت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ این یک رژیم ساختگی از سوی غربی‌ها در منطقه عربی و سرزمین فلسطین است. ما همواره به حقوق مشروع ملت فلسطین پایبندیم و حرفمان این است که فلسطین برای فلسطینیان باقی خواهد ماند و دشمن صهیونیستی در آنجا جایگاهی ندارد و نمی‌تواند خود را صاحب حق بداند.  


آن‌ها رژیم غاصب و دولت ساختگی هستند تا در میان امت اسلام تفرقه و درگیری به راه بیندازند. کار دائم آن‌ها خلق درگیری میان امت‌های عربی و اسلامی است.  


انتهای پیام/۴۰۳۳/

انتهای پیام/

ارسال نظر