صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

نحوه ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی/ اقدام عملی در جهش تولید متجلی می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به دنبال توسعه مهارت در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.
کد خبر : 583574

به گزارش خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اخیراً دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دستور کار قرار داده است. این دانشکده‌ها بر اساس اهداف تحولی دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد دانشگاه حل مسئله راه‌اندازی شده است.


برای تأسیس این دانشکده‌ها واحدهای دانشگاهی بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.


حداقل امکانات موردنیاز برای تأسیس کرده تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی


برای تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی حداقل‌های نیاز است که فضای آموزشی مستقل شامل فضای کلاسی کارگاهی آزمایشگاهی ورزشی فرهنگی به نحوه مستقل و تفکیک‌شده از دانشکده‌های دیگر وجود داشته باشد.


فضای آموزشی می‌تواند داخل یا خارج واحد دانشگاهی باشد امکانات کارگاهی بین واحدهای دانشگاهی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و سایر دانشکده‌های تابعه واحد به‌صورت اشتراکی و سیال است تا اگر خوشه‌ای تعطیل شود امکانات و منابع آن به سایر دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل شود.


حرفه‌ها سیال هستند و به‌تناسب نیازهای ناحیه‌ای تأسیس یا حذف می‌شوند. تأمین هیئت‌علمی و مهارتی و مدرسان فنی حرفه‌ای موردنیاز با تأکید بر استادکار ماهر بر عهده دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی است.


برای تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی باید طرح توجیهی و برنامه عملیاتی ارائه شود. برنامه عملیاتی بر اساس برنامه راهبردی واحد و آمایش منطقه‌ای و ظرفیت‌های واحد دانشگاهی صورت گیرد.


بررسی و تأیید طرح توجیهی دانشکده توسط کمیته گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی استان شورای تخصصی گسترش انجام می‌شود.


با توجه به آمایش منطقه‌ای تقاضای بازار کار و بر اساس برنامه راهبردی واحد دانشگاهی و به منظور توسعه حرفه‌ها رئیس واحد دانشگاهی مکلف است ضمن انتقال تمام رشته‌های فنی حرفه‌ای در دوره‌های کاردانی حرفه‌ای (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی حرفه‌ای (پیوسته و ناپیوسته) به دانشکده مهارت و کارآفرینی و پیگیری رشته‌های کارشناسی ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای نسبت به پیشنهاد حذف، اضافه یا تجمیع حرفه‌ها بر اساس ضوابط و مقررات دانشگاه به مراجع ذی‌ربط استان و دانشگاه اقدام کنند.


ساختار دانشکده


آموزش در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی از نوع مهارتی و به دو صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت است.


 ساختار دانشکده متناسب برای ارائه دوره‌های مهارتی و ارتباط مؤثر با صنعت و جامعه ارائه می‌شود. دانشکده‌ها در واحدهای ویژه مرکز استان و سطح یک دانشگاه زیر نظر معاون آموزشی و مهارتی و در واحدهای دیگر زیر نظر معاون علمی و معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی اداره می‌شود.


شرح وظایف هر یک از پست‌ها با هماهنگی معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه از سوی معاونت ابلاغ می‌شود.


انتهای پیام/4040/

انتهای پیام/

ارسال نظر