صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۸ - ۰۶ دی ۱۳۹۴
در گفتگوی آنا با معاون گردشگری استان کرمان و مدیر پایگاه جهانی بم مطرح شد:

12 سال بعد از زلزله، هنوز بازسازی ارگ بم به پایان نرسیده است/ معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمان در شبکه فرانسوی، پیوست سفر روحانی به پاریس

محمد جهانشاهی گفت: «استان کرمان در سال جاری میزبان 20 هزار گردشگر خارجی بوده است و 5 هزار گردشگر از ارگ تاریخی بم بازدید کرده‌اند.»
کد خبر : 58330

محمد جهانشاهی معاون گردشگری استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت:« بخش بین‌الملل شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین پنجشنبه مستندی از بخش گردشگری استان کرمان پخش خواهد کرد. همچنین پیوست سفر ریاست جمهوری به پاریس، شبکه «فرانس 2» به بحث جاذبه‌های گردشگری کرمان خواهد پرداخت.»


وی در ادامه با بیان این‌که از هفته جاری تور‌های گردشگری به استان کرمان آغاز خواهد شد، گفت: «جهانگردانی که از شبه قاره هند می‌آیند، از بم عبور می‌کنند که این حرکت نیز محور گردشگری استان محسوب می‌شود.»


جهانشاهی در سخنانش اشاره کرد: «پرواز مستقیم به بم و راه آهن آن نیز راه‌اندازی شده است.»


وی درباره وضعیت گردشگری ارگ بم پس از وقوع زلزله تشریح کرد: «از سال 1383 و 1384 در حوزه گردشگری و جذب توریست دچار افت شدید 90 درصدی شدیم. از سال‌ 1387 تا 1389 سالانه به طور میانگین میزبان 20 تا 25 هزار گردشگر بودیم. در سال‌های 1388 تا 1392 هم گردشگر خارجی زیادی به استان وارد نمی‌شد؛ اما از سال 1392 گردشگری استان روند رو به رشدی پیدا کرد که با توجه به ترمیم مسیر بازدید ارگ بم، این امر در گرشگری منطقه تاریخی نیز تاثیر بسزایی داشته است.»


وی تصریح کرد: «امسال با رشد صعودی گردشگری مواجه بوده‌ایم به طوری‌که استان کرمان بعد از سال‌ها میزبان 20 هزار گردشگر خارجی بوده است که 5 هزار گردشگر از ارگ بم بازدید کرده‌اند.»


جهانشاهی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته مقصد اصلی گردشگری بم بوده است، اظهار کرد: «بعد از وقوع زلزله ضربه سنگینی به استان وارد شد و از آنجا که ارگ در چرخه نبود، بر روی ظرفیت‌های دیگر استان کار می‌شد به طوری‌که کویر لوت مقصد گردشگران خارجی قرار گرفت.این در حالی است که در حال حاضر با پیش‌رفتن مراحل بازسازی در ارگ بم 30 درصد گردشگران به بم می‌روند که این رقم در دو سال اخیر روبه افزایش بوده است.»


وی درباره اخبار منتشر شده از شیوع بیماری در استان کرمان تصریح کرد: «ما از آنفلوانزا آسیب جدی دیده‌ایم اما آنچه می‌توان از شرایط موجود اعلام کرد، وضعیت امن استان است.»


بخش حفاظتی و مرمتی ارگ بم همچنان ادامه دارد


افشین ابراهیمی مدیرکل پایگاه جهانی بم گفت: «آنچه ثبت جهانی شده است بم و منظر فرهنگی آن (به عنوان میراث جهانی بم) است بنابراین ارگ بم یکی از آثار موجودی است که در این محدوده 23 هزار هکتاری قرار دارد. پس از زلزله بم، در فاصله کوتاهی اقدامات حفاظتی و مرمتی در ارگ بم آغاز شد که البته با گذشت سا‌لها همچنان استمرار دارد و تمام نشده است.»


مدیرکل پایگاه جهانی بم با بیان این که «بخش زیادی از رسیدگی به ارگ بم به آواربرداری اختصاص داشت چراکه درصد تخریب بسیار زیاد بود»، عنوان کرد: «در ارگ بم بلافاصله پس از زلزله شکل‌گیری کارگاه بین‌المللی بم آغاز شد که ماحصل و خروجی آن به بیانیه بم معروف شد. در این بیانیه اقدامات اضطراری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که باید در این محوطه اتفاق می‌افتاد ترسیم شد.»


وی یادآور شد: «بیانیه بم پایه تهیه طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم بود که سال 1388 به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسید و برای اجرا به مسئولان ابلاغ شد.»


ابراهیمی گفت: «تاکنون 99 درصد آواربرداری ارگ بم انجام شده است و کارهای حفاظتی و مرمتی هم در اشکال مختلف در چندین سطح حفاظت‌های اضطراری و پیشگیرانه، خواناسازی، ایمنسازی، نجات بخشی و یا بازسازی انجام شده و کماکان هم ادامه دارد.»


وی تصریح کرد: «اقدامات حفاظتی و مرمتی ارگ بم که شامل حصار پیرامونی ارگ بم است هم رو به اتمام است، همچنین حصار دوم ارگ بم، حصار سوم و بخشی از حصار حاکم‌نشین، محور بازار، تکیه، خانه سیستانی، مسجد پیامبر، بخشی از مسجد جامع، خانه یهودی‌ها، اسطبل، سربازخانه، بخش‌هایی از خانه میر اکبر و بخش‌هایی از حاکم‌نشین هنوز در حال بازسازی است. البته در اینجا باید متذکر شوم که برای مثال بحث مرمت اسطبل و یا بازار تنها به بخشی از این قسمت‌ها مربوط می‌شود. بنابراین بخش‌هایی از این قسمت‌ها حفظ و نگهداری شده است چراکه بازگرداندن ارگ بم به وضعیت پیش از زلزله در دستور کار نیست.»


مدیرکل پایگاه جهانی بم تصریح کرد: «کسی که وارد بم می‌شود باید هم چهره پیش از زلزله را احساس کند و هم اثرات ناشی از رویداد طبیعی زلزله را شاهد باشد. به همین دلیل بخش‌هایی از ارگ بم حفاظت و بخش‌های دیگری از آن مرمت شده است. حفاظت و نگهداری از بخش هایی که ناشی از زلزله به این شکل در آمده‌اند برای تحقیق نسل‌های بعد است.»


وی عنوان کرد: «دامنه فعالیت پایگاه در چند حوزه است که یکی تجهیز، ثبت و تملک، پایش و نظارت، پژوهش و شناخت، معرفی و آموزش و امور فرهنگی و ارتباطات است.»


ابراهیمی درباره حوزه پژوهش در ارگ بم نیز تشریح کرد: «در ارگ بم در چند حوزه کار می‌کنیم. در ارگ تیمی کارهای باستان‌شناسی، تیمی‌کارهای مرمتی بنا را انجام می‌دهند و طرح‌ مرمتی ابنیه را تهیه می کنند. همچنین یک تیم بر روی مرمت اشیای تاریخی، تیمی مسئول پایش، تیمی نقشه برداری و نظارت را برعهده دارند. تیم معمار نیز معماری ابنیه را بررسی می‌کند و تیمی دیگر بر روی مواد و بهینه سازی کار می‌کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر