تحول در بازاریابی دیجیتال/ سامانه جمعآوری و تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی بومیسازی شد
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یکی از دلایل اصلی شکست استارتآپها تمرکز روی مسائلی است که برای مخاطب مشکل به شمار نمیرود. مشکل اصلی مخاطبان را میتوان با تحلیل دادههای موجود در شبکههای اجتماعی شناسایی کرد. بنابراین به بنیانگذاران استارتآپها توصیه میشود که پیش از راهاندازی یک کسبوکار جدید، دادههای شبکههای اجتماعی را تحلیل کنند. بدینترتیب نهتنها راهحلی برای رفع یکی از مشکلات اصلی مخاطبان پیدا میشود بلکه احتمال موفقیت استارتآپ نیز به طور قابلتوجهی افزایش مییابد. بسیاری از مردم نظر واقعی خود را مقابل دوربین و میکروفون بیان نمیکنند اما وقتی پشت نقاب شبکههای اجتماعی قرار میگیرند، بهراحتی اظهار نظر میکنند. بنابراین فضای مجازی فضای واقعی است که حقیقت نظرات مردم در آن بیان میشود.
روزانه میلیونها پست و توئیت منتشر میشود. حجم دادههای موجود در شبکههای اجتماعی چنان بالاست که تحلیل آنها به دست انسان ممکن نیست. بنابراین برای تحلیل آنها به هوش مصنوعی نیاز است. حال یک شرکت ایرانی سامانهای برای جمعآوری دادهها از شبکههای اجتماعی و تحلیل بیدرنگ آنها توسعه داده است که میتواند تحلیل بازار و شناسایی مشکلات مخاطبان را برای کسبوکارها آسان کند. محققان این شرکت ماژولهای هوش مصنوعی برای این پلتفرم توسعه دادهاند که میتواند دقیقترین تحلیلها را از شبکههای اجتماعی به دست آورد.
سامانهای با کاربردهای فراوان
به گفته حسین مرادی، مدیر ارشد محصول شرکت سازنده این پلتفرم؛ این سامانه با هدف بهبود بازاریابی دیجیتال توسعه یافته اما کاربرد آن محدود به کسبوکارها نمیشود و میتوان از آن برای تحلیل بازارهای مختلف نیز استفاده کرد، این پلتفرم حتی در خبرگزاریها نیز کاربرد دارد. سامانه جمعآوری و تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی به صورت بیدرنگ اطلاعات را از شبکههای اجتماعی جمعآوری کرده، در کمتر از یک دقیقه تحلیل میکند و در نهایت نتایج آن را به کاربر ارائه میدهد. این سامانه در حال حاضر تنها دادههای توئیتر را تحلیل میکند، البته نسخه اینستاگرام و تلگرام نوشته شده و به زودی منتشر میشود. این پلتفرم در حال حاضر میتواند توئیتهایی که به زبان فارسی و عربی نوشته شده را جمعآوری و تحلیل کند اما طی دو ماه آینده زبان انگلیسی و زبانهای دیگری نیز به آن اضافه میشوند. کاربر میتواند بازه زمانی جمعآوری داده را مشخص کند، روبات کراولر این سامانه به اندازه سه سال اطلاعات ذخیره دارد.
روند تحلیل اطلاعات چگونه است؟
کراولر یا خزنده وب بخش اصلی یک موتور جستوجو است که با توجه به الگوریتم مشخص و هدفمند در وبسایتهای مشخصی گردش کرده و محتوای آنها را به پایگاه اطلاعاتی موتور جستوجوی خود ذخیره میکنند. روبات کراولر سامانه جمعآوری و تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی روزانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون توئیت را ذخیره کرده و با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل میکند. متن توئیتها از نظر موضوع بررسی شده و حس نویسنده توئیت نیز مشخص میشود. تنها کافی است کاربر یک کلمه کلیدی را در این سامانه وارد کند، تمامی توئیتهای که حاوی این کلمات است، جمعآوری میشود. این سامانه اطلاعاتی مانند این که چند نفر در این خصوص توئیت کردهاند، چه تعداد توئیت در این باره وجود دارد، توئیتها در چه بازه زمانی منتشر شدهاند، چه افرادی توئیت کردهاند، چه مقدار از آن ریتوئیت بوده است و توئیتها به دست انسان نوشته شده یا روبات را برای کاربر فراهم میکند.
این پلتفرم همچنین جنسیت نویسندگان توئیتها و بازه سنی آنها را نیز مشخص میکند. یکی دیگر از قابلیتهای این سامانه شناسایی کلماتی مشابه کلمه کلیدی جستوجوشده است که این امر در بازاریابی دیجیتال فواید بسیاری دارد. این ویژگی به کاربر اجازه میدهد حس مردم درباره یک برند خاص را شناسایی کند. سامانه جمعآوری و تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی میتواند حس (خنثی، منفی یا مثبت) فرد توئیتکننده نسبت به موضوع توئیت را شناسایی کند، امکان فیلتر توئیتهایی مثبت یا منفی نیز برای کاربر فراهم شده که به کسبوکارها اجازه میدهد نقاط ضعف رقبا را شناسایی کنند. این سامانه زمان انتشار پستها و هشتگهای به کار رفته در آنها را نشان میدهد و با استفاده از آن میتوان درک بهتری از استراتژی شبکههای اجتماعی رقیب به دست آورد. کسبوکارها میتوانند از این اطلاعات برای برندسازی و معرفی برند به مشتریان جدید استفاده کنند.
انتهای پیام/۴۰۲۱/پ
انتهای پیام/