صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

اسپیس‌ایکس در برابر بلو ارجین/ کدام شرکت پیروز نبرد فضایی می‌شود؟

پیش از این پروژه‌های فضایی صرفاً در سلطه نهادهای دولتی بود که می‌کوشیدند در رقابت‌های فضایی از کشورهای متخاصم عقب نمانند اما شرکت‌های جاه‌طلبی مانند اسپیس‌ایکس و بلو ارجین بازی را تغییر داده‌اند.
کد خبر : 583030

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، پیش از این،‌ پروژه‌های فضایی صرفاً در سلطه نهادهایی دولتی بود که می‌کوشیدند در رقابت‌های فضایی از کشورهای متخاصم عقب نمانند. پس از پایان جنگ سرد، فضا تا حدود زیادی تغییر کرد و در فضای بازار آزاد، شرکت‌های فناوری این فرصت را یافتند تا در این حوزه ورود کنند تا اینکه شرکت‌های جاه‌طلبی مانند اسپیس‌ایکس و بلو ارجین در این حوزه وارد شدند. البته شرکت‌های مختلفی پیشتر در این حوزه قدم نهاده بودند؛ اما این دو نام کمابیش برجسته‌ترین اسامی در بخش فضایی غیردولتی محسوب می‌شوند و شخصیت کاریزماتیک بنیانگذاران این شرکت‌ها آنها را برجسته می‌سازد.


اسپیس‌ایکس و بلو ارجین متعلق به دو تاجر قدرتمند یعنی ایلان ماسک و جف بزوس است که به دلیل علاقه‌شان به حوزه وسایل نقلیه خودران شناخته می‌شوند. در حالی که ممکن است این دو شرکت در بخش فضایی در تلاش برای کشف فضا کاملاً شبیه به هم عمل کنند اما ایدئولوژی و رویکرد آنها کاملاً متفاوت است. اما یک چیز را نمی‌توان انکار کرد و آن اینکه هر دو در حال تولید وسایل نقلیه بزرگ و قابل استفاده مجدد هستند که توانایی حمل افراد و ماهواره‌ها را به فضا داشته باشد.



سبقت ماسک


در حالی که ما در مورد مأموریت‌ها و پرتاب‌های اسپیس‌ایکس طی چند سال گذشته چیزهای زیادی شنیده‌ایم، اما بلو ارجین چندان در فاز عملیاتی بلندپروازانه عمل نمی‌کند. فقط در دو سال گذشته اسپیس‌ایکس ده‌ها پرتاب انجام داده است که تقریباً ۲۰٪ از تقریباً تمام پرتاب‌های جهانی را در بر می‌گیرد.


اسپیس‌ایکس همچنین اولین شرکت خصوصی است که موشک فالکون ۹ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد این اولین بار بود که یک وسیله نقلیه فضایی متعلق به یک نهاد خصوصی و نه ناسا،‌ انسان را به مدار منتقل کرد. شور و شوق ماسک در کاوش مریخ و سایر نقاط در فضا بر کسی پوشیده نیست. در سال ۲۰۰۱، او ایده «پناهگاه مریخ» (Mars Oasis) را ارائه داد و حتی حاضر شد چند میلیون دلار برای اجرای پروژه خرج کند.


از طرف دیگر، بلو ارجین هنوز چندان فعال نبوده است. اما جاه‌طلبی‌هایش تفاوت چندانی با اسپیس‌ایکس ندارد. موشک این شرکت به نام نیوگِلن نقل هر مجلسی است و این شرکت قصد دارد آن را در ژوئیه ۲۰۲۱ پرتاب کند. این موشک توسط خود شرکت ساخته شده است و BE-۴ نام دارد. بزوس در سال ۲۰۰۰ به طور مخفیانه شرکت موشکی خود را تأسیس کرد اما این شرکت تنها پس از سال ۲۰۱۵ مورد توجه قرار گرفت. بلواوریجن در حال کار بر روی موشک نیوشفرد است که قادر به پرواز و فرود عمودی است و این شرکت می‌خواهد از آن برای گردشگری انسانی استفاده کند.


هوش مصنوعی


اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۸، روباتی را با نام سیمون (CIMON) که مخفف «یارِ همراهِ تعاملیِ خدمه» است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد تا به فضانوردان در انجام کارهای خود مانند آزمایش‌های علمی کمک کند. این اولین فناوری هوش مصنوعی بود که به ایستگاه فضایی پرتاب شده است.



اسپیس‌ایکس همچنین در درونِ موشک فالکون ۹ که اخیراً پرتاب شده از هوش مصنوعی استفاده کرده است. در حقیقت این موشک یک خلبان اتوماتیک پیشرفته با هوش مصنوعی است که کِرو دراگون را هدایت می‌کند تا فاصله ۲۰ متری از ایستگاه فضایی می‌رساند.


AWS


شرکت مادر آمازون در حوزه رایانش ابری یعنی AWS به‌تازگی بخش تجارت فضایی جدیدی را رونمایی کرده است. این پروژه با هدف ارائه خدمات AWS به بنگاه‌های فضایی و صنعت ماهواره‌ای شکل گرفته است و هدفش کمک به انجام عملیات پرواز فضایی است. به عبارت دیگر قرار است راه حل‌های ابری ایمن، انعطاف پذیر، مقیاس‌پذیر و مقرون به صرفه برای مأموریت‌های فضایی ارائه شود. آمازون بدین منظور باید معماری نرم‌افزاری و نوع نگاه عمومی به فضا را تغییر دهد.


چه کسی برنده می‌شود؟


حوزه‌های زیادی وجود دارد که اسپیس‌ایکس موفق شده است در آن خود را به‌عنوان یک پیشتاز فضایی مطرح کند در این میان می‌توان به ساخت و ارسال موشک‌های دارای سوخت مایع به مدار زمین، توسعه پرتابگر کوچک، پرتاب موفقیت‌آمیز موشک، گردش در مدار و فرود فضاپیما، توسعه ارزانترین موشک موجود، اولین شرکت خصوصی برای ارسال انسان به فضا و... نام برد.



از طرف دیگر، بلو اوریجن دوست دارد در آنِ واحد گام‌های کوچکی بردارد. این شرکت تاکنون یک سیستم کپسولی زیرمداری ایجاد کرده و به فناوری موشک‌های قابل استفاده مجدد با پرواز و فرود به طور عمودی دست یافته و یک وسیله پرتاب مداری دومرحله‌ای را با کمک نیوگلن ساخته است و به‌زودی قصد دارد فضانوردان را دوباره به ماه بفرستد.


در حالی که اسپیس‌ایکس موشک‌های مختلفی را به مدار فرستاده و اخیراً فضانورد به فضا اعزام کرده است، بلو اوریجن تازه در حال تلاش برای دستیابی به این امر است. اگرچه در رقابت بین این دو،‌ یک تأخیر محسوس و قابل مشاهده وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که بلو اوریجن اصلی‌ترین رقیب اسپیس‌ایکس در سال‌های آتی خواهد بود.


انتهای پیام/۴۱۶۰/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: اسپیس‌ایکس ناسا
ارسال نظر