صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بررسی بازار خودروهای صفر در مناطق مختلف دنیا / اروپا و چین در صدر، روسیه و برزیل در قعر

آمار فروش خودروهای صفر یازده ماه ابتدایی سال در دنیا نشان از رشد بازارهای اروپا، چین، آمریکا و هند دارد و از سوی دیگر وضع در برزیل و روسیه بحرانی است. بازار ژاپن در این میان کاهش نسبتا سنگینی را به خود دیده است ولی بازارهای جهانی کماکان در اختیار شرکت‌های ژاپنی است.
کد خبر : 58254

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، موسسه آلمانی VDA آمار فروش خودروهای صفر را در کشورهای مختلف منتشر کرد و بر اساس این آمار هند بیش‌ترین رشد را در ماه‌های اخیر و اتحادیه اروپا بیش‌ترین رشد فروش در تمام طول سال داشته است.


کم‌ترین رشد فروش در طول سال هم مربوط به کشور روسیه است که با کاهش بیش از 30 درصدی در شرایط بسیار بدی قرار گرفته است.


مجموع فروش خودرو هم طبق روال عادی در اختیار کشور چین است که ایالات متحده با تفاوت نسبتا کمی در دنبال آن است و پس از این دو کشور هم بیشترین تعداد خودروهای فروخته شده در اختیار مجموع اتحادیه اروپاست.


بازار خودروهای صفر در ماه‌های گذشته در حالی به شدت در هند، چین و ایالات متحده آمریکا رشد کرده است که در برزیل و روسیه با کاهش مواجه بود. فروش خودروهای صفر در اروپا نیز همچنان رشد داشت.


اروپا با 8.6 درصد رشد فروش در طول سال، بیش‌ترین رشد فروش را داشته‌ و به فروش 13 میلیون و 45هزار دستگاه دست یافته است.


پس از این بیش‌ترین افزایش نرخ فروش در اختیار چین است که با رشد 7.8 درصدی به فروش 17 میلیون و 646 هزار دستگاه رسید. چین که در ابتدای سال با رکود مواجه شده بود با اتخاذ تصمیم‌های صحیح توانست به این رشد دست پیدا کند.


فروش خودرو در هند با رشد 7.6 درصدی به 2 میلیون و 541 هزار دستگاه رسید. این کشور در 13 ماه گذشته دارای رشد فروش بوده است و تحلیلگران موسسه VDA دلیل این امر را انجام اصلاحات به موقع و معنی‌دار اقتصادی می‌دانند.


فروش خودرو در ایالات متحده با رشد 5.5 درصدی به آمار فروش 15 میلیون و 752 هزار دستگاه در طول سال رسیده است. در کشور آمریکا تنها دو میلیون دستگاه کم‌تر از چین فروش رفته است و به تنهایی 2 میلیون و 700 هزار دستگاه بیش‌تر از کل اتحادیه اروپا فروخته است. یکی از دلایل عمده این افزایش فروش کاهش قیمت سوخت و بهبود شرایط اقتصادی و امیدواری مردم به بهبود شرایط اقتصادی است.


پس از اروپا نوبت به کشور ژاپن می‌رسد که با کاهش شدیدی نسبت به سال پیش مواجه شده است. ژاپن در یازده ماه سال با کاهش 9.9 درصدی نسبت به سال پیش توانست 3میلیون و 900 هزار دستگاه به فروش برساند. البته صنعت خودروسازی این کشور ضرر چندانی متحمل نشده و هنوز هم بازار آمریکا را قبضه کرده است.


کارشناسان معتقدند رکود بازار خودروی برزیل در سال گذشته چندان شدید بود که باعث شد تعداد زیادی از کارخانه‌های آن هم به تعطیلی کشیده شود. اعتصاب و اعتراض کارگران خودروسازی‌ها هم در این ماجرا مزید بر علت بود. آمارهای به دست رسیده این حرف را تایید می‌کند. تنها در ماه اکتبر برزیل با کاهش 36.4 درصدی و در ماه نوامبر با کاهش 32.3 درصدی نرخ فروش مواجه بود. این آمار در تمام طول سال تکرار شد و فروش خودرو در این کشور متوجه کاهش شدید شد. برزیل در طول سال با کاهش 24.2 درصدی توانست تنها 2 میلیون و 259 هزار دستگاه به فروش برساند.


فروش خودروهای روسیه تنها در ماه نوامبر با کاهش بسیار شدید 42.7 درصدی روبرو شد. آمار فروش خودروی روسیه در طول سال هم به همین شکل بوده است. در یازده ماه ابتدایی سال 2015، روسیه با کاهش فروش 34.5 دهم درصد تنها یک میلیون و 454 هزار دستگاه فروخته شده است.


این آمار با سرمایه‌گذاری خودروسازهای بزرگ در کشور روسیه همخوانی دارد. پس از ماجرای حمله نظامی روسیه به کریمه در سال 2014، روابط کشورهای غربی با روسیه مختل شد. اگر چه حضور روسیه در نبرد علیه داعش این ماجرا را به فراموشی سپرد، ماجرای حمله ترکیه به هواپیمای نظامی روسی و به دنبال آن تحریم ترکیه، روسیه را به موقعیت بدتری وارد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر