صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اسلامی:

۸ پروژه ریلی دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: هشت پروژه جدید ریلی در آستانه تکمیل است که تا پایان سال ۱۴۰۰ کامل می‌شود و برخی از آن‌ها در همین مدت افتتاح می‌شوند.
کد خبر : 582312

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین همایش بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در  مهندسی راه‌آهن در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه‌ها در شکستن رکورد ساخت راه‌آهن اظهار داشت: دستگاه‌های ذی‌ربط با ارائه صورت مساله‌هایی که دارند می‌توانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهش‌ها و ظرفیت‌های علمی در راستای اهداف و مسائلشان شکل بگیرد.


وی افزود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش‌افزوده ایجاد کنند.


اسلامی خاطرنشان کرد: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوری‌ها و پژوهش‌های خودمان،خلق فرصت‌ها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاه‌ها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.


وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: در دو سال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راه‌آهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و  این امر با اهتمام ویژه و کار شبانه‌روزی محقق شد و این هدف‌گذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.


وی گفت: نخستین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود، بر این اساس از شرکت‌ها و کارخانجات سازنده حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما هم اکنون نتیجه‌اش این است که ریل در داخل کشور تولید می‌شود و برای پروژه‌های زیرساختی نصب شده و به بهره‌برداری می‌رسد.


اسلامی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که  گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این کار برای نخستین بار انجام شد.


وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به موازات آن سرمایه‌گذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدف‌گذاری کردیم و این امری ضروری بود، زیرا در این شرایط جنگ تحمیلی، تحریم‌های سخت، پیچیده و ظالمانه‌ای را کشورهای تروریست و حامیان آن‌ها به ما تحمیل کرده بودند.


وی بیان داشت: توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در سال های ۹۸ و ۹۹ حدود یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تامین مالی خودمان و نیز با  اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.


این مقام مسوول با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.  


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگی‌مان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتم‌هایی که مربوط به واگن‌های باری بود، به‌ویژه چرخ و محور، ترمز که فوق‌العاده حساس است، تولید داخل شد و  این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌بردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.


اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافع‌شان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، تاکید کرد: امروز نیز به آنان اعلام می‌کنیم به‌جای واردات، برای صادرات تلاش کنند و  اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و  این کار برایشان حلال‌تر است و دعای همه پشت‌شان خواهد بود.


وی اضافه کرد: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامه‌ریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دست‌شان می‌رسد و قطارها بر اساس اقتضائات حرکت نکنند.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی، تصریح کرد: براساس وعده دولت، تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه یابد، در یک گام و در سه سال گذشته پنج استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند، همچنین هشت پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل است که تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود و برخی از آن‌ها در همین مدت افتتاح می‌شوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول ساخت خطوط ریلی کشور است.


اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راه‌آهن کشور انجام شده است، ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل گذاری می کنیم که این ۶ برابر ریل‌گذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راه‌آهن انجام گرفته است.


وی تاکید کرد: ما معدل ۱۵۰ کیلومتری را در احداث راه‌آهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دوره‌ها رشد داشته است.


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راه‌آهن در استان‌های کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گفت: خط میانه، بستان‌آباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راه‌آهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژه‌هایی هستند که افتتاح می‌شوند.


انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر