صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
صالحی عمران:

شکاف مهارتی کیفیت آموزشی را نمایان می‌کند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای معتقد است: شکاف مهارتی کیفیت آموزشی را نمایان می‌کند و اگر شکاف زیاد باشد یعنی آموزش کیفیت لازم را ندارد.
کد خبر : 582228

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم صالحی عمرانی صبح امروز در مراسم مجازی سرآمدان آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: نحوه آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خیلی مهم است چراکه سیستم آموزشی و اداری در کنار یکدیگر می‌توانند انتقال مهارت به دانشجو را صورت دهند.


وی افزود: با وجود کرونا به‌اجبار وارد آمورش مجازی شدیم توجه به کیفیت در آموزش مجازی از اهمیت خاصی برخوردار است. باید ابتکاراتی به خرج دهیم چراکه بیشتر دروس در دانشگاه فنی و حرفه‌ای عملی و آزمایشگاهی است. این امر بیشتر دست مربیان است و از هر پیشنهاد و نوآوری در این زمینه استقبال می‌کنیم.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: نقش استاد در یاددهی خیلی مهم است. ما معتقدیم آموزش در دانشگاه‌ها مهارتی باید بر اساس نیاز بازار کار صورت گیرد. غیرازاین آموزش مهارتی نداریم.


صالحی عمران بیان کرد: من انتظار دارم که مربیان آموزشی با نیازهای بازار کار بیش از پیش آشنا شوند و بدانند آموزش‌هایی که ارائه می‌دهند کاربردی است یا نه؟ هر مطلبی که در سرفصل‌ها گنجانده می‌شود باید با توجه به بازار کار انجام شود.


وی گفت: اخیراً اصطلاح شکاف مهارتی در مجامع بین‌المللی آموزشی بسیار استفاده می‌شود این اصطلاح به معنای شکاف آموزش و مهارت است. انتظاراتی که کارفرمایان از مهارت دارند به‌عنوان وضع مطلوب در نظر گرفته می‌شود و آموزش‌های فعلی به‌عنوان وضع موجود است. وقتی بین این دو فاصله باشد شکاف مهارتی وجود دارد و اکنون این شکاف مشاهده می‌شود.


وی با بیان اینکه اگر شکاف زیاد باشد یعنی آموزش کیفیت لازم را ندارد، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۷ هزار نفر کادر آموزشی داریم که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند تا این شکاف مهارتی برطرف شود.


صالحی عمران افزود: یک تحقیق مفصل درباره شکاف مهارتی انجام شده و بر اساس آن مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموختگان استخراج شده است. یکی از این مهارت‌های مورد نیاز، مهارت حل است. کارفرمایان به حل مسئله نیاز دارند اما این ویژگی در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کم است.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: مهارت دیگر تاب‌آوری است، فارغ‌التحصیلان مهارت کافی در زمینه تاب‌آوری ندارند. باید در برنامه‌ریزی آموزشی به این موضوع توجه و برنامه‌های درسی لازم را در نظر گرفته شود.


وی اضافه کرد: مهارت دیگر مهارت ارتباطی است. کارفرمایان به این مهارت نیز تأکید دارند. مهارت مذاکره و چانه‌زنی نیز برای کارفرمایان مهم است، متأسفانه بسیاری از این مهارت فارغ‌التحصیلان برخوردار نیستند. مهارت رهبری هم خیلی مهم است. آگاهی تجاری فارغ‌التحصیلی مهارت دیگری است که کارفرمایان به آن تأکید دارند که در میان فارغ‌التحصیلان کمتر دیده می‌شود.


صالحی عمران گفت: اگر آموزش‌ها مبتنی بر نیازهای بازار کار باشد بسیاری از این مهارت‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرد. نکته دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که برنامه‌های درسی باید چابک باشند. انتظارم این است که کادر آموزشی به این امر توجه و برای آن برنامه‌ریزی کنند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر