موافقان و مخالفان طرح ساماندهی بازار خودرو چه میگویند؟
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در روز سهشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ وضعیت صنعت و بازار خودرو را در جلسهای با حضور علیرضا رزمحسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا و رئیس انجمن قطعهسازان بررسی خواهد کرد.
گردهمایی چندین باره مسئولان و سیاستگذاران صنعت خودرو در حالی به منظور اخذ پیشنهاد دستاندرکاران این بخش در جهت برونرفت از شرایط زیان بار خودروسازان، کمبود عرضه، حضور فعالانه واسطهگران و دلالان، خروج تقاضای مصرفی، کیفیت پایین خودروهای تولیدی و ... فراهم شده است که طرح ساماندهی بازار خودرو با محوریت عرضه خودرو در بورس کالا در چند قدمی تصویب است؛ اما در چندین مورد محل اختلاف بین وزارت صمت و خودروسازان و بهارستانیهاست.
موافقان طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو
موافقان طرح ساماندهی بازار خودرو با محوریت عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا بر این باورند که شفافیت حاکم بر بازار سرمایه امکان نظارت دقیق را بر روند فعالیتهای انجام شده در بستر بازار را گسترش میدهد از اینرو قیمتسازی یا اعلام قیمت کاذب توسط دلالان حذف شده و قیمت واقعی بین خریداران و فروشندگان کشف میشود.
فاصله قابل توجه قیمت کارخانه و بازار آزاد بساط سودجویان را داغ کرده است بهگونهای که برخی پس از خرید خودرو از در کارخانه اقدام به فروش آن در بازار آزاد و به قیمتهایی بالاتر از قیمت کارخانه کرده و از این مسیر سود کلانی به جیب میزنند، بنابراین موافقان طرح ساماندهی خودرو معتقدند با اجرای این طرح و عرضه خودرو در بورس کالا فاصله قیمت بین کارخانه و بازار از بین رفته و از این طریق نیز انگیزه لازم برای حضور سودجویان حذف میشود در نتیجه تقاضای مصرفی جایگزین تقاضای غیرمصرفی میشود.
بیشتر بخوانید:
یکی دیگر از مواردی که اجرای طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو را از دید عدهای واجب کرده است حل مسئله تأخیر در تحویل خودروهای پیشفروش شده و زدودن بدقولی از چهره خودروسازان است، با عرضه خودرو در بورس کالا امکان پیش فروش بیضابطه و خارج از ظرفیت خودروسازان از بین میرود.
طی سالیان اخیر دیده شده که خودروسازان با برخی نهادها و سازمانها قراردادهایی را جهت تحویل تعدادی خودرو صفر کیلومتر منعقد کردهاند که از این منظر به لحاظ قیمت پایین خودروهای کارخانهای نسبت به بازار آزاد، خودروسازان امتیازان ویژهای را به سازمان طرف قرارداد اعطا کردهاند؟ ولی باید این سؤال را پرسید که دلیل اعطای این میزان از امتیازات ویژه به برخی از نهادها چیست؟
جزئیاتی از اختلافات مجلس و خودروسازان در طرح ساماندهی بازار خودرو
نحوه تعیین قیمت پایه اولین محل اختلاف نظر بین مجلس و وزارت صمت و خودروسازان است. در طرح مجلس شورای رقابت قیمت پایه را تعیین میکند اما خودروسازان و وزارت صمت فرمول قیمتگذاری شورای رقابت را غیرعلمی و منطقی دانسته و تصمیم این نهاد رگولاتوری را عامل تشدید زیان خودروسازان در زمینه تأمین مالی میدانند. وزارت صمت و غولهای خودروسازی بر این باورند که قیمت پایه عرضه خودرو در بورس باید توسط خود خودروساز تعیین شود.
یکی دیگر از موارد اختلافی بین مجلس و وزارت صمت و خودروسازان بر سر مابهالتفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه در نظر گرفته شده است، بهارستانی معتقدند مبالغ حاصل باید به خزانه واریز و از این طریق در صنعت خودرو تزریق شود. سومین عامل اختلاف به چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا برمیگردد، وزارت صمت و خودروسازان به عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا اصرار دارند و مجلسی به عرضه تمام محصولات در بورس.
آخرین وضعیت تصویب طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو
طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم متولد شد و اکنون به مجلس یازدهم رسیده است، این هفته طرح فوق پس از بررسی نهایی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صحن میرود و از آنجایی که این طرح از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود بعد از اعلام وصول در صحن علنی مجلس در اسرع وقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/