«جنس فروخته شده پس گرفته نمیشود» خلاف حقالناس است
به گزارش خبرنگار گروه اقتصای خبرگزاری آنا، سید محمود نوابی در چهاردهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان که هم اکنون در سالن همایشهای صدا و سیما در حال برگزاری است، افزود: تعداد کسانی که به دریافت تندیس و گواهینامه رعایت حقوق مصرف کننده موفق شدهاند، نسبت به سالهای نخست برگزاری این همایش، ۱۷ برابر افزایش یافته است.
نوابی با اشاره به اینکه امسال ۱۱۸ بنگاه اقتصادی موفق به دریافت گواهی نامه و تندیس شدهاند، ادامه داد: سه سال است که همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در استانهای فارس، یزد، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، همدان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، قزوین و گیلان نیز به منظور نهادینه کردن فرهنگ خدمت به مصرف کنندگان برگزار میشود.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه هدف از اعطای گواهی نامه و تندیس در روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، رعایت حق الناس در جامعه است، گفت: مدیریت تولید بر اساس نیاز و سلیقه مصرف کنندگان و کسب رضایت مشتری در واقع همان حق الناسی است که در مفاهیم دینی نیز به آن بسیار اشاره شده است.
وی افزود: توجه به این نکته مهم است که تولیدکنندگان نیز خود مصرف کنندگان مواد اولیه هستند و اگر مواد اولیه مورد نیاز آنها با قیمت و کیفیت مناسب تامین نشود، در واقع نمیتوانند تولیدی متناسب با نیاز جامعه را ارائه دهند.
نوابی با تاکید بر اینکه رعایت حقوق مصرف کنندگان در واقع منجر به افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات در جامعه میشود، تصریح کرد: چرا باید در یک جامعه اسلامی که به حق الناس بسیار اشاره شده، به مشتری گفته شود که جنس فروخته شده پس گرفته نمیشود؟
وی افزود: اینکه جنس فروخته شده پس گرفته نمیشود، در واقع به معنی آن است که ما مصرف کننده را در یک حالت ناچاری نسبت به مصرف قرار میدهیم که این بر خلاف موازین رعایت حقوق مشتری و مصرف کننده است.
رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه باید خدمات قبل از فروش را نیز به مجموعه الزامات رعایت حقوق مصرف کننده اضافه کنیم، گفت: باید هنگام عرضه کالاها به مصرف کننده و مشتریان به آنها تاکید شود چنانچه کالایی ایراد داشت، حتی پس از فروش هم پس گرفته میشود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملکرد مثبت سامانه ۱۲۴ گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد شکایات مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ و بدون مراجعه حضوری به دست مسئولان سازمان میرسد.
انتهای پیام/