صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۲۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

مدیریت شهری فعلی قادر به اتمام پروژه پایانه شرق پایتخت نیست

سال‌ها قبل که کلنگ ساخت  پایانه‌ای جدید در منتهی‌الیه شرق تهران به زمین زده شد، قرار بود ظرف مدت محدود پایانه‌ای شکیل در شرق تهران ساخته تا پایانه قبلی جابجا شود. پایانه‌ای بزرگ که نماد تهران در دروازه شرقی پایتخت باشد، اما چه فکر می‌کردیم و چه شد.  
کد خبر : 579629

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا،  سید احمد علوی کارشناس شهری،  سال‌ها قبل که کلنگ ساخت  پایانه‌ای جدید در منتهی‌الیه شرق تهران به زمین زده شد، قرار بود ظرف مدت محدود پایانه‌ای شکیل در شرق تهران ساخته تا پایانه قبلی جابجا شود. پایانه‌ای بزرگ که نماد تهران در دروازه شرقی پایتخت باشد، اما چه فکر می‌کردیم و چه شد.  


مدیریت شهری ۱۲ ساله تهران با هر سختی و مشقت توانست رؤیای دروازه شکیل شرق تهران را عملیاتی کند اما عمرش به پایان و افتتاح پروژه قد نداد و پروژه با ۹۰ درصد پیشرفت تحویل مدیران اصلاح‌طلبی شد که تازه روی کار آمده بودند. این پروژه آماده بود تا ربان قرمزش به دستان آن‌ها قیچی بخورد و افتخارش نیز نصیب این افراد شود اما دریغ از اندکی تدبیر و پیشرفت.


پروژه روی زمین ماند تا بشود «لانه کبوترها». طرح ساخت پایانه جدید شرق پس از طی مطالعات جامع و وسیع طبق بند ۵ مصوبه شماره ۱۶۴ مورخ ۱۳۶۹/۱/۱۵ و نیز بند ۲۰ صورتجلسه شماره ۱۹۷ مورخ ۱۳۷۱/۰۳/۰۱ در کمیسیون ماده پنج مصوب و از سال ۱۳۷۰ طراحی و مشاوره آن از طریق سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و مهندسان مشاور «آبان» در اراضی سرخه‌حصار آغاز شد.


اما این طرح پس از دوره‌ای رکود مجدداً از سال ۱۳۹۲ زیر نظر سازمان عمرانی مناطق (کارفرما)، سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها (بهره‌بردار) و شرکت سامان بیس (پیمانکار سابق) آغاز شد.


اما هنوز دلیل ان که پروژه با ۹۰ درصد پیشرفت رها شده است، برای کسی- حداقل خارج از مدیریت فعلی شهر تهران- مشخص نیست.


۴ سال است که پایانه شرق معطل تنها ده درصد پیشرفت فیزیکی است، به‌گونه‌ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه بازدید سرزده از این پایانه در سال ۹۷ اعلام کرد:"برای اتمام این پروژه ناتمام ۳۰میلیارد تومان اعتبار لازم است و این در حالی است که کلاً برای ساخت این پروژه ۹۶میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ یعنی حدود یک‌سوم مبلغ پروژه باقی‌مانده اما ۱۴‌ماه است که این پروژه خوابیده و محل زندگی کبوترها شده و اگر هرچه زودتر افتتاح نشود، خراب می‌شود" .


در حالی محسن هاشمی حدود سه سال قبل از تبدیل این پایانه به لانه کبوتر و متروکه شدن آن خبر داد که بازهم، علیرغم همه هشدارهایی که خود داد،  نه در شورایی که ریاستش با هاشمی بود به آن توجهی شد و نه در شهرداری.


۲ سال هم از اظهارات هاشمی گذشته و اکنون شهرداری تهران برای تکمیل این پروژه باید مبلغی به‌مراتب بیشتر از ۳۰ میلیارد تومان هزینه کند. در این روزهای پایانی عمر شورای اصلاح‌طلب نیز با افزایش قیمت‌ها، تغییر اولویت‌ها از احداث پایانه به ایجاد لاین دوچرخه و رنگ‌آمیزی شهر و قرار گرفتن در تب‌وتاب انتخابات و... دیگر امیدی به افتتاح حتی دقیقه نودی این پایانه نیست.  


یادمان باشد که چهار سال است که پروژه پایانه شرق پایتخت با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت معطل مانده و مدیریت شهری فعلی نتوانست چند درصد باقی‌مانده را انجام و پروژه را راه‌اندازی کند و دریغ از یک درصد پیشرفت و اراده‌ای برای توجه به این موضوع!  


یادمان باشد که اموال و دارائی‌های شهرداری، اموال و دارائی‌های مردم تهران است و به امانت در اختیار مدیران شهرداری قرار گرفته است.


انتهای پیام/۴۱۲۹/


انتهای پیام/

برچسب ها: اعضای شورای شهر
ارسال نظر