صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۲۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
با برگزیدگان فرهیختگان/ اکبری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

ساخت صابون گیاهی با فناوری نانو/ پژوهش در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی پررنگ است

دانش‌آموز برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نتیجه پژوهش‌های بنده تا امروز محصول ایده‌ای است که از مبحثی در کتاب علوم چهارم ابتدایی در ذهنم ایجاد شد.
کد خبر : 579621

به گزارش خبرنگار حوزه پژوهش و پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه‌ها و مدارس با داشتن دانشجویان و دانش‌آموزان نخبه و با انگیزه می‌توانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.


اگر مدارس مسئله‌محور باشند، به تربیت دانش‌آموزانی ایده‌پرداز، کارآفرین و با انگیزه می‌پردازند تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. در این راستا مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی به مسئله‌محوری اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و فضای خوبی برای دانش‌آموزان مهیا می‌کنند.


به‌تازگی هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و هزار و ۸۵۶ اثر بدون احتساب آثار اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در ۲۷ محور به دبیرخانه جشنواره فرهیختگان ارسال شد و از این تعداد ۷۰ اثر برگزیده و ۹ اثر مورد تقدیر قرار گرفت.


این ۷۰ اثر برگزیده از ۲۱ استان و ۳۷ واحد دانشگاه آزاد اسلامی بود که استان تهران با ۱۴ اثر برگزیده رتبه اول، استان اصفهان با ۱۳ اثر برگزیده رتبه دوم، استان آذربایجان شرقی با ۷ اثر برگزیده رتبه سوم، استان یزد با ۵ اثر برگزیده رتبه چهارم و استان قزوین با ۴ اثر برگزیده رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند.


در همین راستا خبرگزاری آنا با سینا اکبری، برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در محور دانش‌آموز پژوهشگر برتر و دانش‌آموز سال ششم دبستان سما ۱ تهران به گفت‌وگو نشسته‌ است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


۵ مانع فعالیت پژوهشی در کشور/ ایران در حوزه مقالات علمی جایگاه مناسبی در منطقه دارد


ارائه بیش از ۲۹۰ مقاله علمی و چاپ ۱۷ کتاب/ بروکراسی اداری مهم‌ترین مانع بر سر راه پژوهشگران است


ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله و چاپ ۱۷ کتاب/ دانشگاهیان برای تقویت حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر تلاش کنند




آنا: انتخاب شما به‌عنوان دانش‌آموز پژوهشگر برتر جشنواره فرهیختگان بر اساس چه شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی بوده است؟


اکبری: انتخاب‌ها بر اساس داوری‌های دقیق و علمی هیئت داوری بوده و مراحل پژوهش و مدارک مورد نیاز از ابتدای خلق ایده، اجرای آن، نتیجه و محصول به داوران محترم ارائه شده‌ است. همچنین طی چند سال گذشته در جشنواره‌های متعددی شرکت داشتم و مراحل‌ پژوهش بارها داوری و بررسی شده و حائز رتبه‌ها و مقام‌هایی هم شده‌ام.



جرقه ایده‌ای از کتاب علوم چهارم ابتدایی


آنا: جزئیاتی از فعالیت پژوهشی خود را که باعث انتخاب شما شد، تشریح بفرمایید.


اکبری: به لطف خداوند نتیجه پژوهش‌های بنده تا امروز محصول ایده‌ای است که از مبحثی در کتاب علوم چهارم ابتدایی در ذهنم ایجاد شد. مراحل اولیه این پژوهش را در منزل انجام دادم و در ادامه راه با علم نوین نانو آشنا شدم. همچنین با تلفیق علم نانو و اطلاعاتی که از پژوهش‌های اولیه خود به‌دست آوردم و با راهنمایی‌های عطوفت، معلم علوم عزیزم در سال پنجم ابتدایی، در  زمینه علم شیمی، یک صابون گیاهی با فناوری نانو ساختم.


فراهم کردن امکانات برای دانش‌آموزان پژوهشگر جدی گرفته نمی‌شود


آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در ایران را چه می‌دانید؟


اکبری: در مقطع دانش‌آموزی فراهم کردن امکانات برای پژوهشگران جدی گرفته نمی‌شود و دسترسی به استاد راهنما و آزمایشگاه با سختی همراه است.


جایگاه مناسب ایران در حوزه پژوهش و فناوری در سطح بین‌المللی


آنا: آیا کشور در حوزه پژوهش و فناوری در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای جایگاه مناسبی دارد؟


اکبری: بله، البته ما می‌توانیم در جایگاه‌های بالاتری نیز قرار بگیریم. بنده با شرکت در جشنواره‌های مختلف متوجه شدم که در سطح مدیریت و مراتب بالای سازمان‌ها برای پژوهش، جایگاه ویژه‌ای قائل هستند اما در مقام اجرا برای یک پژوهشگر مشکلات بسیاری وجود دارد و حمایت‌ها در مسیر پژوهش کمرنگ می‌شوند.



نوجوان باید در زمینه پژوهش امیدوار و تلاشگر باشد


آنا: توصیه‌های شما برای موفقیت نوجوانان، دانش‌آموزان و پژوهشگران چیست؟


اکبری: داشتن یک ذهن پرسشگر که تلاش کند برای سؤالات خود پاسخی پیدا کند از خصوصیات مهم یک دانش‌آموز پژوهشگر است. همچنین دقت در مشاهده دقیق پیرامون و مطالعه و ارتباط با اساتید در این مسیر اهمیت بسیاری دارد. در واقع مسیر پژوهش، ساده نیست و دانش‌آموز و نوجوان باید تلاشگر، امیدوار و علاقه‌مند باشد تا بتواند سختی‌های مسیر را برخود هموار کند.


لزوم برگزاری کلاس‌ برای آشنایی دانش‌آموزان با علوم روز


آنا: برای تشویق دانش‌آموزان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی چه راهکارهایی وجود دارد؟


اکبری: برگزاری کلاس‌هایی برای آشنایی دانش‌آموزان با علوم روز، گفت‌وگو پیرامون مسائلی که نیاز به راه حل دارند و استفاده از خلاقیت دانش‌آموزان در حل این مسائل در تشویق آنان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی مؤثر است. همچنین اگر افراد موفق و تلاشگر در حوزه پژوهش معرفی و در مسیر پژوهش‌های خود حمایت و تشویق شوند و برای طرح‌های آن‌ها امکان صنعتی شدن فراهم شود، دیگران نیز انگیزه ورود به این عرصه را پیدا خواهند کرد.


پژوهش در مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی پررنگ است


آنا: آیا بستر لازم برای شرکت دانش‌آموزان در مسابقات و همایش‌های علمی و پژوهشی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان سمای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد؟


اکبری: یکی ‌از معیارهای مهمی که والدین بنده مدرسه سمای دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کردند، پررنگ بودن مقوله پژوهش در این مدارس بود. در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی که شرکت داشتم، حضور ریاست دانشگاه و مسئولان پژوهشی سازمان سما را  شاهد بودم که با حوصله به حر های پژوهشگران گوش می‌دادند. به‌عنوان‌ نمونه  ملاقات با دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دردو نمایشگاه مختلف و تشویق‌های ایشان باعث دلگرمی من شد که برای رسیدن به اهداف خود استوارتر گام بردارم.


آنا: در پایان اگر نکته‌ای دارید، بفرمایید.


اکبری: در پایان لازم می‌دانم از ملکی، مدیر پژوهشی سازمان سما، تهم کارشناس مسئول پژوهشی سازمان سما، پوررحیم و مرادپور، رابطین پژوهشی مدرسه سما ۱ و بنایی، رابط پژوهشی و مسئول آزمایشگاه دبیرستان سما ۲ تشکر کنم که من را در این مسیر همراهی کردند.


انتهای پیام/۴۱۱۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر