صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاج رضایی در گفت‌وگو با آنا:

گذاشتن کامنت برای ضربه زدن به رقیب سنتی مذموم است/ سرک کشیدن در زندگی چهره‌های مشهور فوتبال تنها مخصوص ایران نیست

کارشناس فوتبال گفت: اگر گذاشتن کامنت زیر پست‌های AFC برای تخریب رقیب سنتی صحت داشته باشد، کاری مذموم و ناپسند است.
کد خبر : 579310

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در سال‌های اخیر رفتار طرفداران فوتبال در ایران تغییرات زیادی داشته و به نظر می‌رسد حامیان مردمی تیم‌های مشهور برای موفقیت تیمشان بیش از حد حریص شده‌اند و به شدت خواهان ناکامی تیم رقیبشان در عرصه بین‌المللی هستند تا جایی که بسیاری از لغت‌های مناسب در فرهنگ هواداری جای خود را به کلماتی داده‌اند که بدون تردید باعث اختلاف و درگیری‌های لفظی و فیزیکی شده است.


امیر حاج رضایی در مورد درگیری‌های شدید هواداران فوتبال ایران به خصوص از نوع سرخابی در فضای مجازی به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: بحث هواداری ناشی از طبیعت فوتبال است و اینکه طرفداران تیمی دوست دارند تیم رقیب آنها در مسابقات بین‌المللی بازنده باشد مشکل خاصی ندارد چون در دنیا چنین اتفاقی را شاهد هستیم و البته من درست یا غلط بودن آن را تأیید نمی‌کنم.


وی ادامه داد: موضوعی که بسیار نگران‌کننده است، این است که شنیده‌ام طرفداران تیم‌های رقیب زمانی که ایرادی در تیم مقابل می‌بینند که بر اساس آن می‌توان جریمه‌ای در نظر گرفت، آن را زیر پست‌های مختلف AFC کامنت می‌کنند که اگر چنین اتفاقی صحت داشته باشد، کار مذموم و ناپسندی است. در ذات فوتبال تنش وجود دارد. به عنوان مثال در ایالت کاتالونیا زمانی که طرفداران بارسلونا اگر رئال مادرید را در آستانه قهرمانی ببینند تلویزیون یا تبلت یا لپ‌تاپ یا گوشی خود را خاموش می‌کنند چون دوست ندارند شادی رقیبشان را ببینند ولی برعلیه همدیگر زدن به صورت کامنت را نشنیده بودم.


کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: فضای مجازی صدای خیلی‌ها را درآورده است. افراد شاخص در عرصه هنر و ورزش با لو رفتن اخبار خصوصی‌شان به شدت آزرده‌خاطر می‌شوند. البته در خارج از ایران هم هستند افرادی که به زندگی خصوصی اشخاص معروف سرک می‌کشند. فرهنگ استفاده از فضای مجازی داستان جداگانه‌ای دارد و هر کسی می‌تواند از طریق صفحه‌ای که در اختیار دارد همانند یک رسانه عمل کند اما بی‌اخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد که باعث شرمندگی است. نمی‌توان هم کنترل چندانی روی صفحات مختلف داشت.


وی ادامه داد: مسلماً انتشار بسیاری از اخباری که مناسب نیستند برای جذب فالوور باعث ناراحتی بسیاری از افراد فرهیخته و حتی افراد موفق می‌شود. این موضوع یک کار فرهنگی است و کار بسیار دشواری است که بتوان فرهنگ استفاده از فضای مجازی را به جامعه تزریق کرد. در حقیقت تکنولوژی به انحراف رفته و به شیوه درستی استفاده نمی‌شود. بدون شک من نمی‌گویم تمام صفحات فضای مجازی به ادبیات و جملات قصار اختصاص داده شود و می‌توان در زمینه‌های دیگر نیز استفاده‌های مفیدی کرد ولی شدت انحراف در این فضا بسیار بالاست و این موضوع بدون تردید در فرهنگ جامعه نیز تأثیر منفی گذاشته است.


حاج رضایی یادآور شد: فوتبال ورزش مهیجی است و لحظاتی پیش می‌آید که برخی بزرگان این ورزش هم کارهای غیرمنتظره می‌کنند. به عنوان مثال در انتهای بازی رفت پاری‌سن‌ژرمن با منچسترسیتی، مارکو وراتی بازیکن پاریسی‌ها به پپ گواردیولا سرمربی منچسترسیتی حرف زشتی زده بود که در رسانه‌ها انتشار یافت اما ماجرا دنباله‌دار نشد. فوتبال موارد تنش‌آمیزی دارد که در کنار زیبایی و جذابیت‌های آن همواره وجود داشته است. دو شب پیش هواداران منچستریونایتد به دلیل اختلافی که با مالک این باشگاه داشتند اجازه ندادند تا بازی تیمشان با لیورپول برگزار شود. برخی اتفاقات فوتبال غیرقابل تحمل است و با اخلاقیات فاصله زیادی دارد. مسلماً باید جلوی اتفاقات اذیت‌کننده و ناراحت‌آمیز را گرفت ولی این اتفاق به خصوص در ایران خیلی صورت نمی‌گیرد.


کارشناس فوتبال افزود: اینکه بسیاری دوست دارند تیم رقیب شکست خورده و از گردونه رقابت‌ها خارج شود اتفاقی طبیعی است. من شخصاً دوست دارم اگر منچستریونایتد قهرمان انگلیس نمی‌شود هر تیمی غیر از لیورپول به این عنوان دست یابد ولی اتفاقی که در فضای مجازی رخ می‌دهد بی‌اخلاقی‌هایی است که در برخی مواقع بازیکنان، پیشکسوتان، مربیان و مدیران باشگاه‌ها خواسته یا ناخواسته به آن دامن می‌زنند. مردم هم این قبیل اتفاقات را دوست دارند چون به زندگی‌شان هیجان می‌بخشد. قانونی هم در کشور نمی‌توان اعمال کرد که با تمام جنبه‌های بی‌اخلاقی در فرهنگ هواداری مقابله کرد.


حاج رضایی در مورد اینکه کلمه وطن‌فروش در بازی‌های بین‌المللی باشگاهی تبدیل به حرفی عادی شده است، عنوان کرد: ممکن است اقلیتی وطن‌فروش را کلمه‌ای بدانند که برای‌شان بی‌ارزش باشد ولی اکثریت مردم تیم ملی را بر هر تیم دیگری ترجیح می‌دهند و قطعاً اقلیت در مقابل اکثریت هیچ است. بنابراین لقب وطن‌فروش بر اساس کینه‌های شخصی داده می‌شود. مسلماً هیچ تیمی به لحاظ ارزش‌های معنوی و ملی قابل قیاس با تیم ملی نیست و این تیم بر تمامی تیم‌ها ارجحیت دارد و اقلیت ناچیز را نباید به حساب بیاوریم.  


انتهای پیام/۴۰۴۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر