صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

عدم پذیرش خودرو توسط نمایندگی از ترس قانون خسارت خواب

تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی‌های خودرو مدتی است به علت زیر بار نرفتن پرداخت جریمه خواب، خودروهای مراجعه‌کنندگان را نمی‌پذیرند.
کد خبر : 57892

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، برخی مراجعه‌کنندگان به نمایندگی‌های خودرو اعلام کرده‌اند که تعدادی از مراکز تعمیر آنها را پذیرش نمی‌کنند و از آنها خواسته شده مدتی بعد دوباره به نمایندگی مراجعه کنند.


چندی پیش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از عملی نشدن قانون خسارت خواب خودرو به درستی در ایران خبر داد که بر اساس آن خودروسازان از پرداخت جریمه خواب خودرو سر باز می‌زنند.


در همین باره معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد با اشاره بر بی توجهی نمایندگی‌ها به قوانین حمایت از مشتری به ایسنا گفته بود: طبق آیین‌نامه فعلی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در صورتی‌که خودروهای تحت گارانتی برای رفع عیب بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد برای رفع عیب خودرو در تعمیرگاه متوقف شوند، شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو ملزم به پرداخت روزشمار جریمه خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه به مالک آن هستند.


سعید تاجیک اظهار کرده بود: شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها به 6 درصد مشمولان دریافت خسارت خواب خودرو، این خسارت را پرداخت کرده‌اند.


بر اساس گزارش‌های رسیده، بسیاری از این نمایندگی‌ها تا زمانی که قطعات را موجود نداشته باشند، خودروها را تحویل نمی‌گیرند.


یک راننده تاکسی و صاحب خودروی سمند EF7 مدل 94 به خبرنگار آنا می‌گوید: در یک سال گذشته بیش از 7 بار این خودرو را برای تعمیر به نمایندگی‌های مختلف برده‌ام و هر بار بیش‌ از 5 روز در تعمیرگاه بوده است اما طی یک ماه اخیر به بیش از 5 نمایندگی مراجعه کرده‌ام و هیچکدام با پذیرش خودرو موافقت نکردند.


وی ادامه داد: تنها یکی از نمایندگی‌ها قبول کرد که پس از دو هفته خودرو را برای تعمیر پذیرش کند.


راننده تاکسی دیگری می‌گوید: ماشین من دو عدد سرسیلندر آلمانی دارد که در بازار به راحتی پیدا نمی‌شود و سیستم پیچیده ای دارد. سرسیلندر سمت راستی هم در اکثر مدل‌ها روغن می‌دهند.


او ادامه می‌دهد: قبلا به محض اینکه به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کردیم خودروی ما را قبول می‌کردند و می‌گفتند ماشین چند روزی باید بخوابد. توجیهشان هم این بود که پشتیبانی قطعات این ماشین به مشکل خورده است.


این راننده بیان کرد: اما حالا جواب نمایندگی‌ها جواب سر بالا می‌دهند و یکی می‌گوید چهار روز دیگر بیا و یکی دیگر می‌گوید بیست روز دیگر. در حالی که ماشین من مشکل جدی پیدا کرده است و هر روزی که با آن کار نکنم، متضرر می‌شوم.


بر اساس آیین‌نامه فعلی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان موظفند در صورتی‌که خودروی سواری تحت گارانتی به غیر از خودروهای تصادفی به علت کمبود قطعه و ناتوانی در تعمیر به مدت بیش از 48 ساعت در تعمیرگاه‌های رسمی متوقف شود، جریمه خواب خودرو را به صورت روزشمار به مالک آن پرداخت کنند.


چندی است که شرکت بازرسی کیفیت به دنبال اجرایی کردن این قانون است و در همین هفته اعلام شد اگر اصلاحیه قانون جدید توسط هیات دولت تصویب شود، خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف به نصب تابلوی حقوق مشتریان در محل نمایندگی‌های فروش خودرو برای آگاهی مصرف‌کنندگان از حقوق قانونی‌شان خواهند بود.


خسارت روزانه توقف یک دستگاه پژو 405 در تعمیرگاه حدود 45 هزار تومان، یک دستگاه پراید حدود 30 هزار تومان و سوناتا حدود 250 هزار تومان است. در صورت خودداری خودروساز یا واردکننده خودرو از پرداخت این خسارت، می‌توان از طریق شکایت به وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت این خسارت را پیگیری کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: سمند
ارسال نظر