صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۴

رحمانی فضلی در بازدید از ستاد انتخابات: کشور نیاز دارد که اقتدار سیاسی خود را با زبان رای به دنیا نشان دهد

وزیر کشور صبح امروز-جمعه- از محل ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.
کد خبر : 57863

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز -جمعه- در آخرین روز از مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 20 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس در محل وزارت کشور ثبت نام کرده‌اند.


وزیر کشور اضافه کرد: از همه کسانی که احساس مسئولیت کردند و نامزد انتخابات شدند، تشکر می کنیم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیت الله یزدی از ثبت نام تعداد زیاد داوطلبان برای مجلس خبرگان رهبری ابراز نگرانی کرده اند، واکنش شما چیست؟ گفت: اگر نگران بودم تشکر نمی کردم تشکر من نشان دهنده رضایت ما از این نشاط سیاسی هرچقدر تنوع و فراوانی در نامزد ها بیشتر باشد احتمال حضور پر رنگ تر مردم بالا می رود.


رحمانی فضلی درباره آمار نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در دور قبلی 493 نفر داوطلب شدند اما این دوره 801 یک نفر ثبت نام کردند و یعنی حدود 62 درصد تعداد داوطلبان افزایش یافته است که این نشان می‌دهد نشاط و مشارکت بیشتری خواهیم داشت و بر این اساس برای هر یک از 88 کرسی مجلس خبرگان رهبری، ده نفر ثبت‌نام کرده‌اند.


وی همچین با بیان اینکه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تا آخر امروز ادامه دارد، درباره آخرین آمار داوطلبان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا نه صبح امروز -جمعه- 8736 نفر ثبت نام کرده اند که این یعنی آمار ثبت نام کنندگان نسبت به دوره قبل بیش از 56 افزایش یافته است و برای هر کرسی از 290 کرسی مجس 30 نفر رقابت می کنند.


وزیر کشور اضافه کرد: مشارکت زنان در انتخابات مجلس تاکنون نسبت به دور قبل از 8 درصد به 11 درصد افزایش یافته است و همچنین در این دوره 73 درصد از ثبت‌نام کنندگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی زیر 50 سال هستند.


وی گفت: در حوزه اقلیت‌های مذهبی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی 20 نفر ثبت نام کردند.


وزیر کشور اظهار کرد: در تاریخ 21 بهمن ماه اسامی تأییدشدگان نهایی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و در تاریخ 27 بهمن ماه اسامی تأیید‌شدگان نهایی داوطلبان مجلس شورای اسلامی اعلام می شود.


رحمانی فضلی با اشاره به آمادگی همه هیئت های اجرایی و نظارت این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان گفت: هیئت های اجرایی با هماهنگی کامل بدون هیچ گونه اعتراض و ارجاع مجددی تشکیل شده است. با نشست هایی که معاون سیاسی و سخنگوی وزارت کشور با شورای نگهبان داشته‌اند به نتایج خوبی رسیدیم. مبنا هم این بوده است که برای هیئت‌های اجرایی افرادی مؤمن،‌ معتقد و بی‌طرف انتخاب شوند. امیدوارم به برکت این روزها که هفته وحدت است بتوانیم با وحدت و انسجام و تبعیت از قانون، انتخاباتی باشکوه برگزار کنیم.


وزیر کشور ادامه داد: کشور نیاز دارد که اقتدار سیاسی خود را با زبان رای به دنیا نشان دهد. احزاب و گروه‌ها از طرح مسائل شبهه برانگیز و مسائلی که می‌تواند ناامیدی ایجاد کند، بپرهیزند.


وی تأکید کرد: با همه کسانی که از مسیر قانون خارج شوند و خلاف مقررات عمل کنند و بخواهند با اظهارنظرهایشان افکار عمومی را مشوش کنند، برای احقاق حق مردم، برخورد می‌کنیم. در این باره هماهنگی های لازم نیز با قوه قضاییه انجام شده و شعبه هایی نیز برای برخورد با این متخلفان در نظر گرفته شده است.


رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیاست دولت برای رایزنی درباره تأیید کردن صلاحیت ها گفت:‌همه مسئولان حول محور قانون به مسئولیت خود خواهند پرداخت، اما اگر در این مسیر بررسی‌هایی انجام شود که نشان دهد عده‌ای خارج از قانون عمل کرده‌اند هم خود کاندیداها می‌توانند پیگیر حقوق قانونی خود باشند و هم ما در وزارت کشور پیگیر آن هستیم. شورای نگهبان تاکید کرده است که رای مردم حق‌الناس است و باید رعایت شود. امیدواریم نقش خود را در ایفای قانون به خوبی اجرا کنیم.


وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان امروز خود درباره اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر استفاده از پول کثیف در هزینه‌های انتخاباتی تصریح کرد: اگر عده ای در مورد پول‌های کثیف یا دست‌های پشت پرده اظهار نظر می‌کنند باید با مدرک باشد و باید به ما یا نهادهایی مثل وزارت اطلاعات اطلاع دهند تا ما با آن افراد متخلف در مرحله تائید نهایی برخورد کنیم. امیدواریم مجلس در این مدت دو ماه باقی مانده تا انتخابات لایحه شفاف‌سازی را با یک فوریت در دستور کار خود قرار دهد اما آنچه اکنون به عنوان قانون داریم ممنوعیت خرید و فروش رای و تتمیع و تهدید رای دهندگان است.


وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره برنامه دولت برای جلوگیری از برهم زدن تجمعات قانونی در ماه های انتخاباتی گفت: برخی از تجمعات در مکان‌هایی مثل دانشگاه برگزار می‌شود که مجوز و امنیت اش با نهادهای داخل دانشگاه است. مابقی برنامه ها با مجوز وزارت کشور است و ما مصمم هستیم که امنیت را برقرار کنیم و با متخلفان برخورد خواهیم کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر