ایده بومیسازی نظریه حکمرانی خوب یا حکمرانی عمومی چگونه شکل گرفت؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی ۲۲ استان و ۳۹ واحد دانشگاهی (استانهای تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین برگزیده) حضور پیدا کردند و پراکندگی خوبی بین برگزیدگان صورت گرفت و ۷۲۰ اثر به جشنواره ارسال شد؛ البته با حوزههای بررسیشده توسط سازمان مرکزی مانند مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، سراهای نوآوری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدارس سما و... مجموع آثار و زیرساختها بهحدود هزار و ۹۰۰ اثر رسید و از هفت پژوهشگر برتر و یک فناور برتر دعوت شد تا به نمایندگی از طرف دیگر برگزیدگان در مراسم اختتامیه و تجلیل حضور پیدا کنند.
هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان و مراسم تجلیل از برگزیدگان این جشنواره با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه عصر ۷ اردیبهشت جاری به صورت مجازی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان برتر به کار خود پایان داد.
محورهای این جشنواره پژوهشگر برتر، مقاله، کتاب تألیف، کتاب ترجمه، کتاب ناشر بینالمللی، ثبت اختراع داخلی، ثبت اختراع بینالمللی، پایاننامه، رساله دکتری، کارشناس پژوهش و فناوری برتر، فناور برتر، کارآفرین برتر، مرکز رشد برتر، شرکت دانشبنیان برتر، آزمایشگاه برتر، انجمن علمی، ادبی و هنری، معاون پژوهش و فناوری یا علمی، واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، کرسی نظریهپردازی، نوآوری و نقد برتر، کرسی ترویجی برتر، مرکز تحقیقات، مدرسه سما، آموزشکده سازمان سما، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، عضو برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مجلات فارسی، مجله غیرفارسی و سرای نوآوری بود.
حوزههای علمی هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان نیز نشان ویژه، حوزه علوم کشاورزی، حوزه علوم پایه، حوزه فنی و مهندسی، حوزه علوم انسانی، حوزه هنر و معماری، حوزه علوم پزشکی، اختراع، ثبت اختراع بینالملل، مرکز رشد، شرکت دانشبنیان، انجمنها، کرسی نظریهپردازی، کرسی ترویجی، واحد فناور، کارشناس برتر پژوهش، معاون پژوهش و فناوری، آزمایشگاه، واحد دانشگاهی برتر در حوزه پژوهش و فناوری، مرکز تحقیقات، سرای نوآوری، کارآفرین و فناور بوده است.
«حکمرانی» مترادف با «حکومت»
محمدحسن برهانیفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از جمله پژوهشگرانی بود که طرحی را با عنوان کرسی نظریهپردازی با موضوع «بومیسازی نظریه حکمرانی خوب یا حکمرانی عمومی با تأکید بر آموزههای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه» در هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت داد و حائز رتبه برتر شد. ناقدان این کرسی نظریهپردازی را نیز محمدحسین توانایی و مسیب داوری تشکیل میدادند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به کرسی نظریهپردازی با موضوع «بومیسازی نظریه حکمرانی خوب یا حکمرانی عمومی با تأکید بر آموزههای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه» اظهار کرد: این کرسی که چارچوب علمی آن با هدف حکمیسازی و تعالی علوم انسانی و اسلامی طراحی شده بود ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ از شورای کرسیهای تخصصی و نظریهپردازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مجوز برگزاری گرفت.
برهانیفر اضافه کرد: این کرسی ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و با حضور جمعی از استادان و صاحبنظران برگزار و توسط ناقدان علمی مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از بررسی نتایج آن در هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذر سال گذشته موفق به اخذ گواهی تأیید و پذیرش از سوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره شد.
وی با اشاره به محتوای این کرسی و موضوعات مطرح شده در آن عنوان کرد: در این کرسی ظهور مفاهیمی از جمله حکمرانی خوب، بیانگر نقش در حال تغییر حکومتها در اداره جوامع و تغییر نگرش نسبت به کارکرد حکومت در جهان امروز مورد بحث قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مطرح کرد: تا قبل از سال ۱۹۹۰ عموماً «حکمرانی» مترادف با «حکومت» در نظر گرفته میشد. جدایی بین این دو مفهوم زمانی اتفاق افتاد که حکومت، بهعنوان سازمانی جدا از شهروندان و نه بهعنوان یک فرآیند مورد توجه قرار گرفت، بنابراین حکمرانی اعمال قدرت اقتصادی، سیاسی و اداری برای مدیریت امور کشور در همه سطوح است.
برهانیفر تأکید کرد: امروزه حکومتداری به معنی فرآیندی است که به واسطه آن مؤسسات دولتی به اداره امور عمومی میپردازند، منابع عمومی را مدیریت کرده و از حقوق افراد جامعه حمایت میکنند.
اهداف کرسیهای ترویجی بسط و گسترش فرهنگ آزاداندیشی است
وی یادآور شد: مشارکت، قانونمداری، شفافیت، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، توجه به خرد جمعی، اثربخشی و کارایی، مسئولیت مالی، برابری، ارائه خدمات عمومی کارآمد، نظام قضائی مورد اعتماد، دیدگاه راهبردی و اصلاح مدیریت دولتی با هدف دستیابی به توسعه انسانی پایدار، کاهش فقر، ایجاد شغل و رفاه پایدار، حفاظت و تجدید حیات محیطزیست، رشد و توسعه حضور اجتماعی زنان مجموعه ویژگیهای حکومتداری خوب را تشکیل میدهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج متذکر شد: با تعمق و تأمل در آموزههای عرشی و حکیمانه دو کتاب شریف نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه درمییابیم که ایده حکمرانی خوب، شاخصهها و مقوماتش قرنها پیش مطمح نظر امامان همام حضرت علی علیهالسلام و حضرت سجاد علیهالسلام بوده و هریک درباره آن مباحث مبسوط و دقیقی را در این کتب شریف بیان کردهاند.
برهانیفر تبیین کرد: شاخصههای عدالت حاکم، مشارکت حاکم با مردم، قانونمحوری، پاسخگویی، شفافسازی، ثبات سیاسی و نداشتن خشونت از جمله مهمترین ویژگیهای حکمرانی خوب از دید این دو پیشوای دینی است.
وی، اهداف کرسیهای ترویجی را بسط و گسترش فرهنگ آزاداندیشی در مؤسسات علمی اعم از دانشگاهها، حوزهها و پژوهشگاهها، بسط و نشاط علمی و شجاعت نوآوری، نقد و مناظره، گسترش فضای عقلانیت و نهادینهسازی فرهنگ تضارب آراء، ایجاد امکان ارائه نظریات نقدها و نظریات برای آن دسته از صاحبان اندیشه که اندیشههایشان مستلزم تکمیل توسعه و بازآفرینی است، عنوان کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تشریح اهداف کرسی نظریهپردازی «بومیسازی نظریه حکمرانی خوب یا حکمرانی عمومی با تأکید بر آموزههای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه» با موضوع حکمرانی بیان کرد: تبیین مفهومی الگوی حکمرانی اسلامی و ابعاد و حوزههای آن براساس مطلوبیتها و خواستههای اسلام، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اﺳﺘﺨﺮاج اﺑﻌﺎد، ﻋﻮاﻣﻞ و ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺣﮑﻤﺮاﻧﯽ ﺧﺪا ﻣﺪار، نقد و بررسی مبانی حکمرانی در جوامع غیراسلامی با مبانی حکمرانی براساس ولایت اسلامی، تقویت و ترویج ادبیات و آموزش حکمرانی در کشور از جمله اهداف این کرسی نظریهپردازی است.
برهانیفر در پاسخ به این سؤال که برگزاری این کرسیها چه نتایجی دارند؟ به آنا گفت: برگزاری این کرسیها در بسط آزاداندیشی و شکلگیری جنبش ملی نقد و نظریهپردازی در دانشگاهها و مراکز علمی بسیار مؤثر است و زمینه لازم را برای ارائه نظریهها، نقدها و مناظرههای علمی مهیا میکند.
وی توضیح داد: برگزاری این کرسیها موجب ایجاد انگیزه در دانشجویان، استادان، فرهیختگان و نخبگان برای ترویج فرهنگ گفتگوی علمی میشود و شناسایی استعدادهای بالقوه و بالفعل گروههای تخصصی و نخبگان در برگزاری کرسیهای «ترویجی»، «داوری»، «نقد» و «مناظره علمی» امکانپذیر خواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اعلام مخاطبان کرسیها ترویجی و نظریهپردازی تشریح کرد: مخاطبان این کرسیها استادان، پژوهشگران، ناقدان، صاحبان نظر و ایده، دانشجویان در تمامی رشتهها و متخصصان هستند.
نقش اصلی کرسیهای ترویجی و نظریهپردازی، تسهیل در فرآیند تولید علم است
برهانیفر ادامه داد: کرسیهای ترویجی یک نوع گفتمان براساس اخلاق، منطق علمی و آزادی بیان بوده و بسط فرهنگ گفتوگو و نقد، تقویت فضای عقلانی، ترویج و بررسی دیدگاههای مختلف، گفتمانسازی علمی، اهتمام به تولید دانش بومی، عمق بخشیدن به مباحث علمی و ایجاد فضای خودباوری و نشاط علمی و تحول در علوم انسانی یکی از مهمترین اهداف دانشگاههای ماست که برگزاری کرسیها میتواند امکان رسیدن به این اهداف را بهخوبی فراهم کند.
وی افزود: رسالت اصلی دانشگاهها، تولید علم است و تولید علم نیازمند فراهم شدن زمینههای لازم به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری است که کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره یکی از مهمترین زمینههای مذکور به شمار میرود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج متذکر شد: کرسیهای ترویجی در کنار فراهم کردن زمینههای تبادلنظر علمی، شرایط لازم برای بالندگی علمی را در دانشگاهها به وجود میآورند.
برهانیفر یادآور شد: نقش اصلی کرسیهای ترویجی و نظریهپردازی، تسهیل در فرآیند تولید علم است، چراکه این کرسیها از طریق شناسایی استعدادهای علمی در دانشگاه و فراهم ساختن زمینههای لازم برای رشد و شکوفایی این استعدادها فرآیند تولید علم را تسهیل کرده، زمینه بهرهمندی بیشتر جامعه از دستاوردهای علمی را فراهم میکند.
وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بنا به جایگاه مهمی که در عرصه تولید علم در کشور دارد همواره به دنبال بسترسازی، ساماندهی و فرهنگسازی برای عملیاتی کردن کرسیهای علمی و ترویجی از طریق ایجاد انگیزش در دانشجویان، استادان، فرهیختگان و نخبگان بوده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بیان کرد: تقویت، تسهیل و نظاممند کردن فرآیند برگزاری کرسیها در دستگاههای پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی زیرنظر دانشگاه نیز از سایر اهداف بوده و شناسایی استعدادهای بالقوه و بالفعل فعالیتهای علمی ـ پژوهشی، گروههای تخصصی و نخبگان در برگزاری کرسیهای علمی، داوری و نقد و همچنین پایبندی به استاندارد کرسیهای علمی و ترویجی از سایر مواردی است که کمیته دستگاهی دانشگاه به آن توجه دارد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/