خلّاقیت و نوآوری نویسندگان در کاربرد حوزههای جدید استعاری
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، گفتمان پژوهشمحور شعار اساسی دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای گذشته بوده و با آغاز مدیریت دکتر طهرانچی در این دانشگاه دانشجویان و استادان بهصورت هدفمند و اثرگذار به تحقیق و پژوهش میپردازند.
دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر برای ارتقای پژوهش و فناوری گامهای بسیار مؤثری برداشته و برگزاری جشنواره فرهیختگان برای معرفی دستاوردهای علمی دانشگاهیان نخبه و متخصص از آن جمله است.
۳۰ مهر ۹۹ بود که روحالله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری و سرپرست شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل برگزاری هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری(فرهیختگان) دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها ابلاغ کرد.
در این دستورالعمل آمده که پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی این جشنواره را بهمنظور شناسایی و تشویق اعضای هیئت علمی، دانشجویان، دانشآموزان و فناوران این دانشگاه در زمینههای مختلف علمی، پژوهشی و فناوری به صورت یکپارچه و ملی برگزار خواهد کرد.
دهقانی فیروزآبادی در این دستورالعمل تأکید کرده بود که دبیرخانه استانهای دانشگاه آزاد اسلامی موظفند با تشکیل ستاد هماهنگی استانی جشنواره فرهیختگان نسبت به اطلاعرسانی، شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی و معرفی «برگزیده در هر بخش» همراه با سوابق و مستندات به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.
با ابلاغ این دستورالعمل فرآیند داوری سوابق پژوهشی و تحقیقاتی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی برای شرکت در هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان از ۲۱ تا ۳۰ بهمن ۹۹ انجام شد.
محورهای این جشنواره پژوهشگر برتر، مقاله، کتاب تألیف، کتاب ترجمه، کتاب ناشر بینالمللی، ثبت اختراع داخلی، ثبت اختراع بینالمللی، پایاننامه، رساله دکتری، کارشناس پژوهش و فناوری برتر، فناور برتر، کارآفرین برتر، مرکز رشد برتر، شرکت دانشبنیان برتر، آزمایشگاه برتر، انجمن علمی، ادبی و هنری، معاون پژوهش و فناوری یا علمی، واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، کرسی نظریهپردازی، نوآوری و نقد برتر، کرسی ترویجی برتر، مرکز تحقیقات، مدرسه سما، آموزشکده سازمان سما، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، عضو برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مجلات فارسی، مجله غیرفارسی و سرای نوآوری بود.
شاخصهای موفقیت رساله دکتری زبان و ادبیات فارسی در جشنواره فرهیختگان
حوزههای علمی هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان نیز نشان ویژه، حوزه علوم کشاورزی، حوزه علوم پایه، حوزه فنی و مهندسی، حوزه علوم انسانی، حوزه هنر و معماری، حوزه علوم پزشکی، اختراع، ثبت اختراع بینالملل، مرکز رشد، شرکت دانشبنیان، انجمنها، کرسی نظریهپردازی، کرسی ترویجی، واحد فناور، کارشناس برتر پژوهش، معاون پژوهش و فناوری، آزمایشگاه، واحد دانشگاهی برتر در حوزه پژوهش و فناوری، مرکز تحقیقات، سرای نوآوری، کارآفرین و فناور بوده است.
ساناز تقیپور حاجبی فارغالتحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از جمله پژوهشگرانی بود که موفق شد رساله دکتری خود را با محور گروه علوم انسانی و عنوان «بررسی تطبیقی شخصیت در آثار علیمحمد افغانی و کازوئو ایشی گورو براساس نظریه استعاره مفهومی» در هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی شرکت دهد و حائز رتبه برتر شود.
تقیپور حاجبی به همین مناسبت در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که چه شاخصهایی سبب موفقیت این رساله و کسب مقام برتر شد؟ اظهار کرد: بینرشتهای بودن موضوع، پیچیدگی و تازگی استعاره مفهومی در زبان و ادبیات فارسی، تطبیقی بودن موضوع، تحلیل آثار دو شخصیت برجسته ملی و بینالمللی (برنده جایزه نوبل ادبی ۲۰۱۷) از مؤلفههای انتخاب این رساله بوده است.
وی اضافه کرد: نکتهسنجیها و رهنمودهای ارزشمند استاد راهنمایم نقش مهمی در کسب این مقام برای بنده داشت و کسب این موفقیت به منزله قدردانی از تلاشهای بیشائبه این استاد بود و تلاش و پشتکار من در نگارش رساله نیز عامل موفقیت بوده است.
بررسی و درک استعاره مفهومی از منظر ۲ نویسنده
دارنده رتبه برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه رساله دکتری (گروه علوم انسانی) با تشریح چکیده رساله دکتری خود و کاربردها و نتایج آن بیان کرد: زبانشناسی شناختی، رویکردی جدید در مطالعه زبان است که زبان را در تعامل با اندیشه، منطق و ادراک میداند.
تقیپور حاجبی عنوان کرد: استعاره مفهومی بهعنوان زیرشاخهای از زبانشناسی محسوب و براساس نظریه استعاره مفهومی، یک مفهوم انتزاعی و ذهنی توسط یک مفهوم ملموس و عینی ساختاربندی میشود و در فرآیندی بر مبنای نگاشت استعاری در دو حوزه مبدأ و مقصد نمود مییابد.
وی یادآور شد: پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی شخصیت در آثار علیمحمد افغانی و کازوئو ایشی گورو براساس نظریه استعاره مفهومی پرداخته و هدف آن بررسی و درک استعاره مفهومی از منظر دو نویسنده و دستیابی به الگوهای ذهنی و سبک شناختی نویسندگان است.
دارنده رتبه برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: از نتایج این پژوهش، فراوانی شباهتها در کاربرد استعاره مفهومی احساسات در آثار این دو نویسنده بوده که مربوط به تجربیات یکسان آنان در بیان مفاهیم انتزاعی است. با بررسی استعارههای مفهومی استخراج شده از آثار دو نویسنده و تعیین بسامد آنها به میزان تأثیرپذیری نویسندگان از ساخت اجتماعی و فرهنگی پی برده و خلّاقیت و نوآوری نویسندگان در کاربرد حوزههای جدید استعاری روشن میشود.
موانع پیش روی پژوهشگران برای فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی
تقیپور حاجبی، موانع پیش روی پژوهشگران برای فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی را برشمرد و به آنا گفت: محققان همواره در ابتدای تحقیق خود با محدودیتهایی مواجه میشوند؛ همانگونه که میدانیم از ارکان اصلی هر تحقیق، دسترسی به منابع، کتب و مجلات است که در کشور ما برای محققان دسترسی به برخی اطلاعات و منابع بهراحتی میسر نیست.
وی تشریح کرد: از موانع دیگر، محدودیت منابع تحقیق است و ضعف در برنامهریزی پژوهشی و چاپ مقاله در مجلات معتبر نیز از دیگر موانع پیش روی پژوهشگران برای فعالیت پژوهشی محسوب میشود.
دارنده رتبه برتر هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، جایگاه رشته زبان و ادبیات فارسی در دنیا را نامناسب دانست و گفت: نگاه حداقل خنثیمحور به رشته زبان و ادبیات فارسی در جامعه دانشگاهی، انگیزهها و پویاییها را کاهش داده و این برای زبان زیبا و در عین حال رسمی یک کشور متمدن نازیباست!
تقیپور حاجبی تأکید کرد: جوانان علاقهمند به پژوهش برای کسب موفقیت باید پشتکار داشته باشند و اگر مشکلی سر راهشان قرار گرفت یا در رسیدن به اهداف خود موفق نشدند، باید در به نتیجه رساندن هدف، سخت کار و نسبت به باورهای خود احساس تعهد کنند و این تعهد و مسئولیتپذیری، مستلزم سختکوشی است که قطعاً پیامد آن موفقیت و کامیابی خواهد بود.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/