صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
با تصویب وزیر علوم؛

شیوه‌نامه تشکیل شورای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای ابلاغ شد

شیوه‌نامه تشکیل شورای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی با تصویب وزیر علوم تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.
کد خبر : 577508

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوه‌نامه تشکیل شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید.


در مقدمه این شیوه نامه آمده است:


توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر کشور مرهون وجود زیرساخت‌های قوی و توجه به نیروی انسانی توانمند ماهر و کارآمد است. با توجه به تغییرات جهانی در عرصه علم و فناوری و گذر به اقتصاد دانش‌محور، اهمیت نهاد آموزش عالی و دانشگاه و همچنین حمایت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به منظور تعامل مؤثر با حوزه صنعت و بازار کار حائز اهمیت است.


بر این اساس توجه هرچه بیشتر به فرایند توانمندسازی دانش‌آموختگان دانشگاهی توسعه و سامان‌دهی برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، سامان‌دهی و اثربخش کردن دوره‌های کارآموزی و همسوسازی نظام آموزشی و مهارتی با نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور به‌منظور اثربخشی فعالیت‌های علمی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.


ازاین‌رو لازم است طی یک برنامه جامع و با در نظر گرفتن شرایط کشور اقدام‌های مناسبی برای مشارکت مؤثر و مفید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری اعم از سامان‌دهی و توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی بازنگری و اصلاح دوره‌های کارآموزی و برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی و کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای فراهم آید.


بنابراین با توجه به قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شورای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در وزارت علوم تشکیل می‌شود.


شیوه‌نامه حاضر با هدف اجرای اقدام‌ها و سیاست‌های مذکور تهیه‌شده و مشروح چگونگی هماهنگی‌ها پایش و مدیریت آن‌ها در ادامه بیان می‌شود.


ماده یک: تعاریف و اختصارات


وزارت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری


مؤسسه: دانشگاه‌ها مراکز آموزشی پژوهشی و فناوری


شورا: شورای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی


دوره مهارت‌افزایی: به دوره‌ای گفته می‌شود که به‌منظور رشد و توسعه فردی و حرفه‌ای و توانمند کردن دانشجویان خارج از برنامه درسی برگزار می‌شوند


دوره کارآموزی: دوره‌هایی که در آن به کارآموزان با توجه به مهارت‌های مورد نیازشان آموزش داده می‌شود.


صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌ها ازجمله دانش، مهارت و نگرش که به تناسب هر شغل و حرفه تعیین و از سوی فرد در فرآیندهای کاری و جامعه کسب‌شده و تبدیل به رفتار حرفه‌ای می‌شود.


اهداف و مأموریت شورا


بررسی و تصویب برنامه‌های اجرایی با هدف توسعه کمی و کیفی دوره‌های مهارت‌افزایی


ارتقا و اثربخشی دوره‌های کارآموزی


مشارکت و همکاری در تدوین چارچوب و نظام صلاحیت حرفه‌ای ملی


هم‌افزایی و هماهنگی میان مراجع و مراکز ذی‌ربط جهت ارتقای سطح همکاری


نظارت و پایش عملکرد مؤسسات همسو با برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی و کارآموزی


پیگیری از مراجع ذی‌ربط جهت واگذاری نظام صلاحیت حرفه‌ای برای رسته‌های شغلی نیازمند با مدارک بالاتر از دیپلم به وزارت


بررسی تناسب حرف و مشاغل موجود با رشته‌های دانشگاهی و پیگیری جهت ایجاد نظام صلاحیت حرفه‌ای متناسب با آن‌ها


ماده سه: ترکیب شورا


وزیر علوم تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)


معاون پژوهش و فناوری وزارت (نایب‌رئیس)


معاون آموزشی وزارت (یا یکی از مدیران کل ذی‌ربط)


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (یا یکی از معاونین ذی‌ربط)


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای


رئیس دانشگاه علمی و کاربردی علمی و کاربردی


مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت (دبیر شورا)


رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور


دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی


۳-۱۰ حداکثر سه نفر عضو حقیقی صاحب‌نظر در این حوزه


تبصره یک: جلسات شورا دست‌کم هر سه ماه یک‌بار تشکیل می‌شوند.


جلسات شورا با حضور دوسوم اعضا رسمیت می‌یابند و تصمیم‌های اخذ شده با رأی موافق «اکثریت مطلق با بیش‌از نصف» اعضای حاضر در جلسه به تصویب می‌رسند.


تبصره سه: اعضای مرتبط با بندهای ۳-۱۰ به پیشنهاد دبیر شورا و با حکم رئیس شورا منصوب خواهند شد.


در صورت ضرورت به تشخیص شورا از سایر افراد متخصص حسب موضوع و مورد مشخص برای شرکت در جلسه بدون حق رأی دعوت به عمل می‌آید.


ماده چهار: وظایف و اختیارات شورا


سامان‌دهی و توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی، سامان‌دهی، ارتقا و اثربخش کردن دوره‌های کارآموزی


همکاری در تدوین چارچوب و ساختار صلاحیت حرفه‌ای شناسایی و رفع موانع اجرایی اقدام‌های مربوط به مهارت‌افزایی، کارآموزی و صلاحیت حرفه‌ای


هماهنگی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و پشتیبانی جهت تسهیل در اجرا


ارزیابی مستمر و بررسی نتایج اجرای اقدام‌های اجرایی و به‌روزرسانی آن با توجه به شرایط محیطی و منطقه‌ای کشور


تبصره پنج: تصمیمات شورا پس‌از تنفیذ رئیس شورا لازم‌الاجرا است.


ماده پنج: دبیرخانه شورا در معاونت پژوهش و فناوری وزارت عطف تشکیل می‌شود.


ماده شش: وظایف دبیرخانه شورا


فراهم کردن زمینه اجرای مصوبات شورا


برنامه‌ریزی و پشتیبانی لازم جهت اجرای اقدام‌ها و برنامه‌های مصوب


نظارت بر اجرای اقدام‌های تصویب‌شده مصوبات شورا و پایش پیشرفت اجرای اقدام‌های اجرایی مرتبط


تهیه و تدوین اطلاعات مورد نیاز شورا جهت انجام مأموریت‌های موظف


تدوین و ارائه گزارش‌های جامع و سالانه از روند اجرایی برنامه‌ها فعالیت‌ها و مصوبات


این شیوه‌نامه در شش ماده و پنج تبصره تدوین‌شده و به تصویب وزیر علوم تحقیقات و فناوری رسیده و از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا است.



انتهای پیام/۴۱۰۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر