ورود عملی دانشگاهها به عصر جدید آموزش عالی/ استقبال استادان و دانشجویان از آموزش مجازی چگونه بوده است؟
کیان پهلوان افشاری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به وضعیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در کشور آموزش مجازی که قبلاً بهصورت محدود در واحد الکترونیک ارائه میشد در یک تحول بزرگ و زمانی کوتاه اواخر اسفند ۹۸ به تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله واحد ابهر تعمیم داده شد.
وی اضافه کرد: در آغاز این روش برای استادان، دانشجویان و کارکنان بخش انفورماتیک ناآشنا و جدید بود؛ اما اکنون کل مجموعه با تسلط کامل در حال اجرای آموزش برخط براساس بهترین پلتفورم روز جهانی و با کیفیت بالاست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با تشریح وضعیت حاکم بر آموزش برخط در سال جدید عنوان کرد: در این شیوه آموزشی کلاسهای دروس نظری (به جز دروس آزمایشگاهی، عملی و کارگاهی) توسط استادان ارائه میشود که شامل حدود ۹۰ درصد دروس کاردانی و کارشناسی و نزدیک به کل دروس تحصیلات تکمیلی را پوشش میدهد.
بیش از ۳۰ درصد کلاسهای آنلاین مربوط به دورههای تحصیلات تکمیلی است
پهلوان افشاری یادآور شد: بیش از ۳۰ درصد کل کلاسهای آنلاین مربوط به دورههای تحصیلات تکمیلی است. درصد مشارکت دانشجویان در آغاز سال ۹۹ پایین بود که با رصد دلایل این معضل، رفع مشکلات فنی و پیگیریهای استادان بهتدریج افزایش پیدا کرده و طبق آمارها حتی از مشارکت کلاسهای حضوری نیز فراتر رفته و به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.
وی یادآور شد: دانشجویانی که بهدلیل مشغله کاری نمیتوانند در کلاس آنلاین شرکت کنند، فیلم ضبط شده کلاسها را مشاهده میکنند که چنین امکانی در کلاس حضوری مقدور نیست. برخلاف سیستم آموزش حضوری، تماس علمی دانشجو و استاد در طول هفته نیز در بستر مجازی ادامه دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، یکی از مزایای آموزش برخط را استفاده از بستر الکترونیکی برای ارائه کتب، جزوات، فیلمهای آموزشی و منابع درسی اصلی و کمکی مورد نیاز دانشجویان توسط اساتید عنوان کرد و به آنا گفت: در شیوه آموزش حضوری جزوات عمدتاً بهصورت نسخه کاغذی ارائه میشد؛ اما با آغاز شیوه آموزش مجازی استادان باید این منابع را بهتدریج دیجیتالی و آماده ارائه و بارگذاری در سایت میکردند.
پهلوان افشاری یادآور شد: اکنون در حال تجربه سومین نیمسال آموزش مجازی خود هستیم و همه منابع با کیفیت عالی بهصورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار میگیرد. با این شیوه از تحمیل هزینه بالای تهیه نسخه کاغذی به دانشجویان و آسیب بیش از پیش به منابع طبیعی پیشگیری شده است.
مهارت استادان در شیوه آموزش مجازی بالاتر رفته است
وی با تشریح تفاوت تدریس مجازی با تدریس حضوری بیان کرد: شاید از دید یک ناظر ثالث تدریس حضوری و مجازی انرژی یکسانی از مدرس میگیرد؛ اما استادان بهخوبی میدانند شیوه تدریس مجازی تفاوت بسیار زیادی با تدریس حضوری دارد. استادن دانشگاه طی سالها مهارت زیادی در تدریس رودررو کسب کردهاند که بهدلیل ویژگیهای خاص تدریس از راه دور این مهارتها به کار نمیآیند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تبیین کرد: مهارت استادان در شیوه جدید رشد چشمگیری داشته که با مقایسه رضایتمندی دانشجویان در سه ترم گذشته به وضوح مشهود است. پیشرفت امکانات نرمافزاری مانند به اشتراکگذاری دسکتاپ کامپیوتر استاد با دانشجویان نیز کمک بزرگی برای ارائه آنلاین فیلم آموزشی، جستجو در سایتهای اینترنتی، به اشتراکگذاری تصویر نرمافزارها و زبانهای برنامهنویسی، علاوه بر اسلایدهای آموزشی کرده که حتی در کلاسهای حضوری ارائه چنین کیفیتی از آموزش عمدتاً مقدور نیست.
پهلوان افشاری مطرح کرد: استفاده از امکانات سختافزاری مانند قلم نوری بهخصوص در دپارتمان مهندسی معماری که با مباحث طراحی و هنر سروکار دارد از یک سو و در رشتههای فنی و مهندسی که از توسعه روابط ریاضی برای انتقال مفاهیم پیچیده به مخاطب استفاده میشود از سوی دیگر نقش بسزایی در افزایش کیفیت آموزش آنلاین ایفا میکند.
وی متذکر شد: اگر اواخر سال ۹۸ باور بر خروج هر دانشگاهی در ایران از حالت سنتی و ورود به جرگه دانشگاههای نسل جدید دشوار بود؛ بنابراین با ایجاد بستر و توسعه آموزش الکترونیکی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این زمان اندک عملاً دانشگاههایی مثل واحد ابهر در آستانه ورود به عصر جدید آموزش عالی شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تأکید کرد: هدف از بیان این مسئله آن است که در آغاز یک تحول بزرگ نه در پایان راه هستیم. دستیابی به دانشگاههای نسل سوم تا پنجم در یک فضای پژوهشی، اقتصادی و صنعتی مناسب و در تعامل با مراکز آموزش عالی تراز اول جهانی در یک جهش مشابه با آنچه در یک سال گذشته تجربه شد، دور از دسترس نیست.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/